بین الملل

لندن پرچم صلح با طالبان را بالا گرفت

پس از مدت‌ها کش و قوس بر سر توافق با طالبان و تلاش آمریکا برای میدانداری در این خصوص، لندن در رقابت با رقیب غربی خود موفق شد پرچم صلح با طالبان را بالا ببرد.
پس از مدتها کش و قوس بر سر توافق با طالبان و تلاش آمریکا برای میدانداری در این خصوص، لندن در رقابت با رقیب غربی خود موفق شد پرچم صلح با طالبان را بالا ببرد.

حامدکرزی رئیسجمهوری افغانستان و آصف علی زرداری همتای پاکستانیاش گفتهاند که تلاش خواهند کرد ظرف شش ماه آینده به یک توافق صلح در افغانستان دست پیدا کنند. این موضوع پس از گفتگوهای سه جانبه رهبران افغانستان، پاکستان و بریتانیا در لندن اعلام شده است. ظاهراً در میان آتش تنشها میان آمریکا و پاکستان، انگلیس خلأ باقیمانده را غنیمت شمرده و برگ برنده توافق با طالبان را بهدستآورده است.

براساس گزارشها صبح روز دوشنبه گذشته رؤسای جمهوری افغانستان و پاکستان و دیوید کامرون در محل سکونت رسمی نخست وزیر بریتانیا در شمال لندن با هم گفتوگو کردند. دیویدکامرون، نخست وزیر بریتانیا گفت که حامدکرزی و آصف علی زرداری در گفتگوهای مربوط به تأمین صلح در مناطق مرزی افغانستان و پاکستان به سطحی بیسابقه از همکاری دست یافتهاند. آنها همچنین از گشایش دفتر طالبان در قطر برای پیشبرد مذاکرات حمایت کردند. در یک بیانیه مشترک که از سوی دفتر کامرون منتشر شده، آمده است: «همه بر فوریت تأمین صلح توافق کردند و متعهد شدند تا تمامی اقدامات لازم را برای دست یافتن به یک توافق صلح در شش ماه آینده انجام دهند.»

این درحالی است که در سفر کرزی به آمریکا نیز درخصوص بازگشایی دفتر طالبان در قطر صحبت شده بود اما ظاهراً نتیجه عملی نداشت. کرزی همچنین در گفتوگو با روزنامه گاردین چاپ لندن گفته است که ولایت هلمند در جنوب افغانستان پیش از ورود نیروهای بریتانیایی در سال ۲۰۰۶ به این ولایت، آرامتر بود. او گفت نمیخواهد کسی را مقصر بداند و گفت: «آنچه در گذشته رخ داد، مربوط به گذشته است. نگاه ما حالا به آینده است.»

https://shoma-weekly.ir/I48nWt