سیاسی

ماموریت فرهنگی مدیریت دانشگاه‌ها در تحقق نقشه جامع علمی کشور

مسائل فرهنگی در دانشگاه‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، امور فرهنگی ماهیت و شرایط متفاوتی نسبت به امور آموزشی و پژوهشی دارد چرا که مسائل فرهنگی مربوط به تربیت دینی و روحی انسان است.

علی عباسپور تهرانی- مسائل فرهنگی در دانشگاهها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، امور فرهنگی ماهیت و شرایط متفاوتی نسبت به امور آموزشی و پژوهشی دارد چرا که مسائل فرهنگی مربوط به تربیت دینی و روحی انسان است.

امور آموزشی و پژوهشی مربوط به بحثهای ملموس هستند و قابلیت ارزیابی دارند اما مسائل فرهنگی به تربیت نفس و روح انسان معطوف هستند که نتیجه آن تربیت یک انسان اسلامی و اخلاقی است که حاضر است برای کشور و اهدافش جانفشانی کند.

مقام معظم رهبری به امور فرهنگی بهخصوص در دانشگاهها تاکید فراوانی دارند. با توجه به چشم انداز نقشه جامع علمی کشور که در بندهای مختلف راهبردهای کلانی در مسائل فرهنگی تدوین نموده، باید تلاش کنیم تا توجه بسزایی نسبت به مسائل فرهنگی، گسترش و تربیتدینی و اخلاقی در دانشگاهها شود.

یکی از راهبردهای نقشه جامع علمی کشور نهادینه کردن نگرش فرهنگی در واحدهای دانشگاهی است تا در کسب فضائل اخلاقی در جامعه، شناخت خلقت و پروردگارمان به مسئولیت خود جامه عمل بپوشانیم.

مسئولان دانشگاه وظیفه ارتقاء سطح آگاهی در زمینه فرهنگ اسلامی و دینی دانشجویان و مجموعه دانشگاهی را عهدهدار هستند، انتظار میرود برنامههای فرهنگی و تربیتی در سطوح مختلف دانشگاهی و در راستای نقشه جامع علمی کشور طراحی و به عرصه ظهور درآید.

باید در مسائل فرهنگی و دینی به نحوی عمل شود تا بر اساس نقشه جامع علمی کشور و رهنمودهای مقام معظم رهبری دانشجویان را بیش از پیش با حلاوت و شیرینی قرآن و آموزههای اسلام آشنا کنیم. وظیفه ما ارج نهادن به شهداء گمنام و آشنا سازی دانشجویان و جامعه دانشگاهی با اهداف متعالی آنان است و تنها برگزاری همایشها و کنگرههایی در این راستا، نتیجه بخش نخواهد بود. مسئولیت و عملکرد ما در برابر شهدا در حقیقت میتواند آشناسازی بیشتر جامعه بخصوص دانشجویان و اساتید با‌‌ همان احساس و محرکی باشد که شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با آن آمیخته بودند. باید تلاش شود تا به دور از شعار زدگی و براساس چارچوب و راهبردهای کلان فرهنگی کشور اهداف فرهنگی را در سطح دانشگاهها به طور واقعی پیاده کنیم.

https://shoma-weekly.ir/46L1yP