بین الملل

لاسجردی: شوی تبلیغاتی داعش به زودی فروکش می کند

یک کارشناس مسایل بین الملل با بیان اینکه ظهور و بروز گروه های تروریستی برای همه کشورهای منطقه خطرناک هستند، گفت: با گذشت زمان و مقاومت نیروهای مردمی، ارتش و انسجام نیروهای سیاسی عراق موجب خواهد شد، داعش توانایی پیشروی بیش از این را نداشته باشد.
دکتر حسن لاسجردی در گفت و گو با شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه)، با مقاومت دولت و مردم عراق، حضور داعش در این کشور را موقتی دانست و اظهار کرد: داعش یک گروه چریکی است؛ گروه های چریکی به جهت اینکه می خواهند، خودی نشان دهند و میدان داری کنند، تلاش می کنند یک یا چند عملیات، اما با تبلیغات بسیار برای تاثیرگذاری بر نیروی رقیب داشته باشند. به طور مثال اتفاقی که در روزهای گذشته در عراق افتاد یعنی یک حمله و تهاجم 300 هزار نفره در کرکوک و سپس حرکت داعش به طرف شهرهای مهم و اقدامات تند تروریستی یا به نوعی وحشت آفرین، نشانه های تحرکات چریکی است که به آن حملات برق آسا می گویند.

او ادامه داد: گروه های چریکی دارای امکاناتی کم، اما اهداف بزرگ هستند، آنان به دنبال این هستند که از طریق هیاهو و شانتاژ تبلیغاتی - نظامی شرایط را به دست بیاورند.

او حضور داعش در عراق را موقتی دانست و اظهار کرد: داعش از شمال عراق وارد این کشور شدند و تلاش کردند موصل و کرکوک را بگیرند و به طرف سامانه میانی عراق حرکت کنند و حکومت را بگیرند، اما به نظر می رسد که عراق از وضعیت آشفتگی گذشته درآمده است. ارتش چند سالی است که امنیت را از نیروهای اطلاعات گرفته و خود مستقر شده است. به نظر می رسد که شاید این موج اولیه حضور داعش در عراق بازتاب و تاثیرات بسیاری داشته باشد، اما نیروهای مردمی، ارتش و انسجام نیروهای سیاسی و تصمیماتی مانع حضور بیشتر داعش در عراق شده و جلوی پیشروی آنان گرفته خواهد شد.

لاسجردی افزود: در روز گذشته ارتش عراق موفق شد برخی از مناطقی را که داعش تصرف کرده بود، باز پس گیری کند؛ در بعضی از مناطق مانند کاظمین، سامرا، بغداد و کرکوک مقاومت صورت گرفته است. هر چه به سمت جلو پیش برویم عنصر زمان به نفع دولت عراق است چون امکانات و تجهیزات دولت مکانیزه است، دارای اطلاعات بیشتری هستند و دستیابی به نیروهای نظامی و انتظامی آنان بیشتر است، در نهایت به نظر می رسد که این شوی تبلیغاتی و نظامی که داعش راه انداخته است به زودی فروکش خواهد کرد و ارتش عراق موفق می شود گروه تروریستی داعش را زمین گیر کند.

او به نقش دولت های منطقه در مبارزه و مقاومت با گروه های ترویستی اشاره و تصریح کرد: داعش یا به طور کلی گروه های تروریستی در منطقه، یک مشغولیت ذهنی است و می تواند هر کشور و ملتی را تضعیف کند. به طور حتم در حال حاضر گروه های ترویستی در منطقه ما یک تهدید همه جانبه و فراگیر هستند لذا اگر ملت ها و دولت های منطقه می خواهند در تیررس تلفات و صدمات آنها قرار نگیرند و از طرف دیگر هیچ موقع احساس تهدید ناگهانی و غیر حساب شده نداشته باشند باید همه دولت ها در این موضوع مشارکت کنند.

این کارشناس مسایل بین الملل گفت: برخی از کشورها و ملت ها دارای حساسیت و آمادگی بیشتری هستند. مثلا در پس این تحولات که در عراق به وجود آمد سوریه اعلام کرد که آماده است در کنار عراق باشد، به طور حتم جمهوری اسلامی ایران از عراق حمایت خواهد کرد. بعضی از کشورهای عربی نیز که با دولت های مستقر در سوریه و عراق دچار مشکل نیستند، می توانند به حل این مسایل کمک کنند.

لاسجردی با بیان اینکه جریان داعش، نیروهای تکفیری، سلفی و گریز از مرکز شورشی و تروریستی در منطقه بلای خانمان سوزی هستند، اظهار کرد: بلای این گروه ها می تواند دامان بسیاری را بگیرد همانطور که دولت ترکیه از سوی داعش تهدید شده است و همچنین می توان گفت که دولت عربستان و سایرین نیز می توانند از سوی این گروه ها تهدید شوند.

عضو شورای سردبیری خبرآنلاین در پایان گفت: مسلم است که نیروهای سلفی موجود در منطقه خودشان نیروهایی نیستند که بتوانند یک اقدام دراز مدت و برنامه ریزی شده موثر داشته باشند مگر اینکه برخی از دولت ها در منطقه به آنان کمک کنند که به نظر می رسد در جریان داعش و سلفی برخی از کشورهای عربی به عنوان پشتیبان مطرح هستند، اما در مجموع بروز، ظهور، اقدام و فعل و انفعالات داعش در منطقه آسیبی است که می تواند به بسیاری از کشورها ضربه زند.

https://shoma-weekly.ir/CW3dO1