بین الملل

قدرت‌های بزرگ دنبال آتش زیر خاکستر در قره‌باغ هستند

لاسجردی گفت: قدرت‌های بزرگ یا ملاحظه کردند یا نمی‌خواهند این مسئله حل شود و می‌خواهند این بحران همیشه به صورت آتش زیر خاکستر باقی بماند.

حسن لاسجردی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در باره جنگ ارمنستان و جمهوری آذربایجان به خبرنگار ما گفت: در جنگ میان این دو کشور نقش کشورهای مؤثر در منطقه یعنی گروه مینسک، ایران و ترکیه حائز اهمیت است. دو کشور نام برده به عنوان همسایگان جمهوری آذربایجان و ارمنستان میتوانند این موضوع را مدیریت کنند.

وی مطرح کرد: علت اینکه تا پیش از این قضیه قرهباغ به چالش نظامی، سخت و گسترده منجر نشده بود خویشتنداری طرفین و مساعدتها و کمکهای همسایگان بوده است.

این عضو شورای مرکزی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تلاش شورای امنیت سازمان ملل متحد بر این است که اول از طرفین توقف آتش را بخواهند و بعد پیگیریهای دیپلماتیک و رایزنیها صورت بگیرد.

وی اظهار کرد: قدرتهای بزرگ، بهویژه گروه مینسک از قبل تعهد داده بودند این مسئله را حل کنند و شاید نقشآفرینی مؤثر آنها بتواند از این چالش بزرگ نظامی جلوگیری کند.

نقش ترکیه

لاسجردی بیان کرد: از میان بازیگران مهم در قضیه قرهباغ نقش ترکیه به علت فعل و انفعالات نظامی که تاکنون به نفع جمهوری آذربایجان داشته بیشتر از بقیه است.

وی افزود: اخطارهایی که از طرف روسیه، سازمان ملل و دیگر عناصر منطقهای به ترکیه داده شد نشان میدهند کشورهای بازیگر مؤثر بحران قرهباغ به دنبال جلوگیری از چالش نظامی هستند تا نگذارند این منطقه محل منازعه دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان شود.

آتش زیر خاکستر

این عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در خصوص راه حل جنگ نظامی برای حل مناقشه بین این دو کشور گفت: معمولاً مناقشات سرزمینی و تعلق ارضی خیلی کم توانسته است مشکلات تاریخی را حل کند. از طرف دیگر چون هم جمهوری آذربایجان و هم ارمنستان نسبت به قرهباغ ادعای تاریخی دارند به نظر نمیرسد با جنگ و درگیری نظامی این مسئله حل شود، بلکه آتش زیر خاکستر خواهد شد و بهنوعی بحران همیشه زنده و بیدار را در قرهباغ به وجود خواهد آورد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا قدرتهای بزرگ از درگیری این دو کشور و آشوب این بخش از منطقه استقبال میکنند مطرح کرد: اگر گروه مینسک با توجه به مسئولیتی که به او داده بودند تا حالا اقدام میکرد حتماً این موضوع حل میشد، زیرا این سرزمین کوچک مسئله بزرگ و پیچیدهای نیست. با توجه به کثرت و غالبیت نژادی جمعیت و اسناد و مدارک تاریخی چنانچه گروه مینسک به وظیفهاش عمل میکرد تاکنون این مسئله حل شده بود.

لاسجردی در پایان گفت: قدرتهای بزرگ یا ملاحظه کردند یا نمیخواهند این مسئله حل شود و میخواهند این بحران همیشه به صورت آتش زیر خاکستر باقی بماند.

https://shoma-weekly.ir/HuRMER