سیاسی

لابی گری علیه وحدت اصولگرایان توفیقی نداشته است

استراتژی اصلاح طلبان مدت‌هاست ‌بر این استوار شده ‌که بتوانند از داخل اصولگرایان سرباز‌گیری و یارگیری کنند. یا شخصیت قرض کنند برای اینکه بتوانند با یک چهره متعادل، زمینه ورود خودشان را به انتخابات آینده در بدنه اجتماعی فراهم آورند. از آنجا که اصلاح طلبان چهره شاخصی که صلاحیت آن تأیید شود و مرتبط با موضوع وقایع سال 88 نباشد، خیلی ندارند، تلاش می کنند که شاید بتوانند از بین اصولگرایان متعادل برای این برنامه خودشان افرادی را جذب نمایند و ‌بتوانند نیروهای خودشان را به درون مجلس بفرستند. بنای اصلاح طلبان این است که با همان هویت اصلاح طلبی ولی با تابلوی اعتدال وارد عرصه انتخابات شوند. اینکه اصولگراها از بین آنها کسی چنین ریسکی را بکند و بخواهد وارد لیست آنها شود و بخواهد همکاری کند و زمینه چنین موفقیتی را برای آنها فراهم کند، خیلی بعید به نظر می آید. البته تلاش اصلاح طلبان برای رسیدن به این هدف نتیجه بخش نبوده است
تا انتخابات مجلس راه زیادی ‌مانده، ولی ظاهرا همه از همین روز‌ها به فکر افتاده‌اند تا طرح‌های خودشان را برای انتخابات مجلس عملی کنند. انتخابات مجلس دهم هر چقدر هم که دور باشد، ‌صندلی‌های سبز بهارستان، همه را به تلاش انداخته ‌تا بتوانند در انتخابات آینده پیروز نهایی باشند.

اصولگرایان و همچنین اصلاح‌طلبان از اوایل امسال بوق های اتحاد را نواخته اند و همه به دنبال ائتلاف با گروه ها و احزاب همسو هستند، به گونه‌ای که در انتخابات، انشقاق باعث شکستشان نشود. در این میان، هم اصولگرایان تلاش می کنند در انتخابات 94 با سایر گروه ها و احزاب اصولگرا ائتلاف کنند. از سوی دیگر، اصلاح طلبان نیز ادعای مشابهی دارند. البته سابقه تاریخی در همه انتخابات نشان می دهد ‌در نهایت هیچگاه ائتلاف فراگیر در هیچ یک از این طیف های سیاسی شکل نمی گیرد.

در حالی که چندین ماه تا آن انتخابات ‌مانده، ‌اخبار این انتخابات داغ داغ است. درباره رویکرد اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در صحنه انتخابات، پرس‌‌ها و گمانه‌زنی‌های زیادی به وجود آمده است؛ اصلاح‌طلبان چه می‌کنند؟ اصولگرایان‌ یا مستقل‌ها چه می‌کنند؟

در همین زمینه، تابناک با حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی و از تحلیلگران مسائل سیاسی به بررسی مسائل انتخابات آینده مجلس و همچنین رویکرد انتخاباتی اصولگراها پرداخته است.

* دولت تغییرات در کابینه را تکذیب کرد. ارزیابی شما از این اتفاقات اخیر و اخبار ضد و نقیض در مورد تغییرات در کابینه چیست؟

دولت تغییر در کابینه را تکذیب کرد. من فکر می کنم جریان اصلاح طلب بیشتر به موضوع تغییرات در کابینه دولت روحانی دامن می زند و به دنبال فشار آوردن به وزیر کشور برای تغییرات در استانداران و فرمانداران ـ که مطابق میل اصلاح طلبان نیست ـ است. البته با توجه به شرایط دولت و کشور بعید است ‌دولت زیر بار تغییرات برود.

* در چند روز اخیر، تنور انتخابات گرم تر شده است. ائتلاف اصلاح طلبان و اصولگرایان مطرح است. صحبت از این است که اصلاح طلبان به دنبال جذب آقای لاریجانی و ناطق نوری برای قرار گرفتن در لیست اصلاح طلبان است. چنین چیزی را تأیید می کنید؟

استراتژی اصلاح طلبان مدت‌هاست ‌بر این استوار شده ‌که بتوانند از داخل اصولگرایان سرباز‌گیری و یارگیری کنند. یا شخصیت قرض کنند برای اینکه بتوانند با یک چهره متعادل، زمینه ورود خودشان را به انتخابات آینده در بدنه اجتماعی فراهم آورند. از آنجا که اصلاح طلبان چهره شاخصی که صلاحیت آن تأیید شود و مرتبط با موضوع وقایع سال 88 نباشد، خیلی ندارند، تلاش می کنند که شاید بتوانند از بین اصولگرایان متعادل برای این برنامه خودشان افرادی را جذب نمایند و ‌بتوانند نیروهای خودشان را به درون مجلس بفرستند. بنای اصلاح طلبان این است که با همان هویت اصلاح طلبی ولی با تابلوی اعتدال وارد عرصه انتخابات شوند. اینکه اصولگراها از بین آنها کسی چنین ریسکی را بکند و بخواهد وارد لیست آنها شود و بخواهد همکاری کند و زمینه چنین موفقیتی را برای آنها فراهم کند، خیلی بعید به نظر می آید. البته تلاش اصلاح طلبان برای رسیدن به این هدف نتیجه بخش نبوده است؛ اما به هر حال اصلاح طلبان ناامید نشده اند و به دنبال تحقق این سیاست هستند که با پرچم اعتدال و با اندیشه اصلاح طلبی وارد مجلس شوند.

* آیا احتمال اینکه ناطق نوری در لیست اصلاح طلبان قرار بگیرد، وجود دارد؟

این موضوع خیلی بعید است. به هیچ وجه چنین چیزی رخ نداده است. به نظرم آقای ناطق آمادگی ‌ورود به عرصه انتخابات را ندارد و هرگز ایشان چنین ریسکی ‌نخواهد کرد.

* وضعیت اصولگرایان در این میان چگونه است؟

تجربه انتخابات 92 عبرت همه آن‌هاست و بر اساس تحلیل آسیب شناسانه انتخابات گذشته به عرصه سیاسی وارد خواهد شد. این تحلیل نشان داده ‌که نیاز به این اتحاد در میان جریان‌های اصولگرایی وجود دارد. روند همگرایی اصولگرایان برای رسیدن به یک ائتلاف در انتخابات آینده طبق برنامه زمان‌بندی شده و پیشرفت بسیار خوبی داشته است. علی رغم اینکه کارشکنی‌ و نیز فضا‌سازی در مطبوعات علیه همگرایی و ائتلاف اصولگرایان بسیار ‌بوده است و حتی افرادی سعی کرده اند ‌با لابی گری مانع تحقق این مسأله شوند، تا الان روند کاملا مثبت و خوبی بوده است. فکر می کنیم تا زمان انتخابات، وحدت و همگرایی حداکثری در بین اصولگرایان به وجود بیاید و اصولگرایان بتوانند زمینه یک ائتلاف بزرگ را برای انتخابات فراهم کنند.

* آیا جایی برای جبهه پایداری در این ائتلاف وجود دارد؟

مذاکرات با آنها هم موفق آمیز بود. تعاملات‌ که شده و جلساتی که با پایداری ها برگزار شده است؛ مشخص کرد که این جبهه نقاط اشتراک زیادی با بقیه اصولگرایان دار‌د. فکر می کنیم این روند تعامل استمرار داشته باشد و به نتایج خوبی دست یابیم.

* آیا صحبت هایی میان اصولگرایان و طرفداران احمدی نژاد برای ائتلاف وجود داشته است؟

تا کنون من نشنیدم ‌هیچ تماسی یا هیچ مذاکره ‌و تعاملی در این رابطه با احمدی نژادی ها انجام شده باشد و خبرهایی که عمدتا در این رابطه نقل و مطرح می شود، بیشتر خبرهایی است که منشأ و مخبر آن اصلاح طلبان بوده اند، ولی‌ تا به حال بروز و ظهوری در رابطه با انتخابات و ارتباط با اصولگرایان نداشته اند.

https://shoma-weekly.ir/CRkQrY