بین الملل

ماجرای نامه صد و هجده نماینده آمریکایی به اوباما چه بود؟

انتخابات ریاست جمهوری ایران به طور مستقیم بر فضای سیاسی آمریکا سایه انداخته و طی یک ماه اخیر بعد از انتخابات، جنب و جوشی در واشنگتن و محافل سیاسی آمریکا به راه افتاده است. موضوع اصلی در این جنب و جوش چگونگی واکنش به انتخابات ایران و موضع‌گیری دولت آمریکا نسبت به آن است و این که باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، چه سیاستی را باید در مقابل دکتر حسن روحانی، رییس جمهور منتخب ایران، طراحی کند.

انتخابات ریاست جمهوری ایران به طور مستقیم بر فضای سیاسی آمریکا سایه انداخته و طی یک ماه اخیر بعد از انتخابات، جنب و جوشی در واشنگتن و محافل سیاسی آمریکا به راه افتاده است. موضوع اصلی در این جنب و جوش چگونگی واکنش به انتخابات ایران و موضعگیری دولت آمریکا نسبت به آن است و این که باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، چه سیاستی را باید در مقابل دکتر حسن روحانی، رییس جمهور منتخب ایران، طراحی کند.

دو نامه در روزهای اخیر از اعضای کنگره آمریکا بار دیگر پرونده نامه های بین ایران و آمریکا را باز کرد. 131  عضو کنگره آمریکا با امضای نامه ای بی سابقه از اوباما خواستند که در پی انتخاب حسن روحانی از فرصت ها برای دستیابی به راه حل دیپلماتیک با ایران استفاده کند.این نامه که توسط «دیوید پرایس» نماینده دموکرات و «چارلز دنت» نماینده جمهوری خواه تهیه شد، بزرگترین و بی سابقه ترین اقدام در حمایت از ایران در درون کنگره به شمار می آید. در این نامه آمده بود این نخستین بار نیست که ایران رئیس جمهوری با مرام اعتدال گرایی و اصلاحات انتخاب کرده است و تاریخ به ما توصیه می کند که در مورد دورنمای این تغییر پرمعنا هوشیار باشیم. امضا کنندگان نامه هم خطاب به رئیس جمهور آمریکا تاکید کرده بودند با توجه به خطراتی که متوجه آمریکا، اسرائیل و جامعه بین الملی است، عدم استفاده از فرصت «روحانی» اشتباه محسوب می شود و انتخاب دکتر روحانی فرصتی واقعی برای پیشرفت در مسیرتوافقی قابل اجرا است که ایران را از دستیابی به سلاح هسته ای باز میدارد.

   نامه 29 مقام آمریکایی

تلاشهای اعضای کنگره برای متقاعد کردن اوباما به استفاده از فرصت انتخاب روحانی در تغییرمشی واشنگتن در قبال تهران اما بعد از نامه 29 مقام سابق آمریکا به اوباما و درخواست آنها برای گفت و گوی آمریکا با روحانی بود.

چند روز پس از انتخاب روحانی بود که چند تن از مقامات آمریکایی با ارسال نامه ای به اوباما از رئیس دولت آمریکا خواستند تا  «از فرصت انتخاب روحانی برای گشودن دریچه ای به منظور تعامل دو و چند جانبه با ایران استفاده کند». در این نامه با اشاره به اینکه انتخاب حسن روحانی به عنوان یک شخصیت میانه رو فرصتی برای موفقیت رویکرد دیپلماسی برای حل و فصل موضوعات مورد اختلاف با ایران است، به دولت اوباما از هرگونه اقدام تحریک آمیز در این شرایط علیه ایران هشدار داده شده است.این نامه به امضای مقامات سابق آمریکایی از جمله  «توماس پیکرینگ» سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل، «آن ماری اسلاتر» دستیار ارشد وزارت خارجه در دوره هیلاری کلینتون و «لری ویکلسون» رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا در دوره وزارت کالین پاول رسیده بود. این 29 مقام آمریکایی به دولت اوباما توصیه کرده اند که آماده باشد در ازای امتیاز دهی و بده بستان با ایران بر سر برنامه هسته ای، از تحریم ها به عنوان ابزار چانه زنی استفاده کند.در این نامه که به نسبت نامه مقامات کنگره به اوباما  لحنی جدی تر و صریح تر داشت هم چنین آمده است که: ما قویا از گزینه مذاکرات دو یا چند جانبه با دولت حسن روحانی و اجتناب از اقدامات تحریک آمیز در شرایط کنونی حمایت می کنیم و معتقدیم انجام این قبیل اقدامات (تحریک آمیز) موضع یک دولت میانه رو را در ایران تخریب می کند.

   روی دیگر نامه

این نامه ها اما روی دیگری هم دارد. چندی قبل از اینکه نامه 131 نماینده کنگره و نامه 29 مقام سابق آمریکایی به اوباما منتشر شود، کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در نامهای که به امضای ۴۵ نماینده رسیده بود، از باراک اوباما خواسته بود تا بدون توجه به انتخاب آقای روحانی، تحریمها علیه ایران را   پررنگ کند.

   1+5 آماده بحث درباره توافقی جامعتر با ایران است

تحولات اخیر در حالی رخ داد که مقامات ارشد آمریکایی با همتایان خود در گروه 1+5 در بروکسل دیدار کردند تا درباره دور جدید مذاکرات درباره برنامه هستهای ایران که احتمالاً قرار است در ماه سپتامبر، دستکم یک ماه پس از تحلیف حسن روحانی برگزار شود، بحث کنند. این گروه که در سال 2006 تشکیل شده، تازهترین دیدارش با تهران را ماه آوریل در آلماتی قزاقستان برگزار کرد. این گروه، پیشنهادی را برای کاهش تحریمها علیه تجارت ایران با طلا و دیگر فلزات گرانبها و صادرات پتروشیمی این کشور به عنوان اقدامی اعتمادساز در ازای تعلیق غنیسازی 20 درصد ایران و انتقال اورانیوم 20 درصد غنیشده به خارج از این کشور ارائه کرد. مقامات آمریکایی به خبرنگاران گفتند که ایران هنوز رسماً به این پیشنهاد پاسخی نداده و بنابراین واشنگتن هنوز آماده تعدیل این بسته پیشنهادی نیست. در عین حال، مقامات گفتند که تهران نباید آن را به عنوان پیشنهادی نهایی در نظر بگیرد و اگر خواستار توافقی جامعتر است، 1+5 آماده بحث درباره آن است.

https://shoma-weekly.ir/xkmkEP