سیاسی

لغو قرار داد کمپ دیوید بازگشت به ارزش‌های اصیل اسلامی

پیمان کمپ دیوید 17 سپتامبر همین سال بین رژیم صهیونیستی و مصر در منطقه‌ای از ایالت مریلند آمریکا با حضور انور سادات رئیس جمهور مصر و مناخیم بگین نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس منعقد شد.محمد انور سادات با امضای این پیمان نخستین رئیس دولت یک کشور در جامعه عربی بود که اقدام به صلح با رژیم اشغالگر قدس و به رسمیت شناختن این رژیم جعلی کرد
احمد جان نثاری - استراحتگاه روسای جمهوری آمریکا سال 1978 خستگی اشغالگری را از جان صهیونیست‌ها درآورد، پیمان کمپ دیوید 17 سپتامبر همین سال بین رژیم صهیونیستی و مصر در منطقه‌ای از ایالت مریلند آمریکا با حضور انور سادات رئیس جمهور مصر و مناخیم بگین نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس منعقد شد.
منطقه کمپ دیوید را فرانکلین روزولت، سی و دومین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا که چهار دور به این عنوان برگزیده شد، بنیان گذارد تا به مکانی برای استراحت رؤسای جمهور این کشور تبدیل شود و هیچ گاه تصور نمی کرد که سال ها پس از مرگش، این منطقه به مکانی تأثیرگذار در عرصه مناسبات سیاسی بین الملل تبدیل شود.
محمد انور سادات با امضای این پیمان نخستین رئیس دولت یک کشور در جامعه عربی بود که اقدام به صلح با رژیم اشغالگر قدس و به رسمیت شناختن این رژیم جعلی می کرد، بلکه حکم مرگ خود را نیز با این اقدام امضا کرد و دو سال بعد به وسیله شهید خالد اسلامبولی ترور  شد.
در واقع اصلی ترین حامی انعقاد این پیمان، ایالات متحده آمریکا به ریاست جمهوری جیمی کارتر بود که تمام تلاش خود را برای یافتن شریکی مطمئن در منطقه خاورمیانه برای رژیم اشغالگر قدس به خرج داد.
در زمان ریاست جمهوری انور سادات، مصر رویکردی غرب گرایانه به خود گرفته بود و نگاه دولت مردان این کشور به سمت غرب و در رأس آن، ایالات متحده آمریکا معطوف شد. این تغییر نگاه را می توان از پایه های اصلی شکل گیری پیمان کمپ دیوید دانست. زیرا رهبران مصر به این باور غلط رسیده بودند که کلید حل مشکلات مصر و اسرائیل به طور خاص و اعراب و صهیونیست‌ها به طور عام در دست آمریکا است.
شاید بتوان قرارداد کمپ دیوید را ملموس‌ترین قرارداد صلح رژیم اشغالگر قدس با اعراب دانست چراکه قبل و بعد از آن هرگز چنین موافقتنامه‌ای بین صهیونیست‌ها و هیچ یک از کشورهای عربی منعقد نشده است.
در انعقاد این قرار داد، مصر در مقابل دیگر کشورهای مخالف صلح با رژیم اشغالگر قدس قرار گرفت و در حقیقت به دنبال جستجوی منافع خود بود. بر اساس این پیمان، قرار بر این شد که صلحی کامل بین صهیونیست‌ها و مصر برقرار شود، ولی این قرارداد هیچ گاه مورد موافقت مردم مسلمان مصر و کشورهای منطقه قرار نگرفت و نتیجه ای که داشت، اخراج مصر از میان کشورهای عضو اتحادیه عرب بود.
کمی دقت در ابعاد بندهای این قرار داد نشان می دهد که اسرائیل و مصر کاملاً به دنبال تحقق خواسته های خود بوده و توجه چندانی به دیگر کشورهای درگیر در مسئله فلسطین و رژیم اشغالگر قدس نداشته اند. شاهد این ادعا، بند ابتدایی قرار داد است که در آن تنها به خروج نیروهای اسرائیلی از صحرای سینا اشاره و به دیگر مناطق اشغالی توجه چندانی نشده است. در واقع اصل اول این قرار داد به خوبی نشان می دهد که این صلح تنها در راستای اهداف داخلی کشور مصر بوده است و نه دیگر کشورهای درگیر در مسأله رژیم اشغالگر قدس.
اسرائیل با انعقاد این پیمان، با یک تیر دو نشان را مورد هدف قرار داد. در درجه اول مصر را ( به عنوان قوی ترین و بزرگترین دشمن خود در آن زمان ) از رده خارج کرد و هم اینکه دیگر مصر نمی توانست در زمینه برخورد با اسرائیل و سایر زمینه ها با دنیای عرب ارتباط داشته باشد. یعنی با طرد شدن مصر از میان اعراب، قدرت آنها در برخورد با اسرائیل کاهش یافت.
در واقع در این معامله، صحرای سینا وجه المصالحه رژیم صهیونیستی و مصر قرار گرفت. به این ترتیب که این رژیم در ازای خروج خود از صحرای سینا، مصر را نیز که به عنوان یکی از دشمنان اصلی رژیم اشغالگر قدس در جهان عرب مطرح بود از میان کشورهای عربی خارج کرده و از کوران مبارزه با خود کنار گذاشت.
اشتباه انور سادات در امضای پیمان کمپ دیوید نه تنها به قیمت جانش تمام شد، بلکه اثرات وضعی دیگری را نیز برای آینده خاورمیانه به دنبال داشت. حمله اسرائیل به جنوب لبنان، سرکوب شدید حرکتهای مسلحانه فلسطینی‌ ها و نبرد با قوای سوری، همگی اقداماتی است که به نظر پژوهشگران مسایل خاورمیانه، اسرائیل مجوز آنها را در کمپ دیوید دریافت کرد.
حسن هانی زاده کارشناس مسایل خاورمیانه در گفت‌وگو با شما پیرامون این پیمان گفت: پیمان کمپ دیوید در یک شرایط خاص امضا شد، نگرش انورسادات رییس جمهور وقت مصر نسبت به اوضاع جهان در آن زمان نشانه یک رویکرد در عرصه سیاسی مصر بود.
وی ادامه داد: انور سادات با توجه به اینکه احساس می کرد کلید حل مشکل خاورمیانه در دست آمریکا است، در یک چرخش 180 درجه ای به سمت آمریکا و غرب متمایل شد و قرارداد کمپ دیوید را با هدف تثبیت موقعیت خود و گرفتن یک سلسله امتیازات از آمریکا و رژیم صهیونیستی امضا کرد.
کارشناس مسایل خاورمیانه با اشاره به اینکه این چرخش 180 درجه ای و تمایل به غرب به قیمت جان انور سادات تمام شد، تصریح کرد: ترور انور سادات نشان داد مردم مصر از امضای چنین پیمانی خرسند نیستند و به هیچ وجه حاضر نبوده و نیستند که در چارچوب چنین موافقتنامه‌ای با صهیونیست‌ها رابطه داشته باشند.
هانی زاده با بیان اینکه بعد از سرنگونی حسنی مبارک و پیروزی اسلام‌گرایان در حال حاضر موقعیت پیمان کمپ دیوید در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، گفت: ملت مصر در حال فشار به محمد مرسی هستند که قرار داد کمپ دیوید را لغو کند و یا حداقل به نفع ملت مصر بندهای آن را تغییر دهد.
وی با تاکید بر این نکته که قرارداد کمپ دیوید در حال حاضر شرایط ناپایداری دارد، خاطرنشان کرد: دولت مصر در آینده نزدیک به لغو قرارداد کمپ دیوید اقدام خواهد کرد.

https://shoma-weekly.ir/3cK9BN