سیاسی

فلسطین یک مساله عربی نیست

فلسطین به هیچ عنوان یک مساله عربی نیست، یک مساله اسلامی و فراتر از آن جهانی است بدین دلیل که رژیم صهیونیستی خود را بالاتر و فراتر از همه ملت ها و آئین ها می داند، به فکر آقائی بر تمام دنیا هستند و همه را نوکر و خادم خود می خواهند.
یکی از توطئه های استکبار در قضیه فلسطین و اشغال این کشور توسط رژیم صهیونیستی این بود که آن را یک مسئله عربی بیان کند، موضوعی که تنها مرتبط بین اعراب و اسرائیل است و سایر کشورهای اسلامی و جهان نباید در آن دخالت کنند. این تفکر در زمان جمال عبدالناصر رئیس جمهور مصر بسیار گسترش یافت و جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل با همین مبنا آغاز شد، جنگی که در نهایت منجر به شکست اعراب و اشغال سرزمین های بیشتری از جهان اسلام توسط اسرائیل غاصب شد. این رویه با پیروزی انقلاب تغییر پیدا کرد. برای تبیین بیشتر این مسئله با حجت الاسلام و المسلمین محمد خرسند گفت و گو کرده ایم که در ادامه می آید.

* پیروزی انقلاب اسلامی چه تاثیری در روند مبارزات مردم فلسطین داشت؟

- تا پیش از انقلاب اسلامی فارغ از اینکه فلسطین، یک مسئله اسلامی است یا عربی، استکبار در پی این بود که مسئله اشغال فلسطین و جنایات رژیم صهیونیستی در قبال این مردم مظلوم به فراموشی سپرده شود. اما امام راحل از ابتدای حرکت خود در سال 42، مسئله جنایات اسرائیل در فلسطین را درصدر مسائل خود قرار دادند تا جائی که در مقطعی سران رژیم پهلوی به امام پیام دادند که اگر علیه شاه سخن می گوئید ایرادی ندارد اما علیه آمریکا و اسرائیل حرفی نزنید اما قاطعانه با این درخواست مخالفت کرد چرا که ایشان می دانستند که حل مشکلات جهان اسلام در گرو حل مسئله فلسطین است، یعنی مادامی که اسرائیل به عنوان یک غده سرطانی در منطقه حضور دارد هیچ مشکلی از مسائل منطقه به طور اساسی حل نخواهد شد. مسئله ایی حل می شود، فتنه دیگر آغاز می شود کما اینکه تمام مشکلاتی که امروز منطقه در غالب داعش و وهابیت تکفیری به آن گرفتار است، ریشه اش در اسرائیل غاصب قرار دارد و آمریکا به عنوان حامی اسرائیل در پی همه این فتنه انگیزی ها بدنبال آن است که امنیت اسرائیل را تامین بکند. هر چند باور داریم که این توطئه ها به سرانجام نخواهد رسید و در آینده منطقه رژیم صهیونیستی جائی نخواهد داشت. اما اینکه امروز شاهدیم که جهان اسلام یکپارچه و نه تنها کشورهای عربی نسبت به مسئله فلسطین حساس هستند، از برکات انقلاب اسلامی است و در سایه همین عامل علی رغم همه توطئه ها همچنان فلسطین مسئله اساسی و اصلی امت اسلامی است. یکی از عوامل ایجاد فتنه در کشورهای منطقه چون سوریه، عراق و یمن برای تحت الشعاع قرار دادن مسئله فلسطین و جنایات رژیم صهیونیستی است، بدین جهت باید تلاش کرد که این حربه به نتیجه نرسد و فلسطین تا رفع فتنه صهیونیسم همواره دغدغه اصلی جهان اسلام باقی بماند. ضمن آنکه مساله فلسطین تنها مربوط به برخی گروهها و احزاب سیاسی نمی شود. اینکه برخی گروهها در فلسطین بدنبال سازش با اسرائیل هستند و از آرمان های مردم عقب نشینی می کنند و یا حتی نسبت به جمهوری اسلامی خیانت می کنند و بواسطه دلارهای نفتی آل سعود و حاکمان عرب کشورهای حاشیه خلیج فارس سخنانی را مطرح می کنند، نباید ما را از مبارزه نا امید کند و این باور در بین مردم ایران جا بیافتد که ما در حمایت مان از فلسطین اشتباه کردیم و باید سیاست مان را تغییر دهیم. مساله فلسطین تا رفع عامل اصلی فتنه یعنی اسرائیل باید همچنان دنبال شود چرا که این مهم ارتباط مستقیم با امنیت کشور خودمان دارد.

*تفکر ناسیونالیسم عربی چه مقدار در مواجه با رژیم صهیونیستی توانسته در حمایت از فلسطین موفق عمل کند؟

- فلسطین به هیچ عنوان یک مساله عربی نیست، یک مساله اسلامی و فراتر از آن جهانی است بدین دلیل که رژیم صهیونیستی خود را بالاتر و فراتر از همه ملت ها و آئین ها می داند، به فکر آقائی بر تمام دنیا هستند و همه را نوکر و خادم خود می خواهند. اما در پاسخ به سئوال باید عرض کنم من موفقیتی نمی بینم، آن هم بدین خاطر که سران کشورهای عربی از خود اختیاری ندارند و استقلالی در تصمیم گیری ندارند. آنها گمان می کنند که اگر در برابر خواسته های نامشروع اسرائیل کوتاه بیایند منافع و امنیت خودشان لااقل تامین می شود، به همین جهت فلسطین را به طور کلی رها کرده اند و در برخی مواقع حتی برای ضربه به ملت فلسطین با اسرائیل نیز همکاری می کنند. از سوی دیگر آمریکا تلاش دارد تا در منطقه این نکته را اولویت قرار دهد که مسئله اساسی مقابله با نفوذ جمهوری اسلامی است و نه اسرائیل، متاسفانه تا حدودی هم موفق بوده اند البته نه در بین افکار عمومی مردم منطقه بلکه در بین سران سرسپرده و وابسته منطقه به آمریکا و اسرائیل. رژیم صهیونیستی در بین امت اسلامی منفورترین رژیم هاست، در خود عربستان که این روزها در پی علنی کردن روابط خود با اسرائیل است و وهابیت تکفیری به عنوان بازوی اسرائیل در منطقه از این کشور مورد حمایت قرار می گیرد، بازهم مردم از اسرائیل تنفر دارند. بر همین اساس معتقدم اگر چه ممکن است در گسترش ایران هراسی در منطقه در کوتاه مدت توفیقاتی بدست بیاورند اما در دراز مدت نتیجه ائی عایدشان نخواهد شد.

* با این شرایط موقعیت اسرائیل در منطقه را چگونه ارزیابی می کنید؟

اسرائیل امروز ضعیف تر از هر زمان دیگری است. در حالی که آمریکا و همپیمانانش بیش از گذشته از رژیم صهیونیستی حمایت می کنند و انواع و اقسام سلاح های پیشرفته را در اختیار او می گذارند، اما هر روز از قدرت او کاسته می شود. شاهد آن نیز جنگ های اخیر این رژیم غاصب با حزب الله لبنان و حماس فلسطین است که همراه با شکستهای مفتضح اسرائیل بود. در این جنگ ها اسرائیل با کشوری نجنگید. در لبنان با یک گروه مقاومت روبرو شد و در فلسطین با مردم یک شهر جنگید اما شکست خورد. ازسوئی در داخل سرزمین های اشغالی روحیه صهیونیست ها به واسطه شکست ها و عملیات های شهادت طلبانه گاه و بیگاه فلسطینی ها تضعیف شده و از سوی دیگر روحیه مردم فلسطین افزایش یافته است. همه این دستاوردها به برکت انقلاب اسلامی رخ داده است که در این بین رهبری مقام معظم رهبری نقش تعیین کننده ایی داشته چرا که در هیچ زمانی اجازه ندادند مسئله لسطین از صدر مسائل جهان اسلام کنار گذاشته شود و به مناسبت های مختلف آن را گوشزد کردند.

https://shoma-weekly.ir/VqdsrS