بین الملل

قطر،‌هیزم آتش جنگ‌های منطقه‌ای شده است

قطر همیشه از سیاست‌های عربستان پیروی می‌کرد و همواره جز منظومه شورای همکاری خلیج فارس که تقریبا عربستان رهبری آن را بر عهده دارد حرکت می‌کردند ولی در سال‌های اخیر موضع قطر به دلیل‌‌ همان نقش آفرینی که گفته شد بر خلاف سیاست‌های کلی عربستان بود که این مسئله حتی به فراخواندن سفرا از کشورهای یکدیگر نیز کشیده می‌شد و احتمال قطع روابط هم وجود داشت.
مهدی کاشی- این هفته سالروز استقلال کشوری کوچک در منطقه خلیج فارس به نام قطر است. قطر به صورت امارتی مطلقه و ارثی از اواسط قرن ۱۹ میلادی توسط خاندان آل ثانی فرمانروایی میشود. قبل از کشف نفت، قطر عمدتاً به خاطر شکار مروارید و تجارت دریایی شناخته میشد. این کشور تا سال ۱۹۷۱ تحتالحمایه انگلستان بود. پس از استقلال به سبب درآمدهای سرشار نفتی و گازی، این کشور تبدیل به یکی از ثروتمندترین کشورهای منطقه گردید. تمام موقعیتهای حساس حکومتی در قطر توسط خاندان آل ثانی یا افراد نزدیک آنان اداره میگردد. قطر در سالهای اخیر نقش مهمی در تحولات منطقه ایفا کرده است به شکلی که آمریکا و انگلیس بسیاری از اهداف خود را غیر مستقیم به وسیله این کشور در منطقه پیاده میکردند. این مسائل بهانه شد تا به سراغ حسن خاکرند کارشناس مسائل آسیای غربی برویم و نظر وی را در این خصوص جویا شویم:

حسن خاکرند در گفتگو با «شما» در خصوص نقش قطر در منطقه اظهار کرد: با توجه به اینکه کشور قطر دارای منابع نفتی و گازی سرشاری است و این کشور به دلیل مساحت کوچک از لحاظ جغرافیایی و جمعیتی و منطقهای در دهه اخیر سعی به نقش آفرینی در مسائل مختلف را دارد.

وی نقش آفرینی قطر در منطقه را در چند بعد بررسی کرد و گفت: اول در بعد میانجیگری در کشورهایی که درگیر مسائل سیاسی هستند و دوم دخالت در امور کشورهای منطقه وسوم هم جانبداری از بعضی از رژیمها که در هر سه نقش خود را به شکل موازی جلو برده است.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه قطر هزینه بسیاری از جنگها واختلافات منطقهای را پرداخت میکند، تصریح کرد: به نظر میرسد که دستوری از خارج به این کشور داده میشود که بعضی از هزینههای جنگ و درگیریهای داخلی و هزینههای جا به جاییهای قدرت را بپردازد و ما شاهد بودیم در موارد مختلف، قطر هزینههای خیلی سنگینی را به خاطر این ماجراجوییهایی که بر عهده داشت پرداخت.

خاکرند به کودتای آرام اخیر در قطر اشاره کرد و گفت: گاهی در سالهای اخیر شاهد بودیم که حکام قطر بر خلاف سیاستهای کلی آمریکا و انگلیس که موجب یک کودتای آرام در هیئت حاکمه شد و شیخ حمد که امیر قطر بود با وزیر خارجهاش جا به جا شدند و فرزند شیخ حمد قدرت را به دست گرفت.

این کارشناس مسائل آسیای غربی به نقش قطر در مصر هم اشاره و بیان کرد: در مورد مصر هم دیدیم که کشور قطر از اخوان المسلمین حمایت میکرد و تا کنون این حمایتها ادامه دارد و دلیلش هم عملکرد رسانهای الجزیره است که مواضع جانبدارانهای را دنبال میکند.

خاکرند افزود: مورد غزه را به همین شکل میبینیم که تحولات غزه را بیش از کشورهای دیگر نشان میدهند چون در غزه اخوان المسلمین حاکم است و متقابلا یک جبهه بندی در کشورهای حوزه خلیج فارس شکل گرفت که عربستان و امارات و برخی کشورها مانند بحرین ضد اخوان عمل میکنند و مشاهده میشود که شبکه العربیه کاملا مواضع متضادی با الجزیره اتخاذ میکند.

وی به اختلافات اخیر میان قطر و عربستان اشاره کرد و گفت: قطر همیشه از سیاستهای عربستان پیروی میکرد و همواره جز منظومه شورای همکاری خلیج فارس که تقریبا عربستان رهبری آن را بر عهده دارد حرکت میکردند ولی در سالهای اخیر موضع قطر به دلیل‌‌ همان نقش آفرینی که گفته شد بر خلاف سیاستهای کلی عربستان بود که این مسئله حتی به فراخواندن سفرا از کشورهای یکدیگر نیز کشیده میشد و احتمال قطع روابط هم وجود داشت.

این کارشناس مسائل آسیای غربی در پایان حمایت قطر از داعش را نیز وابسته به کشورهای غربی دانست و گفت: قطر بنا بر سیاستهای کلی آمریکا و انگلیس در گذشته از داعش حمایت میکرد اما امروز با توجه به تحولاتی که صورت گرفت و آمریکا مواضع داعش را هدف گرفت و آمریکا هم مواضع تندتری بعد از سکوت و حمایت گذشته از داعش اتخاذ کرد و قطر هم کمکهای خود را به داعش کمتر کرده است.

https://shoma-weekly.ir/OcZ3gr