بین الملل

لاسجردی: موضوع پیشبردهای نظامی در فضاسازی ژنو2 اثرگذار است

دولت سوریه در تلاش است بعد از تغییر و تحولاتی که به تازگی در جریان معارضه پیش آمده است، تحولات نظامی و نیز سیاسی سوریه را ساماندهی کند. به این معنا که با توجه به اختلافاتی که در جریان معارضه رخ داده و کمتر شدن حمایت های بسیار گسترده از معارضان در گذشته، به نظر می رسد در حال حاضر سوریه در حال پی گیری عملیات نظامی پیشبرد و همینطور آماده کردن خود برای مدیریت ژنو2 است.

دکتر حسن لاسجردی، در مورد چشم انداز فعلی سوریه بیان کرد: دولت سوریه در تلاش است بعد از تغییر و تحولاتی که به تازگی در جریان معارضه پیش آمده است، تحولات نظامی و نیز سیاسی سوریه را ساماندهی کند. به این معنا که با توجه به اختلافاتی که در جریان معارضه رخ داده و کمتر شدن حمایت های بسیار گسترده از معارضان در گذشته، به نظر می رسد در حال حاضر سوریه در حال پی گیری عملیات نظامی پیشبرد و همینطور آماده کردن خود برای مدیریت ژنو2 است.

او ادامه داد: با توجه به اینکه تا اندازه ای از شدت آن فضای وحشت آفرین اوایل تحولات در دوسال گذشته، کاسته شده است، دولت سوریه با بازگشت سفرا یا نمایندگان سیاسی و... ، در حال پیگیری بازگشت فضای کلی کشور به آن فضای عادی است. به نظر می رسد در حال حاضر بیش از همه، موضوع پیشبردهای نظامی در فضاسازی ژنو2 اثرگذار است.

این کارشناس مسایل بین الملل درباره گروه های سلفی یا مجموعه گروه هایی که به فضای سیاسی یا نظامی سوریه وارد شده اند، توضیح داد و گفت: بخشی از آنها مانند گرو های اهل سنت یا جند الشام و برخی دیگر خاستگاه های داخلی دارند و بعد از تحولات سوریه از درون کشور ظهور کردند. چند گروه دیگر نیز مانند القاعده یا جبهه نصرت و... وجود دارد که از بیرون آمده اند. به نظر می رسد در صورت پیروزی ارتش سوریه، نیروهای مخالف داخلی به شرایط عادی زندگی خود بازمی گردند و منتظر می شوند تا دوباره اتفاقی رخ دهد. در مورد نیروهای خارجی که از بیرون مرزها وارد سوریه شده اند به طور حتم در صورت تسلط ارتش، ارتش سوریه در گذر زمان، مناطق مختلف تحت اختیار نیروهای معارض را حتما پاکسازی و آنها را بیرون خواهد کرد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی افزود: آنچه که شاید در این مورد بسیار مهم باشد، آن است که بعضا مشاهده می شود، در فضای بعد از جنگ ها معمولا گروه های چریکی و پارتیزانی به وجود می آیند که بعضی از آنها زندگی مخفیانه ای را آغاز می کنند. از این جهت نیز می توان گفت با توجه به سیستم امنیتی سوریه که معمولا دسترسی های مناسبی دارند، اجازه نمی دهند آن گروه های «القاعده»، «جندالشام» و دیگران در این کشور باقی بمانند. در حال حاضر تنها نیروی معارضی که به نظر می رسد می تواند در سوریه حضور پیدا کند، جریان نیروهای معارض مسلح سوری هستند که در صورت اشراف ارتش، تغییر فاز می دهند و از فاز نظامی به فاز سیاسی وارد می شوند.

لاسجردی با بیان اینکه جریان های سلفی و نیروهای تندرو به ویژه القاعده مشخصا بعد از حمله آمریکا به افغانستان در آنجا حضور پیدا کرد، گفت: در آنجا مناطقی را تحت کنترل و سیطره خود دارند که رفت و آمد آنها در آن آزاد است. شاید مناطقی در عراق، افغانستان، عربستان و بخشی از کشورهای عربی وجود داشته باشند که این گروه ها در آن رفت و آمد دارند. به جهت اینکه دارای لباس، فرم یا نشانه خاصی نیستند بنابراین آنها رفت و آمدهای خود را خواهند داشت و در صورت بروز یک بحران، تغییر لباس می دهند و اصطلاحا از لباس سیاسی به لباس نظامی در می آیند.

او تصریح کرد: نیروهای دیگری هستند که از شمال آفریقا، یمن یا جاهای دیگر وارد سوریه شده اند، افرادی هستند که در قبایل مختلف زندگی می کنند، که در صورت بروز یک بحران که در آنجا منافع اقتصادی، مالی و ...آنها مطرح باشد در میدان حضور پیدا می کنند. با توجه به این موضوع به نظر می رسد که نیروهای شورشی یا معارضان که از کشورهای مختلف در سوریه حضور دارند، به همان جایگاه و خاستگاه خود باز می گردند و در انتظار بحرانی دیگر به حیات خود ادامه می دهند.

این کارشناس مسایل بین الملل موضوع کردها را یکی از مباحث چالش برانگیز منطقه دانست و گفت: دولت های چهارگانه علاقه مند به شکل گیری حکومت مستقل کرد نیستند و تمایل دارند که از کردها به عنوان یک عنصر همراه استفاده کنند. از طرف دیگر سابقه کردها نشان داده است که هر نوع تهاجم بر حکومت مرکزی و هر نوع واگرایی با پاسخ حکومت مرکزی مواجه می شود. به همین دلیل اگر چه در حال حاضر نیز در سوریه خودمختاری کردها مشاهده می شود، اما به طور حتم با رفع بحران سوریه دولت مرکزی این فرصت را نخواهد داد که کردها دولتی مقتدر ایجاد کنند

https://shoma-weekly.ir/4eLNTf