سیاسی

مؤلفه‌های تصمیم‌گیری و اقدام در جمهوری اسلامی

یکی از مهمترین وظایف مسئولان و دولت جمهوری اسلامی در شرایط کنونی با توجه به نقشه‌ دشمن در منطقه و تشخیص وظیفه در قبال آن رعایت سه مؤلفه زیر است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع اعضای محترم مجلس خبرگان به تبیین آن پرداختند.
حمیدرضا ترقی- یکی از مهمترین وظایف مسئولان و دولت جمهوری اسلامی در شرایط کنونی با توجه به نقشه دشمن در منطقه و تشخیص وظیفه در قبال آن رعایت سه مؤلفه زیر است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع اعضای محترم مجلس خبرگان به تبیین آن پرداختند. (14/6/92)

معظم له اولین مؤلفهای که باید در تصمیمگیریها و اقدامات مسئولان مورد توجه قرار گیرد را:

آرمانها و اهداف نظام جمهوری اسلامی دانستند، این آرمانها بطور خلاصه در یک جمله کوتاه ایجاد تمدن اسلامی میشود. ایشان ایجاد تمدن اسلامی را به معنی ایجاد فضایی که انسان در آن فضا از لحاظ معنوی و از لحاظ مادی میتواند رشد کند و به عنایات مطلوبی که خداوند متعال او رابرای آن خلق کرده، برسد، میدانند.

در این تمدن زندگی خوب، عزتمند تحقق یافته و انسانها عزیز و معتقد و دارای اراده و ابتکار و قدرت سازندگی جهان طبیعت هستند.

دومین مؤلفه که باید در تصمیمگیریها و اقدامات مسئولان مورد توجه قرار گیرد را راههایی که ما را به این اهداف و آرمانها میرساند، دانستند و راهبردهای عمومی و کلی راه را عبارت از:

راه اسلام

ملاحظه ظالم نبودن و مظلوم نشدن در تعاملات گوناگون

تکیه به آراء مردم و مردم سالاری

کار عمومی و جمعی

ابتکار عمومی و جمعی

وحدت ملی

دانستند.

سومین مؤلفه قابل توجه در تصمیمگیریها و اقدامات مسئولان و دولتمردان را توجه به واقعیات دانستند. معظم له با تأکید بر اینکه آرمانگرایی باید با نگاه به واقعیتها دنبال شود، فهم واقعیات را مهم و حیاتی دانسته و نمونههایی از این واقعیتها را:

وجود فکرهای برجسته، وجود عناصر فعال و مستکبر، رواج معرفت دینی و معنویت در بین بخش وسیعی از نسل جوان، بقاء شعارهای دینی و اسلامی، نفوذ روزافزون نظام جمهوری اسلامی در منطقه و در عالم، بیان داشتند. البته واقعیتهای تلخی هم وجود دارند که باید حتماً بدانها توجه و عنایت شود. بر این اساس مسئولان و تصمیمگیرندگان نظام و دولت نباید آرمانها را از نظر دور داشته و راهبردها و راههای دستیابی به آنها را در نظر نگیرند و به واقعیات
بی
توجه باشند.

 

  راه حل مشکلات کشور

رهبر معظم انقلاب که همیشه با نگاه کلان و جامع به مسائل جامعه مینگرند و مسئولان و نخبگان را به کلاننگری فرا میخوانند با تأکید بر اینکه مشکلات موجود در کشور  ما در همه کشورها وجود دارد دو روش برای حل این مشکلات را تبیین نمودند:

روش حل مشکلات با تکیه به دیگران، رشوه دادن و تذلّل در مقابل دیگران

روش حل مشکلات با تکیه به نیروی خود، توان داخلی خود، و با تقویت ساخت درونی نظام.

بی شک راه حل اول راه حل منطبق با معیارهای اسلامی و ارزشی ما نیست و لذا باید روش دوم را برای حل مشکلات کشور دنبال کرد.

 

  ساخت درونی

روش تکیه به درون و ظرفیتهای عظیم اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و انسانی کشور که بارها مورد تأکید و توجه مقام معظم رهبری قرار گرفته در سخنان معظم له در مراسم تنفیذ نیز مورد عنایت قرار گرفت و ایشان فرمودند: «باید هر چه میتوانیم خود را در داخل مقتدر کنیم و دل به بیرون نبندیم چراکه هر کس به بیرون دل ببندد وقتی با فشارها مواجه میشود خلع سلاح خواهدشد».ساخت درونی قدرت متشکل از اجزاء و واحدهای به هم پیوستهای هستند که برآیندافزایش توان هر یک از آنها میتواند منجر به تقویت و اقتدار ملی در ساخت درونی قدرت در کشور شود. با لطف الهی و درایت رهبر معظم انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی در طی یک دهه گذشته تمام مؤلفههای مربوط به افزایش توان اجزای ساخت درونی قدرت اعم از اهرمهای علمی و تکنولوژیک، اقتصادی، سیاسی، نظامی و امنیتی، فرهنگی و اجتماعی و مذهبی را به کار انداخته و در اکثر شاخصها پیشرفت خوبی داشته است.

1- در عین حال به نظر میرسد که تأکید مقام معظم رهبری به تقویت ساخت درونی قدرت در دولت یازدهم برای حل مشکلات کشور این است که شاخصهای زیر باید همچنان مورد توجه دولت قرار گیرد.

وحدت ملی، تعمیق این وحدت در میان جامعه و تسری آن به سطوح عالی کشور و در بین نخبگان میتواند اقتدار ملی را افزایش دهد. برای این کار دولت یازدهم باید زمینه اجماع نخبگان در مسائل اصلی و اصولی کشور را فراهم و از تعارضات فلسفی و اختلاف نظرها در روشها و سیاستها با تدابیر عقلانی بکاهد.

2-پایبندی به ارزشهای اسلامی و رهنمودهای امام خمینی و رهبری انقلاب.

نقشه راه اقتدار ملی تأکید بر ظرفیتهای بومی و اسلامی کشورمان بوده است در طی سه دهه گذشته پایبندی دولتها به گفتمان انقلاب اسلامی و اندیشههای امام خمینی همچون نرمافزار کشورداری اقتدار و ساخت درونی قدرت را تقویت و استحکام بخشیده است و هر دولت و مجموعه خدمتگزاری در کشور که بر اساس این گفتمان و اندیشه عمل کرده به تقویت ساخت درونی و اقتدار ملی کمک کرده است. نفوذ رگههای سکولار در برخی دولتهای گذشته بر شاخ نشستن و بن بریدن بوده و مورد نقد جدی مقام معظم رهبری که این نوع عناصر نفوذی نه تنها اقتدار ملی را آسیب زده بلکه ساخت درونی کشور را تضعیف نموده است.

بنابر این دولت یازدهم باید با توجه به شاخصهای دولت مطلوب اسلامی، ارزشهای اسلامی را تعمیق و روند جامعهسازی اسلامی و دولتسازی اسلامی را تسریع بخشد.

3-استمرار پیشرفتهای علمی نیز یکی دیگر از شاخصهای استحکام ساخت درونی قدرت است که مقام معظم رهبری در اولویتهای دولت یازدهم نیز بدان تأکید نمودند، زیرا ادامه مسیر تولید علم و نهضت نرم افزاری مؤثر از نگاه ویژه دولتمردان به دانش و فناوری ناشی میشود و تحقق آن جامعه را به عزت و اقتدار و استقلال و امنیت و رفاه خواهد رساند.

4-حل مسائل اقتصادی بصورت عالمانه و خردمندانه کارآمدی نظام اسلامی را اثبات و به تحکیم مؤلفههای ساخت درونی قدرت حتی در کوتاه مدت کمک میکند، بی شک تقویت بنیه اقتصادی و تحکیم زیرساختها و افزایش رشد اقتصادی و کاهش وابستگی به نفت و پیاده کردن اقتصاد مقاومتی و اصلاح الگوی مصرف جلوی سوء استفاده دشمن از اهرم تحریم علیه ملت ایران را خواهد گرفت و این یعنی استحکام ساخت درونی.

 

https://shoma-weekly.ir/GUjljd