بین الملل

لاپید تسلیم تهدید‌های سیدحسن نصرالله آن هم به شیوه ننگین رئیس سابق اطلاعات اسرائیل: نصرالله به هرچه می‌خواست رسید شباهت اروپای امروز به قبل از جنگ جهانی دوم روسیه: شواهدی از دخالت غرب در خرابکاری نورد استریم وجود دارد انصارالله خطاب به عربستان و امارات: تمام فرودگاه‌ها و بنادرتان در تیررس ما هستند

لاپید تسلیم تهدید‌های سیدحسن نصرالله آن هم به شیوه ننگین

نتانیاهو نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی گفت: نخست وزیر فعلی به شیوه ننگینی تسلیم تهدید‌های دبیرکل جنبش حزب الله لبنان شده است.

به گزارش پایگاه اینترنتی «فلسطین آنلاین»،بنیامین نتانیاهو نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی از یائیر لاپید نخست وزیر کنونی این رژیم درخصوص عملیات ترسیم مرز‌ها و میدان گازی کاریش به شدت انتقاد کرد.

نتانیاهو که رئیس حزب لیکود و رهبر مخالفان در رژیم صهیونیستی است، گفت: لاپید به شیوه ننگینی تسلیم تهدید‌های حسن نصرالله دبیرکل جنبش حزب الله لبنان شده است.

نتانیاهو افزود: در صورتی که وی مجددا زمام قدرت را در دست بگیرد توافق با لبنان بر سر ترسیم مرز‌های آبی و میدان گازی کاریش، الزام آور نخواهد بود.

وی گفت: لاپید تسلیم شده است و او منطقه حاکمیتی متعلق به اسرائیل را تقدیم حزب الله می‌کند. لاپید این کار را می‌کند بدون این که جلسه کنست (پارلمان) یا همه پرسی در این خصوص برگزار شود.

نتانیاهو در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: لاپید این اختیار را ندارد که مناطق حاکمیتی را که به همه ما تعلق دارد و مالکیت آن‌ها را برعهده داریم به دشمن بدهد و اگر چنین فریبکاری و حیله غیرقانونی تصویب شد، هرگز برای ما الزام آور نخواهد بود.

بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در توئیتی به این مواضع نتانیاهو واکنش نشان داد و گفت: بچه جان... ما را خسته و اذیت نکن... تنها چیزی که برای تو اهمیت دارد اندیشه‌های سیاسی غیرمسئولانه است... ما به طور مسئولانه منافع سیاسی، امنیتی و اقتصادی اسرائیل را نیز مورد توجه قرار می‌دهیم.

یائیر لاپید نخست وزیر رژیم صهیونیستی امروز موافقت اولیه خود را با پیش نویس یک توافق با میانجی گری آمریکا برای تعیین مرز دریایی با لبنان ابراز کرد.

رئیس سابق اطلاعات اسرائیل: نصرالله به هرچه می‌خواست رسید

رئیس سابق دستگاه اطلاعات رژیم صهیونیستی درباره توافق تعیین مرزهای دریایی اذعان کرد، اساسا اسرائیل در مقایسه با لبنان از استانداردهای بیشتری شانه خالی کرده است.

به نوشته روزنامه عبری زبان "معاریو"، آموس یادلین، رئیس سابق دستگاه اطلاعات رژیم صهیونیستی اظهار کرد: استانداردهای توافق درباره تعیین مرزهای دریایی نه در "اسرائیل" و نه در لبنان منتشر نشدند و فرض نزدیک به واقعیت این است که سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان به هر آنچه می‌خواست، رسیده و به همین دلیل او احساس رضایت دارد.

یادلین در ادامه گفت: با این حال مطمئن نیستم که شرایط اینگونه بماند، امیدوارم دولت استانداردها را به مردم اعلام کند، فکر می‌کنم امکان دستیابی به توافقی که دو طرف از آن بهره ببرند و هر کدام منافع خود را تامین کنند، وجود دارد با این حال اگر توافقی هم میان اسرائیل و لبنان حاصل نشود، هرگز تعجب نخواهم کرد.

رئیس سابق دستگاه اطلاعات رژیم صهیونیستی افزود: سخنرانی نصرالله برای من اینگونه به نظر رسید که او از متن توافق خبر دارد و آن را به عنوان دستاورد خود به مردم لبنان ارائه کرد، مسائل بسیار پیچیده‌ای وجود دارد که ما هنوز متوجه آنها نیستیم، فکر می‌کنم این نکته اهمیت دارد که دو طرف به یک توافق دست یابند.

این مسؤول اسرائیلی در ادامه مدعی شد: "لبنان همانند هوا برای تنفس، به استخراج گاز از دریای مدیترانه نیاز دارد چرا که این کشور از نظر اقتصادی در حال فروپاشی است و این تقریبا تنها فرصت موجود است و اسرائیل به صلح و اقدام نیاز دارد "و شاید این توافق از نفوذ ایران بکاهد"، هر یک از دو طرف باید چیزی را برای منفعت بسیار بزرگتری کنار بگذارد و در این صورت وضعیت بُرد-بُرد است و در این مورد اطمینان دارم".

او افزود: توافق با لبنان یک پیشرفت سیاسی نیز محسوب می‌شود، اما اگر در نهایت توافقی میان اسرائیل و لبنان به وجود نیامده و یک توافق غیر مستقیم میان دو طرف همراه با آمریکایی‌ها حاصل شود، هرگز غافلگیر نخواهم شد.

یادلین در ادامه تکرار کرد: مسائل بسیار پیچیده‌ای وجود دارد که هنوز متوجه آنها نیستیم تا بررسی کنیم آیا این توافقنامه خوب است یا بد اما اساسا اسرائیل در مقایسه با لبنان از استانداردهای بیشتری شانه خالی کرده، با این حال؛ امکان رسیدن به توافقی که همه از آنها استفاده کنند، وجود دارد.

رئیس سابق دستگاه اطلاعات رژیم صهیونیستی در ادامه گفت: اسرائیلی نه فقط جزئیات توافقنامه را نمی‌دانند بلکه توجهی نیز به آن ندارند، زمانی که یائیر لاپید، نخست وزیر و یا بنی گانتس اعلام کردند که اسرائیل بر خلاف اروپا از امنیت انرژی برخوردار است، مردم آن را ترجیح خواهند داد تا اینکه جنگی در شمال (اراضی اشغالی) علیه حزب‌الله وجود داشته باشد و همه می‌دانند که آن هرگز جنگی آسان نخواهد بود و فکر می‌کنم موضمع جنگ در نهایت به دادگاه عالی خواهد رسید زیرا در هر صورت زمان واقعی آن را تصمیم لاپید برای پمپاژ گاز تعیین می‌کند.

نشریه آمریکایی اذعان کرد:

شباهت اروپای امروز به قبل از جنگ جهانی دوم

تورم بالا، بحران انرژی و رشد ضعیف اقتصادی، بسیاری از کارشناسان مسائل اقتصادی را برآن داشته است وضعیت اقتصادی امروز اروپا را با بحران نفت دهه ۱۹۷۰ مقایسه کنند.

به گزارش نشریه فورچون، اگرچه رکود تورمی به سبک دهه ۱۹۷۰ قابل توجه است، یک دهه مهم دیگر در تاریخ قاره اروپا ممکن است به توضیح روندهای سیاسی و اقتصادی امروز کمک کند و آن دهه ۱۹۳۰ است.

آن دهه منتهی به جنگ جهانی دوم، با فضای کلی آمیخته با ترس و نگرانی در غرب معرفی می شد.

بحران های اقتصادی و فقر گسترده به، جذابیت احزاب راستگرای پوپولیست را افزایش داد و آسیب های پایدار جنگ جهانی اول توام با رکود بزرگ، به انزواگرایی و سیاست های ملی گرایانه دامن زد.

امروزه، پس از آنکه همه گیری کرونا و جنگ اوکراین، زنجیره های تامین جهانی را مختلف کرد، کشورها از جهانی سازی رویگردان شدند و بار دیگر به درون می نگرند.

پوپولیسم در اروپا نیز رو به موفقیت است، با توجه به اینکه شهروندان اروپایی خشم خود را از افزایش هزینه های زندگی و چشم انداز تیره اقتصادی به پای صندوق های رای می برند.

بزرگترین نهادهای دموکراتیک اروپا توانسته اند خود را حفظ کنند، اما چالش های سخت تری در راه است، زیرا بحران انرژی در این قاره باعث افزایش قیمت ها شده و نارضایتی در خیابان ها نمود یافته و بین کشورهای اروپایی اختلافاتی به وجود آمده است.

به گفته کارشناسان، قوی ترین شباهت بین اقتصاد کنونی اروپا و اقتصاد دهه ۱۹۳۰، گذر از جهانی به شدت جهانی شده به سوی جهانی است که به سرعت رو به منطقه گرایی است

در دهه ۱۹۳۰، پیامدهای رکود بزرگ، یک دوره حمایت گرایی ایجاد کرد، به نحوی که از تجارت بین المللی در سراسر جهان عقب نشینی شد و کشورهایی در اروپا، آسیا و قاره آمریکا حلقه های تجاری کوچک خود را خلق کردند.

در نهایت، جهانی سازی پس از جنگ جهانی دوم به رهبری آمریکا با ایجاد سازمان های پولی بین المللی و اصول تجارت جهانی گسترش یافت.

اما طی چند دهه گذشته، حجم تجاری جهانی کاهش یافته و با وجود اختلال های اقتصادی ناشی از همه گیری و جنگ اوکراین، ممکن است جهان بار دیگر خود را در یک دوره انزواطلبی جدیدتر به رسمیت شناسد.

دولت های پوپلیست برای سیاست های اقتصادی حمایت گرایانه در آمریکا و اروپا و تعرفه های واشنگتن بر کالاهای چینی استدلال آورده اند.

حمله روسیه به اوکراین باعث سرعت گرفتن انتقال به دنیایی کوچکتر شد و و وابستگی اروپا به انرژی مسکو به یک مسئولیت بزرگ بدل گشت. کشورهایی که روسیه را تحریم کردند، شاهد کاهش ۶۰ درصدی صادرات به این کشور بوده اند.

گرایش به فعالیت های اقتصادی منطقه ای همچنین به واسطه همه گیری کووید – ۱۹ و زنجیره تامین مختلف شده جهانی ایجاد شده است.

اکنون برنامه هایی در آمریکا و اروپا برای تقویت عرضه داخلی کالاهای حیاتی که قبل از همه گیری وارد می شدند، در حال اجراست. بعلاوه، سیاست های قرنطیه در قطب های تولیدی چون چین باعث شده بسیاری از شرکت های آمریکایی و اروپایی تولید را به داخل معطوف کنند تا در برابر اختلالات زنجیره تامین در امان مانند.

این گزارش در ادامه حاکی است که در دهه ۱۹۲۰، کشورهای اروپایی تازه از جنگ جهانی اول کبود و ضربه خورده خارج شده بودند.

برخی کشورها همچون فرانسه تجربه ای شبیه به آمریکا در دهه ۲۰ داشتند، اما بسیاری با فقر و افول اقتصادی دست به گریبان بودند.

بسیاری از کشورهای اروپا به شدت نسبت به همسایگان خود در سال های بین دو جنگ، بی اعتماد بودند و مانع از تلاش های اولیه برای ایجاد نظام های نظم و قانون بین المللی و نهادهای دموکراتیک می شدند.

امروزه پس از سال ها همه گیری و وخامت بحران انرژی و چشم انداز اقتصادی در اروپا، کارشناسان می گویند چرخش مشابهی ممکن است روی دهد.

مجارستان و لهستان سال هاست که توسط احزاب پوپولیست راستگرا رهبری شده اند، اما اکنون به نظر می رسد سایر کشورها از آنها پیروی می کنند.

در فرانسه، امانوئل مکرون به زحمت توانست در برابر مارین لوپن رقیب راستگرای خود در انتخابات پیروز شود و به تازگی نیز یک ائتلاف راست افراطی در ایتالیا به رهبری جورجیا ملونی اولین نخست وزیر زن این کشور انتخاب شد.

ملونی افزایش قیمت انرژی را بخش محوری کمپین خود قرار داد و گفت که خانواده ها و کسب و کارها به دلیل افزایش هزینه ها به زانو درآمده اند، ضمن اینکه از اتحادیه اروپا به خاطر سیاست هایش در زمینه انرژی انتقاد کرد.

ویکتور اوربان نخست وزیر راستگرای مجارستان نیز از اتحادیه اروپا به دلیل افزایش بهای گاز طبیعی در اروپا انتقاد کرد و همچنین خواستار لغو تحریم های اروپایی علیه روسیه شد.

اما جدای از سیاست های انفرادی رهبران اروپایی، پوپولیسم تهدید بزرگتری را متوجه وحدت اروپا می کند، نظر به اینکه این قاره برای رویارویی با رکود اقتصادی، بحران پناهجویان و فشار مداوم روسیه آماده می شود.

اگرچه امروزه گسترش پوپولیسم در ضمن بحران اقتصادی اروپا، شباهت هایی با دهه ۱۹۳۰ دارد، اما هنوز یک تهدید وجودی برای نهادهای دموکراتیک این قاره به شمار نمی رود.

با این همه، اروپای دموکراتیک همچنان باید نگران این باشد که اوضاع ممکن است بسیار بدتر شود.

خانوارهای اروپایی ممکن است به دلیل بحران انرژی، شاهد افزایش ۲ تریلیون یورویی قبوض آب و برق خود در سال آینده باشند و کمبود سوخت و جیره بندی می تواند منجر به کاهش ظرفیت صنعیت یا حتی تعطیلی کامل آن در برخی بخش های خاص شود.

برخی کشورهای اروپایی همچون نروژ همین حالا هم همسایگان خود را با کاهش صادرات انرژی خشمگین کرده اند، مساله ای که می تواند در صورت افزایش تقاضای انرژی در زمستان سرد، به امری رایج تبدیل شود.

روسیه: شواهدی از دخالت غرب در خرابکاری نورد استریم وجود دارد

سرگئی ناریشکین رییس سرویس اطلاعات خارجی روسیه اعلام کرد که شواهدی غیر مستقیم نشان از دخالت غرب در انفجار خط لوله نورد استریم دارد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ناریشکین در مصاحبه با شبکه «روسیه ۱» گفت: ما به جمع آوری حقایق ادامه می‌دهیم، اما اطلاعات غیر مستقیم علنی و غیر علنی، نقش غرب را (در حادثه) نشان می‌دهد.

از سوی دیگر یک مقام ارشد سابق دروزارت دفاع آمریکا نیز اعلام کرد که ممکن است آمریکا و انگلیس پشت قضیه حادثه در نورد استریم باشند.

الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه نیز روز یکشنبه به شبکه «روسیه ۱» گفت: آمریکا، اوکراین و لهستان هرکاری بتوانند برای تضمین اجرایی نشدن این زیرساخت انجام می‌دهند.
وی با توجه به اظهار نظر این سه کشور در این مورد تاکید کرد: به همین دلیل ما باید به صورت جدی آن را مد نظر قرار دهیم.

داگلاس مک‌گرگور مشاور وزیر دفاع دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا با توجه به اتفاق نظر روسیه و اتحادیه اروپا مبنی بر وقوع یک خرابکاری در خط لوله نورد استریم گفت:باید نگاه کنید که چه کسانی بازیگران دولتی هستند که قابلیت انجام این کار را دارند و این یعنی نیروی دریایی انگلیس و نیروی دریایی آمریکا. فکر می‌کنم کاملا مشخص است.

مک‌گرگور احتمال دست داشتن مسکو در این مساله را رد و تاکید کرد: روس‌ها این کار را انجام ندادند. احتمال دخالت آلمان هم بسیار بعید است.

روز دوشنبه ۲۶ سپتامبر (۴ مهر) مشخص شد که انفجارهایی در چندین نقطه از خط لوله اصلی گاز در جزیره برنهلم دانمارک اتفاق افتاده است.

شرکت مسئول خط لوله نورد استریم با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد ارزیابی آنچه در خط لوله اصلی گاز اتفاق افتاده به علت خسارت وارد شده دشوار و پیش بینی زمان تعمیر آن نیز سخت است.

انصارالله خطاب به عربستان و امارات: تمام فرودگاه‌ها و بنادرتان در تیررس ما هستند

یحیی سریع سخنگوی رسمی نیروهای مسلح یمن رسما به شرکت‌های نفتی خارجی فعال در عربستان و امارات برای ترک این کشورها ضرب الاجل داد.

به گزارش المسیره، یحیی سریع گفت : نیروهای مسلح یمن به شرکت‌های نفتی فعال در عربستان و امارات فرصتی برای خروج می‌دهد، چرا که متجاوزان آمریکایی سعودی به آتش بسی که حق ملت یمن را برای استفاده از ثروت‌های نفتی‌اش بدهد، پایبند نیستند.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن تاکید کرد: نیروهای مسلح ما به یاری خداوند قادر هستند عربستان و امارات را از منابع درآمدی خود در صورت اصرار بر محروم کردن ملت یمن از منابع درآمدی خود محروم کنند.

بیانیه مهم شورای سیاسی عالی یمن: تمام فرودگاه‌ها و بنادر کشورهای متجاوز در تیررس ما هستند/ باید فورا به محاصره یمن و تجاوزات خود پایان دهید

شورای عالی سیاسی یمن در بیانیه‌ای تمدید آتش بس با وجود ادامه محاصره یمن و تجاوزات مستمر عربستان و متحدان و مزدورانش را رد کرد.

در این بیانیه آمده است نیروهای مسلح ما هرگز در برابر متجاوزان در صورت ادامه تجاوزگری و محاصره یمن دست بسته نخواهند بود و فرودگاه‌ها و بنادر و شرکت‌های نفتی وابسته به آنها در تیررس آتش ما خواهند بود.

به شرکت‌های نفتی فعال در کشورهای متجاوز درباره فعالیت خود و نیز به شرکت‌های کشتیرانی درباره حرکت به سمت این کشورها هشدار می‌دهیم.

به مردم یمن اطمینان می‌دهیم که نیروهای مسلح و امنیتی یمن قادر به دفاع و حمایت از آنها و بازپس گیری حقوقشان هستند.

معاون حشد شعبی تاکید کرد: لزوم اخراج سه گروه بدنام از شمال عراق

یک مسئول حشد شعبی عراق تصریح کرد که امروز همه عراقی‌ها اتفاق نظر دارند که وجود حشد شعبی یک ضرورت مهم برای تقویت دستگاه‌های امنیتی در زمینه دفاعی و مبارزه با تروریسم است.

«مهند حسین» معاون مدیر اطلاع رسانی حشد شعبی عراق در گفتگو با تسنیم در خصوص راه‌های بازگشت آرامش به صحنه سیاسی عراق اظهار داشت: گفتگو بهترین راه حل برای حل اغلب مشکلات سیاسی است، ضرورت دارد همه گروه‌های سیاسی در میز گفتگو با یکدیگر بنشینند تا به نتایجی که ملت عراق به آن چشم دوخته‌اند، دست یابند.بدون گفتگو و جلسات در میز گفتگو نمی‌توانیم به هیچ نتیجه‌ای دست یابیم.

وی در پاسخ به این سئوال که آخرین وضعیت میدانی و امنیتی عراق و نقش حشد شعبی در مبارزه با تروریست‌های تکفیری دوشادوش نیروهای امنیتی و ارتش چگونه است؟ خاطر نشان کرد: نیروهای امنیتی و حشد شعبی همواره به مقابله با دشمنان و تروریسم می‌پردازند، امروز همه عراقی‌ها اتفاق نظر دارند که وجود حشد شعبی یک ضرورت مهم برای تقویت دستگاه‌های امنیتی در زمینه دفاعی و مبارزه با تروریسم است.

حسین افزود: حشد عنصر تکمیل کننده دستگاه‌های امنیتی عراق است و امروز ملت عراق، به لطف خون‌های پاکی که در راه آزادسازی کشور و مقدسات و بندگان( از چنگال تروریسم) ریخته شد، از نعمت امنیت و آرامش بهره می‌برند.

از این مسئول حشد شعبی سئوال شد که آیا حشد شعبی برای همکاری با گروه‌ها و نیروهای اهل سنت در خصوص حفظ امنیت مناطقی که تحت تهدیدهای گروه‌های تروریستی قرار دارد، طرح و یا برنامه خاصی دارد؟ مهند حسین در پاسخ به این سئوال گفت : امروز بیش از سی و پنج هزار نفر از اهل سنت در ساختار امنیتی حشدی عراق حضور دارند، امروز شمار زیادی از برادران اهل سنت در تمام مناطق عراق به ویژه مناطق آزاد شده از لوث تروریسم، عضو حشد شعبی هستند، به همین سبب بازگشت مجدد تروریسم، به لطف وجود این نیروهای حشد شعبی از برادران اهل سنت، دشوار است.

امروز این اتحاد و همبستگی و دیدگاه واضح و روشن حشد شعبی که فرمانده شهید، حاج ابومهدی المهندس پایه‌گذاری کرد، در حال ثمر دادن است و ما به لطف این همبستگی و اتحاد حشد شعبی در مناطق مختلف در امنیت به سر می‌بریم.

وی درباره فعالیت گروه‌های تروریستی در شمال عراق و راه‌های اخراج آنها اظهار داشت: برخی تروریست‌ها در کردستان عراق در شمال کشور حضور دارند، و این مسئله باید از طریق گفتگو و تفاهم با مسئولان و رهبران اقلیم حل و فصل شود تا درباره سازوکاری برای رهایی از وجود این گروه‌های تروریستی تفاهم و توافق به دست آید.

حضور این گروه‌های تروریستی، بدنامی برای عراق به دنبال آورده است، بسیاری از این گروه‌های تروریستی به کشورهای همسایه تعدی می‌کنند، همچنین باید به حضور آمریکا در شمال عراق اشاره کرد که به زیان کشور است، لابی صهیونیستی هم در کردستان عراق فعال است، باید تفاهم و توافق برای اخراج این گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی که به همسایگان حمله می‌کنند، به دست آید، لابی صهیونیستی هم باید از کردستان عراق خارج شود، نیروهای اشغالگر هم باید از اقلیم خارج شوند که اقداماتشان به زیان عراق و عراقی‌هاست.

انتفاضه فلسطین؛ باتلاق عمیقی که اشغالگران گرفتار آن شدند

دبیرکل حزب‌الله انتفاضه فلسطینیان در سال ۲۰۰۰ را قیامی تاریخی می‌دانست که اشغالگران را در یک باتلاق و مخمصه بی‌سابقه قرار داد.

درحالی که 22 سال از زمان انتفاضه «الاقصی» فلسطینیان در سال 2000 می‌گذرد، بسیاری از محافل و کارشناسان صهیونیست ابراز نگرانی می‌کنند که اواضاع ملتهب کرانه باختری و سایر مناطق فلسطینی و تشدید درگیری‌های روزانه میان فلسطینیان با نظامیان و شهرک‌نشینان صهیونیست مقدمه‌ای برای آغاز انتفاضه سوم باشد، در همین راستا وب‌سایت الخنادق با انتشار گزارشی به بررسی عوامل و زمینه‌های آغاز انتقاضه الاقصی پرداخته و در وهله نخست مواضع سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله را درباره آن بررسی کرده است.

بر اساس این گزارش، سید حسن نصرالله در سخنرانی خود در سال 2000 بعد از عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از جنوب لبنان خطاب به ملت فلسطین گفت: ای ملت فلسطین، راه شما به‌سوی آزادی، راه مقاومت و انتفاضه است؛ مقاومتی جدی و انتفاضه‌ای واقعی نه انتفاضه‌ای در چارچوب توافق‌های اسلو و نه انتفاضه‌ای در خدمت مذاکرات سازشکاران در استکهلم، بلکه انتفاضه و مقاومتی که فقط به گرفتن حق کامل فلسطینیان راضی می‌شود.

سید حسن نصرالله همچنین از دولت‌ها و رهبران عرب خواست که از منفعت‌طلبی دست بکشند و از دایره تبعیت از آمریکا و عادی‌سازی با رژیم اشغالگر خارج شوند و با پول و سلاح خود از انتفاضه فلسطینیان حمایت کنند. این فراخوان دبیرکل حزب‌الله قبل از اجلاس سران کشورهای عربی در سال 2002 مطرح شد و در آن زمان سید حسن نصرالله معتقد بود هر بیانیه‌ای که در این اجلاس صادر می‌شود اگر از انتفاضه و مقاومت فلسطین حمایت نکند، در واقع بیانیه‌ای است که با جوهر آمریکایی و به‌دست رهبران عرب نوشته شده است. نصرالله از سران رژیم‌های عربی خواست در خاموش کردن صدای انتفاضه فلسطینی‌ها شریک نباشند.

دبیرکل حزب‌الله همچنین تأکید کرد: مهمترین چیزی که اعراب و مسلمانان از مرد و زن گرفته تا کودک و کهنسال باید به مردم فلسطین تقدیم کنند کمک مالی است و همه ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم. پول‌های کمی که از اینجا و آنجا جمع می‌شود مانند قطرات آبی است که می‌تواند یک دریا یا اقیانوس به وجود بیاورد، بنابراین از همه مؤسسات و کمیته‌ها و احزاب و انجمن‌ها و ملت‌های عربی و اسلامی می‌خواهیم در هرکجای جهان که هستند کمک مالی برای فلسطینیان بفرستند و اسرائیل نمی‌تواند مانع این کار شود.

سید حسن نصرالله در خصوص حمایت حزب‌الله لبنان از انتفاضه و ملت فلسطین گفت، این‌که صهیونیست‌ها ما را متهم به حمایت از انتفاضه فلسطین کنند این یک افتخار برای ماست و ما به این مسئولیت خود ادامه خواهیم داد و حاضریم با همه پیامدهای آن مقابله کنیم.

در گفتمان دبیرکل حزب‌الله، انتفاضه فلسطینیان به‌خلاف چیزی که اشغالگران آن را تحت عنوان «تروریسم» می‌نامند، یک حالت دفاعی برای محافظت از هویت سرزمین فلسطین است؛ چرا که فلسطینیان به هیچ کسی حمله نکرده‌اند و به روسیه یا اوکراین و لهستان و اتیوپی نرفتند تا یهودیان را در آنجا بکشند، بلکه این صهیونیست‌ها هستند که از سراسر دنیا به فلسطین آمده‌‌اند تا این کشور را غصب کنند. این صهیونیست‌ها هستند که همواره شهرها و روستاها و مزارع و مقدسات و ملت فلسطین را مورد تجاوز قرار می‌دهند، بنابراین انتفاضه فلسطینیان یک قیام مشروع، شرافتمندانه، قانونی، انسانی و اخلاقی است، زیرا می‌خواهد بی‌عدالتی، اشغالگری و شرارت را از بین ببرد، بنابراین کسی که سلاح به دست فلسطینیان می‌دهد به هیچ وجه تروریست نیست بلکه تروریست واقعی اشغالگران صهیونیست هستند.

همچنین سید حسن نصرالله انتفاضه دوم فلسطین را این‌گونه ارزیابی می‌کند که در آن همه فلسطینیان اعم از زن و مرد و کودک و پیر در برابر اشغالگری به‌پا خاسته‌اند و سازش را راه حل‌وفصل مسئله فلسطین نمی‌دانند، در واقع انتفاضه الاقصی از نظر دبیرکل حزب‌الله همان مقاومتی است که به‌برکت خون پاک شهدای فلسطینی در مسجدالاقصی شکل گرفته است و هیچ چیز اراده فلسطینیان را در این عرصه کم نمی‌کند. همچنین محاسباتی که ملت فلسطین درباره انتفاضه خود داشتند کاملاً صحیح بود و این انتفاضه با خون شهدا و اشک فلسطینیان پیروز شد.

دبیرکل حزب‌الله درباره انتفاضه الاقصی در سال 2000 معتقد بود که قیام مردم فلسطین علیه دشمن صهیونیستی با سنگ و چاقو، اشغالگران را در یک مخمصه و باتلاق تاریخی قرار داده است که اسرائیل از زمان تأسیس رژیم جعلی خود تا این زمان شاهد آن نبوده است. همچنین انتفاضه دوم فلسطین، ژنرال‌های صهیونیست را به جایی رساند که مشخص شد آنها در یک بن‌بست امنیتی بزرگ قرار گرفته‌اند و مجبورند هزاران سرباز را برای محافظت از صدها شهرک‌نشین صهیونیست مأمور کنند. این انتفاضه منجر به اخراج اشغالگران از نوار غزه شد و غزه اولین سرزمین آزادشده فلسطین از زمان اشغال این کشور توسط صهیونیست‌ها در سال 1948 نام گرفت.

اما دکتر «رمضان عبدالله شلح» دبیرکل سابق جنبش جهاد اسلامی فلسطین که در خرداد ماه 99 بعد از یک دوره طولانی بیماری دیده از جهان فرو بست، معتقد بود که انتفاضه الاقصی تأثیر زیادی بر تضعیف موقعیت اشغالگران در فلسطین داشت به‌ویژه اینکه نشان داد ملت فلسطین از سیاست هماهنگی امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین با رژیم صهیونیستی به ستوه آمده‌اند.

عبدالله شلح درباره این انتفاضه فلسطینیان می‌گفت: اتفاقاتی که در جریان انتفاضه الاقصی رخ داد آخرین فرصت برای ما بود تا بگوییم که هنوز ملتی زنده هستیم و این قیام یک آزمون برای انسانیت بود. طی دهه‌های گذشته کشورهای عربی به جایی رسیده بودند که دیگر اسرائیل را دشمن خود نمی‌دانستند و در واقع قطب‌نمای خود را از دست داده بودند، اما انتفاضه الاقصای فلسطینیان اهمیت خود را در این شرایط ثابت و جهانیان را شگفت‌زده کرد و بار دیگر آرمان فلسطین را در کانون توجهات قرار داد.

دبیرکل سابق جنبش جهاد اسلامی معتقد بود: انتفاضه الاقصی این پیام را به همه جهانیان ارسال کرد تا بگوید "من فلسطین هستم، من قدس هستم و نباید فراموش شوم و نباید موضاعات دیگر موجب غفلت جهان از مسئله فلسطین گردد". انتفاضه الاقصی همچنین پیامی برای رژیم‌های عربی که به‌سمت سازش با اشغالگران حرکت می‌کنند داشت با این مضمون "شما که تصور می‌کنید اسرائیل می‌تواند از شما محافظت کند اکنون می‌بینید این رژیم حتی قادر به محافظت از خود در برابر چاقوها و وسایل آشپزی که فلسطینیان برای دفاع از خود در برابر صهیونیست‌ها از آن استفاده می‌کنند نیز نیست". شاید اسرائیل بتواند با رژیم‌ها و دولت‌ها توافق صلح امضا ودر آنجا سفارت یا کنسولگری باز کند اما هرگز مشروعیت و حضور طبیعی در منطقه نخواهد داشت.

امروز نیز فلسطین فاصله چندانی با آغاز یک انتفاضه جدید در برابر اشغالگران ندارد؛ انتفاضه‌ای که می‌تواند به‌دست مبارزان فلسطینی در کرانه باختری و نسل جدید فرزندان فلسطین در سراسر این سرزمین و حتی اراضی اشغالی 1948 که هرگونه سازش با دشمن را رد می‌کنند و مقاومت مسلحانه را تنها راه آزادسازی سرزمین خود می‌دانند به واقعیت بپیوندد و این انتفاضه می‌تواند آخرین میخ بر تابوت اشغالگران در منطقه باشد.

https://shoma-weekly.ir/8ISiaQ