سیاسی

فعال بودن اعضای شورا می تواند از مشکلات شهری مردم بکاهد

همه دولت ها علاقه مندند تمرکز قدرت داشته و برای قدرت شریکی نداشته باشند، اما به نظر می رسد که برای مدیریت بهینه شهر، شوراها امروز از طریق شورایاری ها می توانند هم به شهرداری کمک کنند و هم به استانداری و در حقیقت حلقه دیگری از مدیریت بهینه شهری را می توانیم از طریق شورایاری ها برسانیم و شورایاری ها کانال مرتبط بین مردم کوچه و بازار با مقامات اصطلاحا سطح بالای دولت باشد.
* با توجه به مشکلات حمل و نقل شهر تهران، به نظر شما شورای اسلامی شهر برای حل آن چه باید انجام دهد؟
موضوع حمل و نقل در همه شهرها به ویژه شهرهای بزرگ کشور به عنوان یکی از راهکارهای مدیریت شهری محسوب می شود، به این معنا که به جهت تنوع و تفکری که در سفرهای داخل شهری وجود دارد، همچنین باتوجه به زندگی شهری و نیازهای جدید سفرهای ضروری و غیرضروری شهروندان با توجه به زندگی شهری و نیازهای زندگی های جدید به نظر می رسه که موضوع مدیریت حمل و نقل در شهرهای برگ می بایست در مدیریت شهری باشد.
خودروها به طور مشخص تاکسی ها باید کمی دقیقتر و فشرده‌تر باشد شبکه اتوبوسرانی می بایست در رابطه با مدیریت موضوع یعنی زمانبندی و همچنین مدیریت خطوط تجدید نظری بر این موضوع داشته باشد.
در رابطه با خودروهای شخصی که به کمک سیستم حمل و نقل می آیند نیازمند یک ساماندهی مجدد هستیم تا برای داشتن یک حمل و نقل روان استفاده بهتری کنیم. در عین حال استفاده از قطارها و سفرهای زیرزمینی یکی از نکات خیلی مهم است که تاکنون مدیریت شهری موفق شده از این قضیه استفاده کند، اما به نظر می رسد که باز هم در وظیفه شورای شهر و شهرداری در این زمینه تسهیل سفرهای زیرمینی بهینه مجددی داشته باشیم.
 اما اتفاق خیلی مهم مدیریت ترافیک در شهر تهران مساله در حقیقت گسترش فضای الکترونیک است یا فضای ایجاد دولت الکترونیک که در آن بسیاری از سفرهای غیرضرور از آن گریز شود که به نظر می رسد شورای شهر باید در این رابطه به بخش های مختلف حوزه شهرداری که مردم با آن طرف هستند بحث پرداخت ها مثل عوارض، مالیات و ... که مردم به آن رجوع می کنند و بحث های دیگر از جمله حوزه های عمرانی و گرفتن جواز موضوع سفرهای غیرضرور کم کند.
 در عین حال با توجه به اینکه امروز توسط سیستم های ارتباطی مورد استفاده قرار می گیرد بحث های تماس های گویا به شهروندان می تواند بخشی از سفرهای غیرضروری را هم کاهش دهد.
 ارتقاء پاسخگویی خیلی از سازمان ها و نهادها که مردم را مجبور به سفر نکند هم می‌تواند بخشی از این مشکلات را حل نماید.
 اما به نظر می رسد مشکل اصلی حمل و نقل در تهران سفرهای تک سرنشین باشد که دولت باید با همکاری شورای شهر مصوبه ای از دولت با لحاظ کردن مصالح عمومی به نتیجه برسد تا بتواند تراکم بسیار بسیار حجیم ترافیک را تا بخشی مدیریت کند.
یکی از نکات خیلی مهم مسئولیت شوراهای شهر این است که قوانین موجود را برای اجرا تسهیل کنند به همین جهت به نظر می رسد که موضوع روابط شورای شهر با دولت و تبیین مناسب قوانین و مقررات موجود نیازمند یک ارتباط وسیع بین دستگاه های اجرایی تحت مدیریت دولت و شورای شهر است.

 تعامل مثبت شوراهای شهر و دولت به چه میزان می تواند در مدیریت بهتر شهر تاثیرگذار باشد؟
 به طور مشخص در شهرهای بزرگ روابط شورای شهر با فرمانداری ها و استانداری ها و ایجاد یک ارتباط منطقی در تصمیم گیری کمک می کند که روابط دولت و شورای شهر بهتر شود.
 نکته مهم دیگر این است که به جهت اینکه شورای شهر از نظر بودجه مستقل به نظر می‌رسد یا حداقل توان مدیریت مالی شهر را دارد روابط آنها با دولت می بایست یک روابط مبتنی بر احترام و درک منافع عمومی باشد به این معنا که کلیه تصمیماتی که دولت یا شورای شهر برای شهرها می گیرند با رعایت اصول زندگی شهری و همچنین منافع مردم همراه باشد.
اما نکته دیگری که در روابط بین شورا و دولت است این است که همه دولت ها علاقه مندند تمرکز قدرت داشته و برای قدرت شریکی نداشته باشند، اما به نظر می رسد که برای مدیریت بهینه شهر، شوراها امروز از طریق شورایاری ها می توانند هم به شهرداری کمک کنند و هم به استانداری و در حقیقت حلقه دیگری از مدیریت بهینه شهری را می توانیم از طریق شورایاری ها برسانیم و شورایاری ها کانال مرتبط بین مردم کوچه و بازار با مقامات اصطلاحا سطح بالای دولت باشد.

 شما چه انتقادی را به دوره های گذشته شورای شهر دارید؟
اگر می¬خواهیم انتقادمان تأثیرگذاری خود را داشته باشد، باید تا موقعی که شخص بر سر قدرت است، باید به او اعتراض کرد و این اعتراض باید جنبه¬ی قانونی، شرعی، عرفی، و احترام آمیزی‌اش رعایت شود ولو این¬که طرف مقابل چنین نگاهی را نداشته باشد.
اما نباید فراموش کرد که آدم¬ها می¬آیند و می¬روند و آن¬چه که می¬ماند حیثیت یک سیستم سیاسی و اصطلاحاً توان و ظرفیت سیستم سیاسی است. هر کسی که بر پستی می¬نشیند باید کاری کند که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از قبال چند سال فعالیت او ارتقا پیدا کند. هر کس چنین کاری را انجام نداده است هم به آرمان¬های امام و هم به رهبری و هم به خون شهدا خیانت کرده است.

https://shoma-weekly.ir/7TEPLd