بین الملل

قیام دوم یمن

در دوره حکومت منصور الهادی که با حمایت‌های همه‌جانبه کشورهای غربی و آمریکا و دولت‌های منطقه‌ای عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی همراه بود، مشکلات مردم یمن رفع نشد و ملت برای مطالبات خود پاسخ جدی نگرفتند که در این میان بیش از همه، شیعیان مورد ظلم و تعدی حکومت قرار داشتند. تداوم این روند، در ماه‌های اخیر، موج جدید اعتراضات ضد حکومتی را در پی داشت و با تلاش حکومت برای فدرالی‌کردن یمن و تقسیم آن به 6‌استان یا ایالت، اعتراضات شدت گرفت.

موج تحولات ناشی از بیداری اسلامی در کشورهای جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا در سال ۲۰۱۰ میلادی، کشور یمن را نیز تحت تأثیر قرار داد. جریانی که عظیمترین راهپیماییها و تظاهرات ضد حکومتی مسالمتآمیز و به دور از هرگونه خشونت را در این کشور به راه انداخت.

در دوره حکومت منصور الهادی که با حمایتهای همهجانبه کشورهای غربی و آمریکا و دولتهای منطقهای عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی همراه بود، مشکلات مردم یمن رفع نشد و ملت برای مطالبات خود پاسخ جدی نگرفتند که در این میان بیش از همه، شیعیان مورد ظلم و تعدی حکومت قرار داشتند.

تداوم این روند، در ماههای اخیر، موج جدید اعتراضات ضد حکومتی را در پی داشت و با تلاش حکومت برای فدرالیکردن یمن و تقسیم آن به  6استان یا ایالت، اعتراضات شدت گرفت.

این بار هدایت اعتراضات را شیعیان و جنبش انصار الله به رهبری سید عبدالملک بدرالدین حوثی برعهده داشتند که در اواخر سال ۲۰۱۴ با پیشروی به سمت شهر صنعا پایتخت یمن، موفق شدند تا در ژانویه ۲۰۱۵ میلادی، کاخ ریاست جمهوری یمن را به تصرف خود درآورده و کنترل حکومت را به دست گیرند.

https://shoma-weekly.ir/kPIMXN