سیاسی

فلسطین، جلد کتاب انقلاب مصر

در 18 ماه گذشته، مصر بارها و بارها شاهد تظاهرات ضد صهیونیستی بوده که در یک مرحله، معترضان تا تسخیر سفارت این رژیم در قاهره و فراری دادن سفیر این رژیم پیش رفتند.
محسن مجتبایی - در 18 ماه گذشته، مصر بارها و بارها شاهد تظاهرات ضد صهیونیستی بوده که در یک مرحله، معترضان تا تسخیر سفارت این رژیم در قاهره و فراری دادن سفیر این رژیم پیش رفتند.
با این حال تا زمان روی کار بودن شورای عالی نظامی، تغییر ملموسی در روابط مصر و رژیم صهیونیستی ایجاد نشد و این شورا با همه توان در مسیر انقلاب سنگ‌اندازی کرد با این حال هیچ یک از این اقدامات نتوانست دیدگاه ملت مصر را نسبت به فلسطین و رژیم صهیونیستی تغییر دهد.
پس از انتخابات ریاست جمهوری، مصر وارد فضای جدیدی شد بخصوص اینکه منتخب مردم عضو حزب آزادی و عدالت شاخه اخوان المسلمین بود، جنبشی که چندین دهه است حمایت از آرمان فلسطینیان را از اصول خود اعلام می‌کند.
اما تحولات چند هفته اخیر از جمله برکناری طنطاوی، رئیس شورای عالی نظامی، وزیر دفاع، رئیس ستاد مشترک ارتش و رئیس سازمان اطلاعات مصر که همگی از چهره‌ها و مهره‌های اصلی رژیم مبارک بودند، این امید را زنده کرد که دولت برآمده از خواست مردم، مصمم‌تر از همیشه در مسیر اهداف انقلاب گام بردارد؛ این تصمیم البته با استقبال گسترده مردم هم مواجه شد تا جایی که آنها ترجیح دادند موافقت‌شان را با تظاهرات نشان دهند.
با این اوصاف ادامه رابطه این کشور با رژیم صهیونیستی، مخالف اهداف انقلاب و بلکه به عبارت بهتر تهدید کننده انقلاب بوده که تصمیم چند روز پیش دولت مبنی بر بستن گذرگاه «رفح» نمونه‌ای از این تهدید است؛ موضوعی که حتی با تجمع مردم در مقابل وزارت خارجه مصر و شعار علیه اسرائیل و درخواست قطع رابطه با این رژیم فعلاً نتوانسته دولت رااز نظر خود برگرداند.
اما از این طرف نکته جالب اینجاست که با اینکه اقدامی جدی از جانب دولت مصر علیه رژیم صهیونیستی صورت نگرفته اما نگرانی و اضطراب سر تا پای این رژیم را فرا گرفته است؛ این را از صحبتهای «ایلی شاکیت» سفیر سابق این رژیم در مصر می‌توان دریافت...«ممکن است مردم مصر در روابط کشورشان با اسرائیل تأثیربگذارند، حتی ممکن است که این کشور روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل قطع کند چون این مسأله خواست مردم مصر است».
بدیهی است که نگرانی صهیونیستها بی مورد نیست، چه در حالی که مقامات این رژیم تهدیدات لفظی علیه کشورمان را آغاز کرده‌اند اما تحولات مصر سبب شده تا همان خواب نصف و نیمه‌شان هم با کابوس همراه شود.
افزایش فشار مردم به دولت برای بازنگری در پیمان سازش، دیگر روشن ساخته که مصر امروز با مصر دیروز تفاوتهای بسیاری داشته و نخستین راهپیمایی روز جهانی قدس در این کشور، اوج این تفاوت را نشان داد.

https://shoma-weekly.ir/MZZASg