سیاسی

قطعنامه 2231 دارای تناقض درونی است

در حالی از ایران مطالبه می شود که تنها اتهاماتی متوجه کشورمان است و بارها صداقت ایران در راستی آزمایی ها ثابت شده است اما در مقابل ما آمریکا قرار دارد که نه تنها با 2 بمب هسته ای دو شهر را نابود کرده است که در سالهای اخیر نیز از سلاح های دارای اورانیوم در خاورمیانه بهره برده است و همچنان نیز به نوسازی زرادخانه هسته ای خود می پردازد. لذا اگر قرار باشد این بیانیه با جزییات اجرا شود اولین کشوری که باید پاسخگو باشد ایالات متحده است، نه ایران.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: به نظر می‌رسد قطعنامه صادر شده از یک تضاد درونی رنج می برد و نمی تواند یک متن معتبر حقوقی باشد و صرفا کارکرد سیاسی دارد.

محمد مهدی اسلامی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفتگو با خبرگزاری دانشجو، با اشاره به بند 2 قطعنامه 2231 اظهار داشت: این بند بر ضرورت اجرای کامل تعهدات تمام دولت های عضو معاهده عدم اشاعه سلاح های هسته ای تأکید می کند.

وی اضافه کرد: در معاهده NPT دو گروه عضو وجود دارند گروه اول اعضای دارای سلاح و گروه بعد اعضای فاقد سلاح هستند. از آنجا که این بیانیه همه کشورهای عضو NPT را مخاطب قرار داده است در حالی که طبق طبق گزارشات اردیبهشت ماه مسئول امور خلع سلاح سازمان ملل متحد، کشورهای دارای سلاح به تعهدات خود عمل نکرده اند؛ انتظار می رود طبق این قطعنامه ایران نیز از 5 عضو دائم شورای امنیت که دارای سلاح هستند مطالبه عمل به پیمان NPT را داشته باشد.

مدیر موسسه مطبوعاتی "شما" تصریح کرد: براساس این پیمان آن ها موظفند به سمت کاهش سلاح های هسته ای و عدم اشاعه آن به کشورهای فاقد سلاح پیش روند. از میان این 5 عضو آمریکا بیشترین تخلف را داشته و در موارد متعددی تعهدات خود را نقض کرده است. همچون آموزش پرتاب بمب هسته ای به خلبانان کشورهای فاقد سلاح هسته ای و نیز استقرار موشک هسته ای در 5 کشور اروپایی فاقد سلاح هسته ای.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه ایالات متحده در خلال مذاکرات بمب گرانشی جدیدی را آزمایش کرد، گفت: در حالی از ایران مطالبه می شود که تنها اتهاماتی متوجه کشورمان است و بارها صداقت ایران در راستی آزمایی ها ثابت شده است اما در مقابل ما آمریکا قرار دارد که نه تنها با 2 بمب هسته ای دو شهر را نابود کرده است که در سالهای اخیر نیز از سلاح های دارای اورانیوم در خاورمیانه بهره برده است و همچنان نیز به نوسازی زرادخانه هسته ای خود می پردازد. لذا اگر قرار باشد این بیانیه با جزییات اجرا شود اولین کشوری که باید پاسخگو باشد ایالات متحده است، نه ایران.

اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه قطعنامه مذکور از این واقعیات چشم پوشی کرده و از یک تضاد درونی رنج می برد؛ نمی تواند آن را یک متن معتبر حقوقی دانست و صرفا کارکرد سیاسی دارد.

https://shoma-weekly.ir/ejnAZw