بین الملل

«مالکی» زیر تیغ

بسیاری از کار‌شناسان نظامی با اشاره به وضعیت موجود در عراق و تهدید روز افزون داعش به تصرف مناطق بیشتر و اینکه فرماندهی کل نیروهای نظامی در اختیار شخص نخست وزیری است، تعویض نخست وزیر و تغییر فرمانده کل نیروهای مسلح و هماهنگی آن‌ها با یکدیگر به صلاح امنیت ملی عراق نیست؛ چراکه نوری مالکی الان فرمانده جنگ با داعش است.
محمد علائی- بحرانی که حمله داعش از حمله به مرزهای شمالی عراق برای دولت مرکزی این کشور ایجاد کرد، حالا باعث شده تا قومیتهای عراق چهرههای سهم خواهی خود از قدرت را به رخ بکشند.

در سه هفته اخیر که از آغاز بحران حمله داعش به عراق میگذرد، بعد از شوک اولیهای که از این حمله ایجاد شد، حالا تمامی نگاههای به پارلمان عراق معطوف شده تا درباره نخست وزیری این کشور در این بحران
تصمیم
گیری کند.

آخرین جلسه پارلمان جدید عراق در حالی برگزار شد که به دلیل پایین آمدن حدنصاب از رسمیت افتاد و قرار است جلسه بعدی سه شنبه این هفته برگزار شود.

بررسی اوضاع میدانی و واکنش تاثیرگذاران به وخامت اوضاع داخلی عراق نشان از آن دارد که مخالفان نوری مالکی اقدام به تضعیف دولت وی کرده اند. حتی طرفداران پیشین وی نیز، اگرچه تحرکات داعش را محکوم میکنند اما در عین حال امیدوارند تا بحران آفرینی داعش و اقدامات تروریستی آنها باعث تضعیف بیشتر نوری مالکی و در نتیجه پایین آمدن شانس وی برای تکیه زدن بر کرسی نخست وزیری برای سومین بار شود.

فهرست العربیه و فهرست لیبرالها به رهبری ایاد علاوی و همچنین برخی از ائتلافهای کرد عراق تاکنون به شدت با ادامه نخست وزیری نوری مالکی مخالفت کردهاند.

این در حالی است که مقتدی صدر و ائتلاف مواطن نیز پس از پیروزی ائتلاف دولت قانون در انتخابات پارلمان، مخالفت خود را با ادامه نخست وزیری نوری مالکی اعلام کردند.

رهبر جریان صدر عراق اعلام کرده بود، من به برادرم نوری مالکی، نخست وزیر عراق سفارش میکنم تا منافع عمومی را بر منافع شخصی ارجحیت دهد و خود را برای تصدی پست نخست وزیری برای سومین بار کاندیدا نکند، چرا که تمام شرکا به این مسئله تمایل دارند و علاوه بر آنها مرجعیت و بسیاری از اقشار مردم نیز خواهان این امر هستند.

از سوی دیگر، کردها نیز مخالفت خود با نخست وزیری مالکی را به گونه دیگری به نمایش گذاشتهاند. مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق در موضعی تحریک آمیز در راستای تلاش برای تجزیه عراق مدعی شد که قصد دارد ظرف چند ماه همه پرسی استقلال این منطقه از عراق را برگزار کند.

فهرست تحت رهبری نوری مالکی که از سال ۲۰۰۶ تاکنون بر عراق حکومت میکند ۹۲ کرسی از مجموع ۳۲۸ کرسی را به دست آورد، اما وی را در معرض انتقادهای داخلی و خارجی قرار دارد و تسلط داعش بر مساحت زیادی در شمال و غرب و شرق عراق چالش جدی برای وی به وجود آورده است. همچنین وی را متهم به حاشیه راندن سنیها میکنند.

اگرچه از سال ۲۰۱۰ تاکنون وی به عنوان نخستوزیری عراق بحرانهای متعددی را چه از سوی
مداخله
گران داخلی و چه از سوی کشورهای خارجی منطقه متحمل شده است و تاکنون توانسته بر بسیاری از آنها پیروز شود با این حال برخی او را سیاستمداری ضعیف برای بحرانهای بزرگ عراق و قومیتهای مختلف این کشور میدانند.

او نیز، همواره با متهم کردن دشمنان خود تاکید کرده هیچ گاه عقب نشینی نخواهد کرد قدرت دولت مرکزی را نشان خواهد داد.

بسیاری از کارشناسان نظامی با اشاره به وضعیت موجود در عراق و تهدید روز افزون داعش به تصرف مناطق بیشتر و اینکه فرماندهی کل نیروهای نظامی در اختیار شخص نخست وزیری است، تعویض نخست وزیر و تغییر فرمانده کل نیروهای مسلح و هماهنگی آنها با یکدیگر به صلاح امنیت ملی عراق نیست؛ چراکه نوری مالکی الان فرمانده جنگ با داعش است.

این مشکلات امنیتی و حمایت همه جانبه سعودیها از بحران امنیتی به وجود آمده در پس پرده مالکی را با انتقادهای کردها، سنیها و صدریها مواجه کرده و انتخاب نخست وزیر عراق توسط پارلمان حالا بیش از پیش در ابهام فرو رفته است.

https://shoma-weekly.ir/BeupcK