بین الملل

فشار تبعیض خاندان سعودی بر مردم عربستان و سکوت آمریکا

سیاست تبعیض آمیز اعمال شده رژیم آل سعود باعث گسترش اعتراض های مردمی در عربستان شده و آمریکا هم همواره در برابر نقض گسترده حقوق بشر در عربستان سکوت کرده است. 
گسترش اعتراض های مردمی نسبت به سیاست های تبعیض آمیز رژیم آل سعود وارد مرحله جدیدی شده است. سران عربستان با ایجاد انحصار در استفاده از امکانات عمومی و اختصاص دادن میلیاردها دلار درآمدهای نفتی به خاندان پادشاهی، وضعیت غیرقابل تحملی را به وجود آورده اند.
از جمعیت 22 میلیون نفری عربستان، دو میلیون و پانصد هزار تا سه میلیون نفر شیعه (دوازده امامی، زیدی، اسماعیلی) هستند که با آنها همواره همچون شهروندان درجه دو این کشور یعنی بیگانگان برخورد شده است. شیعیان تقریباً هیچ نفوذی در حکومت سعودی ندارند، احساس آنان این است که واقعاً از شهروندان عربستان سعودی نیستند و حکومت پادشاهی آنان را اتباعی بیگانه و مظنون به شمار آورده و در پایین ترین سطح نظام اجتماعی جای داده است. در نتیجه، اساساً هویت مهم دیگری پیش روی شیعیان قرار ندارد.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی اکثر شیعیان عربستان سعودی در مناطق نفتخیز شرق این کشور ساکن هستند و گفته شده که شیعیان بین 10 تا 15 درصد جمعیت 22 میلیون نفری عربستان را تشکیل میدهند و با آنها همواره همچون شهروندان درجه دو این کشور یعنی بیگانگان برخورد شده است.
شیعیان درباره صحت آمارهای مربوط به دیده تردید می نگرند و معتقدند که بسیاری از شیعیان، اغلب به دلیل مشکلاتی که حکومت بوجود می آورد، مذهبشان را مخفی نگاه می دارند.
نگرش شیعیان از حکومت که هر حاکمی را ولی الامر نمی دانند و مبارزه با حاکم ظالم را وظیفه شرعی خویش می شناسند، می تواند خطر بالقوه ای برای رژیم سعودی به حساب آید. این خطری است که سردمداران حکومت عربستان نیز متوجه آن شده اند و به همین جهت، در زمینه کاستن از تعداد شیعه در مشاغل حساس، مانند سایر کشورهای حوزه خلیج فارس اقدام کرده اند. سران و مقامات عربستان وهابی هستند که در افکار خود قصد احیای اصول و هنجارهای امت اسلامی(با برداشت خود) را دارند.
آنان تمامی مسلمانان غیروهابی را کافر میشمارند، مناسبات و نهادهای دیگر را شرک میدانند و برای سرکوب مخالفین خود از 'تکفیر' استفاده میکنند.'
به اعتقاد روزنامه انگلیسی زبان 'ایندیپندنت'، شیعیان سعودی در دهه های اخیر قربانی تبعیض و سوء برخورد ازسوی مقامات شده اند به صورتی که این سیاست ها به سیاست های رژیم آپارتاید علیه سیاهان در آفریقای جنوبی می ماند.
'فتحی الشاذلی' سفیر سابق مصر در ریاض، با تاکید بر اینکه رژیم سعودی حقوق شیعیان این کشور را آشکارا نقض میکند، تاکید دارد که ظلم و ستم و تبعیضی که آلسعود بر مناطق شیعه نشین شرق این کشور اعمال میکند،چنان عیان و آشکار است که به هیچ وجه نمیتوان آن را انکار کرد.
به اعتقاد وی، آنچه موجب میشود، آلسعود با شیعیان تعامل درستی نداشته باشد و حقوق آنها را نادیده بگیرد، چالشهایی است که در خاندان آلسعود مامن و جایگاه سلفیها وجود دارد و مهمترین آن در جنگ قدرت خلاصه میشود. از آنجا که سلفیها هیچگاه خواهان شیعیان نبودهو بیش از 60 درصد ساکنان مناطق شرقی عربستان را شیعیان تشکیل میدهند، بنابراین خواستار برآوردن نیازهای بر حق آنها نبوده است.
سازمان دیده بان حقوق بشر نیز در گزارش سالیانه خود درباره وضعیت حقوق بشر عربستان از روا داشتن تبعیض های شدید علیه شیعیان خبر داد.
گزارش فوق بیان کرد: مسئولان دینی اجازه فعالیت شغلی به شیعیان را نمی دهند و اگر اعتقادات خود را علنی کنند در معرض بازداشت واقع می شوند که این موضوع در مکه و مدینه بیشتر است. با این حال، موج اعتراض های مردمی اخیر در عربستان، در حال حاضر باعث شده است که مسوولین این کشور در قبال شیعیان نیز به نرمش های ظاهری بپردازند.
تبعیض شدید نسبت به شهروندان در عربستان منحصر به شیعیان نیست و کل مردم این کشور به مثابه رعیت خاندان حاکم هستند و اعتراض های مردمی در مناطق سنی نشین تاییدی بر این ادعا است. سکوت کشورهای غربی بخصوص آمریکا در برابر نقض گسترده حقوق بشر در عربستان و اتخاذ مواضع خصمانه در قبال سایر کشورها باعث اعتراض فعالان مدنی در کشورهای غربی شده است. آنها دولت اوباما را به اتخاذ سیاست ریاکارانه متهم می کنند.


https://shoma-weekly.ir/2FoKEK