وی تصریح کرد: حقوق همان بایدهایی است که فرد باید از آن بهرهمند شود. اما مسئولیت چیزی است که فرد باید در قبال آن پاسخگو باشد. در شرع مقدس این طور نیست که تمام حقوق را به زن بدهند و در قبال آن مسئولیت نداشته باشد. هم حقوق در نظر گرفته میشود و هم مسئولیت.
عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد اظهار کرد: ما میتوانیم حقوق و مسئولیت زنان را از نظر قرآن مطرح کنیم. این موضوع عبارت است از حوزههای فردی، خانواده و اجتماعی. باید در نظر گرفت که زن چه حقوق و مسئولیتهایی دارد.
لاله افتخاری ادامه داد: از نقطهنظر اسلام زن و مرد در چندین مورد ویژگیهای مشترکی دارند. اولین مورد آن مبدأ آفرینش است. در برخی از کتب دینی که دچار تحریف شدهاند، زن را موجود درجه دوم میدانند، در حالی که قرآن اینها را رد کرده و در آیه ۳۹ سوره زمر میفرماید: «خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَهٍ: شما را از نفسى واحد آفرید»
وی افزود: نکته دیگری که مطرح میشود این است که برخی میگویند فرزند از وجود مرد است، در حالی که از وجود هر دو است و علم هم بر آن تأکید میکند.
افتخاری تصریح کرد: در اسلام دستاوردهای مالی برای زن و مرد یکسان است و زن استقلال مالی دارد. مورد دیگر در خصوص مبدأ و اساس خانواده است. این طور نیست که زن برای تأمین نیازهای مرد باشد. هدف در واقع سکنیه و آرامش است.
عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد، گفت: بحث دیگر تساوی در قرب و بعد است. تساوی در انجام بسیاری از احکام اسلامی مانند روزه، نماز، خمس، زکات و دیگر موارد وجود دارد.
لاله افتخاری، تساوی در تعیین حق سرنوشت، تساوی در فراگیری دانش، تساوی در دریافت پاداش الهی، تساوی در ولایت اجتماعی زن و مرد، تساوی در بهرهگیری از تربیت الهی، تساوی در عقل و... را از دیگر موارد بر شمرد که قرآن کریم به اشاره کرده است.
وی در پایان با اشاره به دو حوزه دیگر حقوق و مسئولیتهای زن یعنی حوزههای خانواده و اجتماعی، جایگاه و اهمیت زن از نظر قرآن در خانواده و جامعه را مورد بررسی قرار داد.