سیاسی

قانون، عدل و بصیرت مبنای تشخیص شورای نگهبان

رهبر معظم انقلاب اسلامی از هم اکنون پرده از روی یکی از توطئه‌های دشمنان و مغرضین داخلی برداشتند. توطئه هجمه به تشخیص شورای نگهبان نسبت به صلاحیت نامزدها برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری که از هم اکنون کلید خورده از جمله نکات مهم و حساسی بود که معظم‌له آن را در نطفه خفه کردند.
حمیدرضا ترقی- رهبر  معظم انقلاب اسلامی از هم اکنون پرده از روی یکی از توطئههای دشمنان و مغرضین داخلی برداشتند. توطئه هجمه به تشخیص شورای نگهبان نسبت به صلاحیت نامزدها برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری که از هم اکنون کلید خورده از جمله نکات مهم و حساسی بود که معظمله آن را در نطفه خفه کردند.

رهبر معظم انقلاب که در دیدار با کارگران و زنان و فعالان بخش تولید سخن میگفتند؛ فرمودند: حضور شورای نگهبان در قانون اساسی که امام(ره) هم مکرر روی آن تأکید میکردند حقیقتاً یک حضور مبارکی است.تشخیص شورای نگهبان، تشخیص یک عده انسانهای عادل، بی طرف و بصیر نسبت به صلاحیتهاست.

   جایگاه شورای نگهبان

شورای محترم نگهبان در مقام پاسداری از قانون اساسی مثل بسیاری از کشورهای جهان در حکم ناظر است. ناظری که متشکل از 6 فقیه و شش حقوقدان است و باید عادل، عالم و آگاه به مقتضیات زمان باشند.

 این شورا نظارت تام و استصوابی بر انتخابات ریاست جمهوری، خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی دارد و در رد و قبول صلاحیت داوطلبان و ابطال یا تأیید انتخابات نقش تعیین کنندهای دارد.از نظر امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب شورای نگهبان حافظ احکام مقدس اسلام و قانون اساسی است و آن را بعنوان فیلتری میدانند که ناخالصیهای قوانین را پالایش میکند.

مقام معظم رهبری در 11/7/69 فرمودند؛ شورای نگهبان دستگاهی است که قانون اساسی ما آن را وسیله تضمین حقانیت این نظام قرار داده است، ما نمیتوانیم بنشینیم، تماشا کنیم که رسمیترین و اطمینانبخشترین و مورد اعتمادترین دستگاههای نظام جمهوری اسلامی به خاطر این که یک نفر عصبانی است به حق یا به ناحق مورد اهانت قرار بگیرد.

رهبر معظم انقلاب شورای نگهبان را صافیای برای جلوگیری از ورود ناخالصها به ارکان نظام دانسته و هدف دشمنان از حمله علیه شورای نگهبان را نفوذ در حاکمیت و سقوط حکومت اسلامی دانستند.

بنابر این شورای نگهبان در بررسی صلاحیت نمایندگان مجلس و خبرگان و ریاست جمهوری باید راه نفوذ خائنان و منحرفین به حکومت را سد کند.

بنابر این کسی که میگوید من صلاحیتم را در آسمانها گرفتهام و نیازی به تأیید صلاحیت از سوی شورای نگهبان ندارم بهتر است که در همان آسمان زندگی کند، نه در درون جامعه اسلامی.

   نقش حساس شورای نگهبان در این دوره از انتخابات

از آنجا که در انتخابات خرداد 92 عده زیادی بدون داشتن شرایط لازم قانونی احساس تکلیف کردهاند تا وارد عرصه رقابت انتخاباتی شده و وزن سیاسی مذهبی خود را بسنجند، لذا شورای نگهبان در این مقطع از اهمیت و رسالت سنگینی برخوردار شده است، زیرا باید با دقت و با توجه به تجربه گذشته که نشان داد طرفداران اسلام سیاسی چپ و لیبرال هر دو با نظام اسلامی و ولایت فقیه زاویه دارند و میتوانند مشکلساز باشند باید نسبت به نامزدهای آینده ریاست جمهوری دقت و وسواسی بیشتری را بکار برد تا کشور دچار مشکل نشود.

 به همین خاطر فشار سیاسی جریانهای سیاسی که احتمال رد صلاحیت نامزد خود را میدهند بر افکار عمومی زیاد شده تا هزینه رد صلاحیت نامزد خود را بالا ببرند.از طرف دیگر کسانی که از فیلتر شورای نگهبان بگذرند حداقل صلاحیت را برای پست ریاست جمهوری دارند و این موجب میشود که حد و اندازه این جایگاه در حدی دیده شود که فقط واجدین شرایط بخود اجازه نامزد شدن بدهند.

   شورای نگهبان؛  شرایط اعلام شده رهبری برای صلاحیتها

یکی از مهمترین مسائلی که در بررسی صلاحیتهای نامزدهای ریاست جمهوری باید مورد دقت و توجه شورای محترم نگهبان قرار گیرد شرایطی است که معظم له برای نامزد انتخابات بیان میفرمایند . رعایت این مسئله به چند دلیل لازم است:

رئیس جمهور بر اساس حکم تنفیذ دریافتی از رهبری در واقع از سوی رهبری دینی و ولایت مأذون به اجرا و دخل و تصرف در بیتالمال و یا جابجا کردن آن میشود و بدون تنفیذ مشروعیتی نداشته و نمیتواند ادامه حکومت بدهد.

رئیس جمهور در واقع بازوی اجرایی ولایت فقیه در کشور برای پیاده کردن اسلام با قرائت رهبری و قانون است.

هماهنگی و همگرایی رئیس جمهور با رهبری نظام باید در حد اعلا باشد تا حاکمیت دوگانه پدید نیاید. بنابر این وقتی رهبری میفرمایند رئیس جمهور باید:

به خدا و به این انقلاب و به قانون اساسی و به این مردم ایمان و اعتقاد داشته باشد.

دارای روحیه مقاوم بوده و در مقابل فشارهای دشمنان مقاوم باشد و زود نترسد و زود از میدان خارج نشود.

انسان با تدبیر و با حکمت باشد چه در سیاست داخلی و اداره کشور و چه در سیاست خارجی که باید با عزت و حکمت و مصلحت عمل کند.

در اقتصاد با برنامه و حکمت و تدبیر و نگاه بلند مدت وارد شود.

به حواشی نپردازد و برای مردم هزینه درست نکند، مشکل درست نکند، دغدغهآفرینی نکند.

مردم را دچار تشویش و نگرانی نکند و وعدههای بی خود و بی جا ندهد.

باید این ویژگیها و ملاکها در نامزدها مورد دقت قرار گرفته و کسانی که واجد این خصوصیات نیستند صلاحیت لازم و کافی را نداشته و باید رد شوند. این انتظار مردم است تا مردم از بین افراد صالح، اصلح را بتوانند انتخاب کنند.

انشاءالله

https://shoma-weekly.ir/RltgkE