سیاسی

لاسجردی: نگاه امام (ره) در سیاست خارجی حضور در میدان های مختلف با منطق اسلامی بود

حضرت امام خمینی (ره) در حوزه سیاست خارجی بر این باور بود که موضوع حضور در نظام بین الملل برای حکومت اسلامی یکی از نیازهای روزگار است
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: حضرت امام خمینی (ره) در حوزه سیاست خارجی بر این باور بود که موضوع حضور در نظام بین الملل برای حکومت اسلامی یکی از نیازهای روزگار است، به همین جهت نگاه ایشان این بود که باید با حفظ اصول در سیاست خارجی به گونه ای عمل کنیم که نشان دهد ما پای حرف ها و اصولمان ایستاده ایم. اما در عین حال حاضریم با همه کشورهایی که به این اصول احترام می گذارند گپ و گفت داشته باشیم.

وی افزود: اگر بخواهیم موضوع سیاست خارجی حضرت امام را بررسی کنیم می توانیم بیداری اسلامی، حکومت مستضعفان، و شعار نه شرقی و نه غربی و سلطه پذیر و سلطه گر نبودن ملت ها را مشاهده کنیم.

لاسجردی خاطر نشان ساخت: موضوع سیاست خارجی یکی از موضوعات خیلی خاص اندیشه های حضرت امام است، بحث قبول نکردن نظام دو قطبی و ایجاد نظام سه قطبی یا مساله فلسطین و یا مباحث مرتبط با حکومت مستضعفان که مهم تر از حکومت قدرتمندان است در اندیشه امام مطرح بوده است.

وی یادآور شد: تاکید امام بر اینکه ایران ام القرا یا دار الاسلام است از نکاتی بود که حضرت امام(ره) از این دیدگاه که حاکمیت اسلامی برای برقراری روابط با دیگران حرف جدید و تازه ای دارد مطرح کرده اند.یعنی بخشی از حوزه سیاست خارجی به نوعی شاید به فقه حکومتی امام بر می گردد؛ نکاتی که در فضای ذهنی و عملکردی در حوزه سیاست خارجی اما مورد توجه است.


https://shoma-weekly.ir/4vh22R