سیاسی

قانون انتخابات در راستای تقویت فرهنگ تحزب اصلاح شود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: معتقدم نیازمند اصلاح قانون انتخابات هستیم؛ طوری‌که قانون انتخابات حزب‌محور باشد. به این معنا که مردم به‌جای رأی به اشخاص به احزاب رأی دهند و در این صورت چه بسا فرهنگ حزب در کشور توسعه یابد.
حجتالاسلام غلامرضا مصباحیمقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با خبرنگار نما، درباره علت ضعف فرهنگ تحزب در کشور اظهار داشت: سابقه احزاب قبل از انقلاب در کشور خیلی روشن و درخشان نیست. اگر به گذشته تاریخ احزاب در ایران از دوران مشروطیت به این طرف نگاهی بیندازیم، غالباً این احزاب وابسته به انگلیس مانند فراماسونرها و شوروی مانند حزب توده و یا احزاب شاهفرموده مانند حزب ایران نوین و رستاخیز بودند.

وی گفت: اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حزب جمهوری اسلامی موفق عمل کرد و توانست فراگیر و قوی عمل کند. بنیانگذار این حزب شهید بهشتی بود و سالیانی هم خوب کار کرد، اما بعدها با کسب نظر از حضرت امام ، فعالیتش متوقف شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: بنده معتقدم که مشکلی اصلی به فقدان فرهنگ در تشکیل حزب بازمیگردد. این فرهنگسازی صورت نگرفته و به علاوه قوانین انتخاباتی ما حزبپایه یا حزبمحور نیست؛ یعنی مردم ایران را به سوی حزب سوق نمیدهد، اما در کشوری مانند عراق قانون انتخاباتش بعد از سقوط صدام برپایه محوریت احزاب شکل گرفته است و احزاب به میدان آمدند و نتایج نسبتاً خوبی هم حاصل شد. مصباحیمقدم افزود: معتقدم نیازمند اصلاح قانون انتخابات هستیم؛ طوریکه قانون انتخابات حزبمحور باشد. به این معنا که مردم بهجای رأی به اشخاص به احزاب رأی دهند و در این صورت چه بسا فرهنگ حزب در کشور توسعه یابد.

وی معتقد است که باید دو یا سه حزب قوی در کشور باقی بمانند تا این احزاب اقدام به کادرسازی کنند و نخبگان جامعه را تربیت و سپس به کادرهای حزبی تبدیل سازند. اگر چینن هدفی محقق شود به معنای واقعی هم مجلس حزبی خواهیم داشت و هم دولت حزبی که در این صورت مجلس و دولت موفقتر عمل خواهند کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری پیشنهاد کرد که احزاب باید در بیانیه آغاز فعالیتشان چارچوب کاری خود را به صورت روشن مشخص کنند و تعهداتشان را به مردم اعلام کنند تا معلوم شود به چه اصولی پایبند هستند و چه اولویتهایی در نظر دارند.

وی تصریح کرد: اگر چنین اتفاقی بیفتد، نظام سیاسی ما خواهد توانست یک نقیصه را برطرف کند و نگاهها به جای اینکه چهارساله و هشتساله باشد، بلندمدت خواهد شد و حتی کار شورای نگهبان هم آسانتر میشود؛ چون حزب یک فیلتر است و سعی میکند کسانی را جذب کند که قابل اعتماد و شناختهشده باشد.

https://shoma-weekly.ir/fWETHf