سیاسی

فعال‌ترین کاندیدای انتخابات 92 کیست؟

تیم ستاد انتخاباتی مشایی به نوعی است که احتمال حضور وی در عرصه انتخابات ریاست جمهوری را زیاد کرده و متاسفانه رقبای وی که می توان گفت طیف های مختلفی از اصولگرایان هستند تا کنون نتوانسته اند غیر از تلاش برای تخریب دولت و صدمه زدن به این جریان از این طریق هیچ برنامه ریزی اصولی دیگری داشته باشند و تا به امروز علی رغم انتشار اخبار در مورد کاندیداتوری یک لیست بلند بالا در انتخابات یازدهم می توان گفت فعال‌ترین کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری یازدهم اسفندیار رحیم مشایی است که با چراغ خاموش به بهترین شکل مسر خود را طی می کند.
سلمان مهدوی -  این روزها در گوشه و کنار محافل سیاسی ودر اظهارات برخی صاحبنظران دنیای سیاست بحث ماندن قدرت ریاست جمهوری در دست تیم احمدی نژاد مطرح است، فرضیه های زیادی هم در این خصوص وجود دارد.
حمایتهای بی دریغ رییس جمهور از اسفندیار رحیم مشایی از یک سو و تشکیل ستاد انتخاباتی مشایی(ساختمان ونک) در پایتخت از سوی دیگر فرضیه تلاش برای جایگزین شدن مشایی به جای احمدی نژاد را قوی تر کرد. تلاشهایی که با سرعت بالایی در حال انجام بود و بعد از دستگیری و برخورد با جمعی از حامیان جریان موسوم به انحرافی به شکل زیر پوستی ادامه یافت.
اینجا این سوال مطرح است که آیا مشایی برای ریاست جمهوری کاندیدا خواهد شد یا خیر؟ برخی کارشناسان سیاسی معتقد هستند که ورود اسفندیار رحیم مشایی به عرصه انتخابات ریاست جمهوری حتمی است و اخبار و اطلاعات واصله نیز چنین تحلیلی را دور از واقعیت نمی داند.
اما در همین حال تایید صلاحیت مشایی از سوی شورای نگهبان مورد تردید است، حتی شنیده شده از طریقی به گوش احمدی نژاد رسانده اند که صلاحیت وی مورد تایید قرار نخواهد گرفت و بگویید که تلاش بیهوده نکند، اما تیم انتخاباتی رییس دفتر رییس جمهور از پای نمی نشیند.
این تیم که بعد از افشای فعالیت در ساختمان ونک هم اکنون به شکلی پیچیده و زیرزمینی اقدام می کند و از یک سو سخت افزارهای دولت مانند سفر استانی را در اختیار دارد، از سوی دیگر با اشرافیت بر فضای مجازی و برخی روزنامه های کشور توانسته است خود را برای اجرای برنامه های پس از تایید یا رد صلاحیت از سوی شورای نگهبان آماده کند.
عشرت شایق عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران می گوید: جریان انحرافی برای انتخابات شبانه روز تلاش می‌کنند جلساتی دارند و در حال رایزنی هستند و برخی از اقدامات آنان نیز نمای بیرونی دارد و تحلیل‌شان هم در درون گروهشان جهت تشویق رابطین این است که ما خواهیم بود و برنده می شویم. ما نمی‌گوییم این توهم است اما حداقل می‌گوییم تحلیل ضعیفی است.

اما برخی دیگر اعتقاد دارند مشایی تا کنون توانسته 8 میلیون رای از 13 میلیون آرای میر حسین موسوی را به سوی خود جلب کند و با توجه به تعدد کاندیداها کافی است بتواند 5 میلیون رای دیگر از مجموع آرای احمدی نژاد کسب کند که این امر برای رییس دفتر رییس جمهور کار سختی نخواهد بود.
از سوی دیگر شنیده ها حاکی از این است که تیم مشایی برخی اطلاعات و اخبار منفی مربوط به دیگر کاندیداهای احتمالی انتخاباتی را آماده کرده است تا در صورت نیاز با انتشار آن اخبار تخریبی مدعی شوند که شورای نگهبان در تایید صلاحیت افراد دقیق عمل نکرده است تا بتوانند از این طریق فضا را به نفع خود تغییر داده و مشایی با حکم رهبر معظم انقلاب از فیلتر شورای نگهبان عبور کند.
در همین حال جایگزین کردن یک کاندیدای مشهور از مسولان قدیم و ارشد نظام به جای مشایی هم در دستور کار تیم احمدی نژاد است، در صورت پذیرفتن کاندیداتوری از سوی این مسول سابق و ارشد نظام که رایزنی تیم احمدی نژاد با وی آغاز شده است، می توان گفت مشایی تمام شانس خود برای ریاست جمهوری را از دست می دهد و برخی افراد نوکیسه که تمام توان خود را برای حضور مشایی در جریان انتخابات ریاست جمهوری گذاشته اند و امید بسته اند که از این طریق منافع خود را تامین کنند از تمام برنامه های خود جا خواهند ماند.
برخی تلاش رییس جمهور برای گرفتن حکم عفو ملک زاده از رهبر معظم انقلاب، حمایتهای بی دریغ از قاضی مرتضوی و ماجرای بازدید از زندان اوین را در راستای حمایت از این کاندیدای احتمالی مورد نظر ارزیابی می کنند.
آنچه مسلم است، اگرچه اسفندیار رحیم مشایی کمتر در تیر رس خبر قرار می گیرد، اما یک تیم کامل و ستاد انتخاباتی پرشور در حال اجرای برنامه های وی برای ورود به عرصه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم هستند و در این راه امکانات مناسبی در اختیار دارند.
بد نیست به گوشه ای از فعالیتهای تیم مشایی برای ورود وی به عرصه انتخابات ریاست جمهوری نطری داشته باشیم
سایت شبکه ایران وابسته به روزنامه دولتی ایران در خبری اول مرداد ماه نود و یک به نقل از یک سایت به نام اکو فارس که ظاهرا از سایت های دست ساخته برای بهره برداری های انتخاباتی است می آورد: با توجه به این که کمتر از یک سال تا انتخابات ریاست جمهوری سال 92 باقی مانده است ، سایت اکوفارس در یک نظرسنجی از کاربران می خواهد نظر خود را درباره حضور یا عدم حضور اسفندیار رحیم مشایی اعلام کنند. بسیاری از صاحبنظران معتقدند حضور رحیم مشایی در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری زمینه ساز مشارکت حداکثری و انتخابات رقابتی خواهد بود. در مقابل برخی دیگر بر این باورند که حضور مشایی حتی در صورت تایید صلاحیت ، انتخابات را با تنش هایی روبرو خواهد ساخت. برخی نظرسنجی های منتشرنشده مراکز رسمی نشان می دهد اسفندیار رحیم مشایی محبوب ترین چهره سیاسی تهران است.
سال گذشته نیز کلمه نیوز نوشت: در یک نظرسنجی که تیرماه امسال (1390) در شهر تهران انجام شده ، از میان ۱۴ چهره مطرح سیاسی ، اسفندیار رحیم مشایی ، محبوب ترین چهره سیاسی شناخته شده است. پس از رحیم مشایی ، سیدحسن خمینی و محمود احمدی نژاد در رتبه های بعدی قرار دارند. این گزارش حاکی است در میان این ۱۴ چهره سیاسی نام میرحسین موسوی ، مهدی کروبی ، محمدباقر قالیباف و سایر چهره های اصولگرا و اصلاح طلب نیز به چشم می خورد.
لازم به ذکر است سایت شبکه ایران تا چندی پیش توسط وحید شاکری مدیریت می شد که اخیرا در معاونت ارتباطات ریاست جمهوری با حکم مشایی به سمت مدیر کل دفتر امور رسانه های معاونت ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهور منصوب شده است.
کمی بعد از انتشار اخباری مانند خبر فوق از سوی تیم مشایی و ایجاد شائبه حضور او در انتخابات ریاست جمهوری حالا دفتر رییس جمهور وارد شده و 15 شهریور ماه 91 این گونه اطلاعیه صادر می کند: در پی انتشار اخباری منسوب به جناب آقای مشایی مبنی بر اعلام کاندیداتوری ایشان برای انتخابات ریاست جمهوری ضمن تکذیب جدی خبر مذکور اشعار می‌دارد که آقای مشایی هیچگاه و در هیچ محفل خصوصی و یا عمومی در این موضوع صحبتی نکرده است.
 
این اطلاعیه می‌افزاید: اگر چه انتشار چنین اخباری (که از اساس وتماما دروغ محض است) جای تعجب فراوان دارد لکن دادن جزئیات به یک خبر دروغ (که با هدف القای باور به صحت خبر در مخاطبان انجام گرفته است) از یک طراحی سازمان یافته برای تخریب ایشان وشخص ریاست جمهوری حکایت می‌کند، تلاش نافرجام وشکست خورده‌ای که بویژه در دو سال گذشته در حجم سنگینی بعمل آمده است.
 
در این اطلاعیه با تاکید مجدد بر دروغ بودن همه اجزای خبر مذکور بر پیگیری قضایی دروغ‌پردازی مذکور تصریح شده است.
 
در همین حال برخی خبرگزاری ها آوردند: تکذیب خبر کاندیداتوری اسفندیار رحیم مشایی توسط دفتر رئیس جمهور در حالی است که هیچ خبری در روز‌ها و هفته‌های اخیر در مورد کاندیداتوری مشایی در رسانه‌های رسمی و معتبر کشور منتشر نشده است.

در همین حال انتشار نظرسنجی دیگری از سوی سایت دولتی شبکه ایران مهر تایید دیگری بر این فعالیتها زد، این سایت در خبری اوائل آبان ماه 91 نتایج یک نظرسنجی را منتشر کرد که بر اساس آن از بین 12 گزینه مشایی اول، خاتمی دوم، قالیباف سوم شده بودند.
بر اساس این گزارش کنش ها و واکنش های تیم ستاد انتخاباتی مشایی به نوعی است که احتمال حضور وی در عرصه انتخابات ریاست جمهوری را زیاد کرده و متاسفانه رقبای وی که می توان گفت طیف های مختلفی از اصولگرایان هستند تا کنون نتوانسته اند غیر از تلاش برای تخریب دولت و صدمه زدن به این جریان از این طریق هیچ برنامه ریزی اصولی دیگری داشته باشند و تا به امروز علی رغم انتشار اخبار در مورد کاندیداتوری یک لیست بلند بالا در انتخابات یازدهم می توان گفت فعال‌ترین کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری یازدهم اسفندیار رحیم مشایی است که با چراغ خاموش به بهترین شکل مسر خود را طی می کند.


https://shoma-weekly.ir/4VmfBm