سیاسی

قدرت بازدارندگی بسیار بالای ایران

قائم مقام دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفت: محاسبات جمهوری اسلامی ایران برای هدف‌زنی پایگاه عین‌الاسد کاملا دقیق، حساب‌شده و مبتنی بر یک آینده‌نگری بود.

حمیدرضا ترقی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، اظهار داشت: عملیات انهدام عین‌الاسد توسط توان موشکی جمهوری اسلامی ایران بعد از شهادت سردار سلیمانی بزرگترین ضربه ایران به ارتش آمریکا طی۴۰ سال گذشته است.

وی افزود: این ضربه به‌لحاظ موقعیت و نگاه استراتژیک عین‌الاسد چنان قوی بود که برای مدتی همه محاسبات و سیستم‌های کنترلی آمریکا در منطقه را مختل کرد و ضربه سنگینی به حیثیت و توان نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا زد.

ترقی تصریح کرد: این مرکزی که از زمان صدام در عراق ساخته ‌شده‌بود و حدود ۱۲ سالی در اختیار آمریکا بود، بزرگترین مرکز راداری و کنترلی عملیات هوایی و زمینی آمریکا در منطقه بود و از پدافندهای بسیار مجهزی برخوردار بود اما نتوانست حتی یکی از موشک‌های ایران را ردیابی کند و مانع برخورد آن با تجهیزات و امکانات نظامی عین‌الاسد شود.

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: وقتی کشوری با ادعای برتری نظامی در دنیا چنین آسیبی می‌بیند، نخستین اقدام آن ایجاد مانع در برابر فشار افکار عمومی جهان و رسانه‌ها راجع‌به میزان خسارت وارده این پایگاه است و البته همین‌گونه هم شد.

ترقی خاطرنشان کرد: شاهد بودیم ترامپ به‌صورت قطره‌چکانی اطلاعات را در اختیار افکار عمومی می‌گذاشت و حاضر نبود این شکست سنگین را از توان موشکی جمهوری اسلامی ایران بپذیرد و آن را به مردم اعلام کند.

وی افزود: در مجموع می‌بینیم تعداد تلفات نیروهای نظامی در این بمباران با وجود هشدارهای قبلی و فرار همه نیروها به پناهگاه‌های زیرزمینی، همه تجهیزات آنها بر‌روی زمین به‌طور کلی نابود شد و خودشان اعتراف کردند که ۱۱ نفر کشته‌شدند و بالغ بر ۵۰ نفر آسیب مغزی دیدند که بخشی از آنها در عراق معالج و بخشی را به آلمان فرستادند.

ترقی گفت: در مجموع هدف جمهوری اسلامی ایران زدن سیلی محکمی در رابطه‌با ترور ناجوانمردانه فرمانده ضدتروریست منطقه؛ سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس به آمریکا بود تا متوجه شوند جمهوری اسلامی ایران آمادگی لازم را برای انتقام دارد اما حرکاتش کاملا برنامه‌ریزی شده و حساب‌شده‌‌ است.

کارشناس مسائل بین‌الملل اذعان کرد: این اقدام از ابعاد مختلف مورد تجزیه و تحلیل کارشناسان بین‌المللی قرار گرفت و ناتوانی پدافند این پایگاه در ردیابی موشک‌های ایران، دقت موشک‌های ایرانی در هدف‌زنی دقیق مراکز تجهیزات رادارهای آمریکا و سرعت‌عمل جمهوری اسلامی ایران مورد حیرت همه کارشناسان قرار گرفت زیرا تصور نمی‌کردند که جمهوری اسلامی ایران بتواند این‌گونه موشک‌های نقطه‌زن قوی را تولید کند و با این قدرت انهدامی به مقر دشمن ضربه بزند.

ترقی تصریح کرد: بدون شک بازخواست‌های کنگره از ترامپ به‌دلیل ندادن اطلاعات و در ابهام قراردادن این حادثه انجام می‌شد برای همه دنیا این واقعیت را روشن کرد که ضربه جمهوری اسلامی ایران به عین‌الاسد بزرگترین ضربه‌ای بوده که تاکنون کشورهای متخاصم به آمریکا به آن وارد کردند و نشان می‌دهد ایران دارای قدرت بازدارندگی بسیار بالایی است و آمریکا هم در برابر آن هیچ قدرت واکنشی ندارد.

وی افزود: بی شک اگر آمریکایی‌ها در آن زمان می‌خواستند واکنشی نشان دهند چون این پایگاه همه کنترل‌های راداری آنها را انجام می‌داد از آنجا که این پایگاه از بین رفته‌بود، قادر به انجام هیچ‌گونه اقدام نظامی زمینی یا هوایی نبودند بلکه کاملا از این نظر خلع سلاح شده‌بود و آمریکا قدرت هرگونه واکنشی را در منطقه از دست داد.

کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: موضوع مذکور نشان می‌دهد محاسبات جمهوری اسلامی ایران برای هدف‌زنی این پایگاه کاملا دقیق، حساب‌شده و مبتنی بر یک آینده‌نگری بوده‌است.

https://shoma-weekly.ir/tOID2x