سیاسی

فقدان اراده

در برخی موارد از مسائلی حمایت شده است که به کم‌رنگ‌شدن فرهنگ دینی منجر شده است. جدای از آن، می‌بینیم که اگر کسی به دولت نقدی وارد می‌کند، او را با القابی چون بی‌سواد و بی‌شناسنامه و عناوینی از این دست مورد خطاب قرار می‌دهند.
دولت یازدهم در سال پایانی خود قرار دارد و یکی از اقداماتی که ضروری مینماید، بازخوانی شعارها و وعدههایی است که قبل و پس از انتخابات به مردم داده شده است. با توجه به اینکه در سالگرد تنفیذ حکم ریاست جمهوری حجتالاسلام روحانی قرار داریم، خبرنگار هفتهنامه شما طی گفتگویی با سرکار خانم لاله افتخاری؛ نماینده سابق تهران و عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، قسمتهایی از سخنان رئیس جمهور در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری را مورد بازخوانی قرار داده است و عملکرد روحانی در خصوص آنها را جویا شده است. متن این گفتگو را در ادامه میخوانید.

رئیس جمهور در مراسم تنفیذ حکم خود گفتند که «این دولت بر عهد خود در شکوفاکردن اخلاق اسلامی و تلاش برای تبیین و تحقق احکام نورانی اسلام وفادار خواهد بود». عملکرد دولت یازدهم در تحقق احکام اسلام را چگونه ارزیابی می کنید؟

در این خصوص، باید گفت زمانی که طرح امر به معروف و نهی از منکر در مجلس شورای اسلامی در حال نهاییشدن بود، ایشان به جای دفاع و حمایت از آن که از فروع دین ما محسوب میشود و قانون اساسی و آیات قرآن به آن اشاره صریح دارند و از اهداف انقلاب اسلامی نیز به شمار میرود، علیه آن سخنرانیهایی کردند و مطالبی را گفتند. بعد هم که در مجلس تصویب شد، آقای روحانی حاضر به ابلاغ آن برای اجرا نشد و به رهبری شکایت بردند. آقا این مسئله را به کمیته حل اختلاف ارجاع دادند و نهایتا این کمیته هم در تأیید نظر مجلس رأی داد و بعد از اینکه مجلس مجددا آن را به دولت ابلاغ میکند، ایشان باز حاضر به ابلاغ آن نمیشوند. پس عملکرد ایشان در این قضیه میتواند کل سخن ایشان در خصوص شکوفاکردن اخلاق و تحقق احکام اسلام را پوشش دهد. طرح امر به معروف و نهی از منکر، هم به مسائل دینی و اخلاقی مربوط میشد، هم باعث جلوگیری از مسائلی چون ویژهخواریها، فیشهای نجومی، سوء استفاده از بیتالمال، کم کاری و مسائلی از این دست میشود که همگی از اهداف و شعارهای انقلاب هستند و ادامهیافتن آنها با منافع ملی ما در تضاد است. در واقع آقای روحانی با یک موضوعی که میتوان از آن به عنوان شاه کلید یادکردن، مخالفت کردند. موارد دیگری هم وجود دارد که نشان میدهد ایشان نتوانستهاند به این گفته خودشان عمل کنند. در خصوص مسائل فرهنگی، نمیگوییم هیچ کار خوبی صورت نگرفته است، اما در برخی موارد از مسائلی حمایت شده است که به کمرنگشدن فرهنگ دینی منجر شده است. جدای از آن، میبینیم که اگر کسی به دولت نقدی وارد میکند، او را با القابی چون بیسواد و بیشناسنامه و عناوینی از این دست مورد خطاب قرار میدهند.

آقای رئیس جمهور گفتند که «در عرصه روابط بینالمللی، گامهای جدیدی برای ارتقای منزلت ایران براساس تأمین منافع ملی و رفع تحریمهای ظالمانه کنونی برخواهد داشت». به نظر شما آیا منزلت ایران در این سه سال، ارتقاء یافت؟

یکی از اهدافی که دولت در برجام دنبال میکرد، همین موضوع بود و زحمت زیادی هم کشیده شد و همانطور که حضرت آقا هم فرمودند تلاش زیادی انجام شد؛ ولی ما میبینیم که به نوجوانان ما در فرودگاه جده اهانت میشود و بعد از آن هم حادثه منا رخ میدهد که تعداد زیادی از هموطنان ما به شهادت رسیدند. الان هم نه عربستانیها مسئولیت آن را برعهده میگیرند و نه اقدامی در این خصوص صورت میگیرد. از طرف دیگر، وقتی وزیر ما میخواهد به عربستان برود، باید از طریق کشور سوم اقدام کند. همچنین از سوی کشورهای غربی و آمریکا، تهدیدها و اهانتهایی به کشور ما صورت میگیرد. همه اینها نشان میدهد که دولت نتوانسته منزلت ملت ایران را ارتقا دهد و نه تنها اعتبار به پاسپورت ما بازنگشت، بلکه کمرنگتر هم شده است.

یکی از مسائلی که به شکل پررنگ در سخنان آقای روحانی در مراسم تنفیذ وجود دارد، اشاره به حل مشکلات اقتصادی است. ایشان به طور مشخص به موضوع حماسه اقتصادی اشاره میکنند و میگویند حال که حماسه سیاسی با رهنمودهای مقام معظم رهبری و همراهی مردم محقق شده است، خلق حماسه اقتصادی نیز ممکن خواهد بود. به نظر شما آیا ایشان موفق به خلق حماسه اقتصادی شدند؟

وقتی به وضعیت اقتصادی کشور نگاه میکنیم، آمار بالای بیکاران را میبینیم و نیز کارگاههای تولیدی و کارخانجاتی که یا با حداقل ظرفیت در حال فعالیت هستند یا تعطیل شدهاند. برخیهای دیگر هم به خاطر همین مشکلات مجبور شدهاند شغل خودشان را از دست بدهند. همه این موارد و اتفاقاتی که در سفر کرمانشاه برای رئیسجمهور رخ داد، حکایت از این دارد که نه تنها حماسه اقتصاد محقق نشده است؛ بلکه حتی زمزمههایی از این حماسه هم به گوش نمیرسد تا مردم احساس کنند اراده و آهنگی در این خصوص وجود دارد.

جمله معروف آقای روحانی در مراسم تنفیذ این بود که «بگذاریم که سینهها از کینهها پاک شود. بگذاریم که آشتی بهجای قهر، و دوستی بهجای دشمنی بنشیند». به نظر شما، ایشان چقدر توانستند به این سخن خود عمل کنند؟

این سخن، سخن بسیار خوبی است و قرآن کریم هم در اوصاف بهشتیان آن را به کار برده است و میگوید که کینهها را از دلها خارج کردیم. نکتهای که باید اشاره شود این است که گروههای سیاسی و مردم، نسبت به نظام و دولت هیچ کینهای ندارند و قوا هم نسبت به یکدیگر کینهای ندارند؛ بلکه به برخی رفتارها و عملکردها اعتراض و نقد دارند؛ ولی ما متأسفانه شاهد این هستیم که کار به جایی رسیده است که برای این موضوع طنز درست شده است؛ به این صورت که وقتی کسی با دولت تماس میگیرد، تا تلفن را بر میدارند، میگویند تقصیر دولت قبل است بفرمایید! به خاطر اینکه هر مشکلی که پیش میآید آن را به دولت قبل نسبت میدهند. به نظر میرسد که اقداماتی اینچنینی و برخی فرافکنیها و عدم تحمل نقد و عدم پذیرش نقایصی که در کار وجود دارد، باعث میشود که بستر کینه ایجاد شود.

https://shoma-weekly.ir/pmNBYq