بین الملل

لاسجردی: لیبرالیسم بدنبال احاطه فرهنگی با بده و بستان تجاری است

تفکر غرب بخوبی این مسئله را درک کرده است که تحولات 50 سال آینده دنیا در منطقه خاورمیانه صورت می‌گیرد چراکهاروپا جذابیت خود را از دست داده و تفکر جدیدی را نمی‌تواند ارائه دهد. آفریقا نیز دچار یک رکود شده و بعد از جریان ماندلا هیچ انقلابی بزرگی در این منطقه ظهور نکرده است
حسن لاسجردی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گردهمایی اصناف و بازاریاناظهار داشت: حوادث و اتفاقات پیرامون منطقه خاورمیانه ما را به این باور می‌رساند که برخلاف تفکر غربی حداقل از سه ماه گذشته تا کنون بر طبق خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران پیشرفته است.

لاسجردی افزود: دعوای فعلی خاورمیانه دعوای مقاومت و دمکراسی است بدین معنا که جهان غرب و اندیشه لیبرالیسم بدنبال احاطه فرهنگی بر اساس اصل بده و بستان تجاری و اقتصادی است و با توجه به آنچه که به عنوان اندیشه مطرح می‌کند بتواند خود را در مناطق مختلف برساند.

عضو موتلفه با بیان اینکهآنچه که در منطقه در زمان حال شاهد هستیم یک رقابت و کشمکش پایاپای در تمامی حوزه های مربوط به زندگی انسان است، ادامه داد:سال 2002 آمریکا در قالب طرح خاورمیانه بزرگ ،یک برنامه 8 مرحله ای را طراحی کرد وپاول در سخنرانی معروف خود گفت شعار ایالات متحده بر این اساس است که اگر کسی می‌خواهد زندگی خوبی داشته باشد باید آمریکایی فکر کند.

وی افزود: آنها بر این عقیده بودند که مشترکات در خاورمیانه موجب چسبندگی و وحدت بین افراد این منطقه می‌شود و باید اینها کمرنگ شود، مسائلی مانند دین، پیوندها و علقه‌های عاطفی مانند ملی‌گرایی و تفکرات و اندیشه‌های نو از مواردی بودند که تفکر غرب سعی دارد این پیوندها را بر هم زند.

«دلیل این مسئله اینست که بعد از بوجود آمدن بلوک غرب و شرق تعدادی مکتب مانند لیرالیسم و سوسیالیسمبوجود آمد و دیگر ایسم جدیدی تولید نشد. آنها می‌دانند که پتانسیل بوجود آمدن تفکرات ایدئولوژیک در منطقه خاورمیانه وجود دارد و بوضوح از تفکری بنام خمینیسم صحبت می‌کنند

لاسجردی ادامه داد: تفکر غرب بخوبی این مسئله را درک کرده است که تحولات 50 سال آینده دنیا در منطقه خاورمیانه صورت می‌گیرد چراکهاروپا جذابیت خود را از دست داده و تفکر جدیدی را نمی‌تواند ارائه دهد. آفریقا نیز دچار یک رکود شده و بعد از جریان ماندلا هیچ انقلابی بزرگی در این منطقه ظهور نکرده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه در سوریه که اکثر نقاط کشور به دست معارضین بود اکنون بر این باور هستند که برای تثبیت باید شرایط به سمت دولت مستقر بشار اسد به پیش برود، افزود:در بحث کشور خودمان نیز به نظر می‌رسد نگاهی که رهبری بعنوان نرمش قهرمانانه طراحی کردند بر این اساس است که با توجه به حفظ اصول فضای اعتماد آفرینی را بوجود بیاوریم و از نمایشهای تبلیغاتی غرب جلوگیری کنیم و نقش آفرینی کشور را در منطقه حفظ کنیم.

وی تصریح کرد:بنده برخلاف نظر بسیاری از افراد از مذاکرات و حرکات دوگانه غرب ناراحتی ندارم زیرا در 30 سال گذشته این مسائل در رفتار آنها بوضوح دیده شده و این هنر ماست که بتوانیم از این شرایط به نفع خود استفاده کنیم.

لاسجردی خاطرنشان کرد: در آستانه سال جدید بنده امیدوارم آنچه رهبری در خصوص حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی در سال جاری مد نظر داشت را ادامه دهیم و حماسه اقتصادی را به آنچه مد نظر رهبری است نزدیک کنیم.

https://shoma-weekly.ir/hAmlOO