سیاسی

فساد همانند موریانه پایه‌های هر تمدنی را ویران می‌کند

در صورت عدم چارهاندیشی این امر موجب فرو ریختن پایه های تمدن خواهد شد چرا که فساد همانند موریانه پایه‌های هر تمدنی را ویران می کند.
رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با طرح این سؤال که در فرصت کوتاه 10 ساله باقی مانده تا سال 1404 چه اقدامات مهمی می توان انجام داد، ابراز عقیده کرد: سند «چشم انداز جمهوری اسلامی ایران درافق 1404» به شکلی آرمان گرایانه و به دور از شرایط تحریم کشور تدوین شده به طوری که با وجود پیش بینی رشد هشت درصدی در این سند در برخی از حوزه ها حتی به پیشرفت سه درصدی هم نرسیده ایم.

به گزارش ایسنا، مهندس سید مصطفی میرسلیم که در دومین جلسه از سلسله گفتگوهای راهبردی در راستای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با محوریت مسائل کلان و چالشهای عمده پیشرفت و سیاستهای راهبردی برای حل چالشها و بهرهبرداری از فرصتها جهت نیل به پیشرفت سخن میگفت در ابتدا به بحث ساختار قدرت در نظام جمهوری اسلامی ایران پرداخت و گفت: در سالهای اول پس از پیروزی انقلاب اسلامی، قدرت در میان رهبری، رئیس جمهور، نخست وزیر و مجلس تجزیه شده بود و بعدها با حذف نخست وزیر پایههای قدرت بر اساس رهبری، رئیس جمهور و مجلس بنا نهاده شد. رهبری به صورت دو مرحلهای و نمایندگان مجلس و رئیس جمهور به صورت یک مرحلهای با رأی مردم انتخاب می شوند و البته انتخاب مقام معظم رهبری، باید فارغ از احساسات و جریانات انتخاباتی انجام گیرد که نمونۀ آن را میتوان در 15 خرداد سال 1368 مشاهده کرد که یکی از موفقیتهای نظام به شمار میرود.

وی در ادامه به تبیین برخی از ویژگیهای رهبری نظام جمهوری اسلامی پرداخت و ادامه داد: در دوران رهبری امامخمینی (ره) شاهد یک جریان بی نظیر «حکومت بر دلها» بودیم که یکی از دلایل آن به شرف کیفیت بر کمیت برمیگردد به این معنی که امام (ره) گرچه از نظر کمی یک نفر بود ولی چنان بر اوضاع اشراف معنوی داشت که توانست نظامی تاریخی را ایجاد و عموم مردم را با خود همراه کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، ساده زیستی و اصالت دادن به پاسداری از آرای مردم را از دیگر ویژگیهای رهبری جمهوری اسلامی ذکر کرد و گفت: در جریانات بنی صدر عده ای به امام راحل(ره) گفتند که چرا وی را برکنار نمی کند و امام اعتقاد داشت که باید به قانون عمل کنند تا خدشه ای به آرای مردم وارد نشود و به همین صورت نیز اقدام فرمودند.

وی با تأکید بر اینکه امام راحل مردم را به تمرین قواعد مردمسالاری هدایت کردند، اضافه کرد: پس از آن شاهدیم که در دوره ای، مردم، آیت الله رفسنجانی، در برههای، حجت الاسلام و المسلمین خاتمی، زمانی دیگر دکتر احمدینژاد و اخیرا حجت الاسلام و المسلمین روحانی را انتخاب کردهاند.

میرسلیم با اشاره به این که باید موضوع تمرین قواعد مردمسالاری در سرلوحۀ کارها قرار گیرد، اظهار داشت: مردمسالاری در همۀ امور کشور عجین نشده است در حالی که مقام معظم رهبری مردم سالاری دینی را مطرح کرده و بر آن تأکید دارند.

رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی تداوم برخورد اصولی با آمریکا و استکبار و موضوع جهان خواری را از دیگر ویژگیهای مقام معظم رهبری عنوان کرد و ادامه داد: در سطح رهبری توجه به مشاوره در مد نظر قرار دارد که این امر در مجمع تشخیص مصلحت نظام متجلی شده است و در آن از تجارب آیت الله رفسنجانی استفاده شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، حفظ حساسیت نسبت به امور فرهنگی را از دیگر مسائل مطرح در سطح رهبری معظم نظام دانست و گفت: کشور از طریق شبیخون فرهنگی ضربه های زیادی دیده است که مقام معظم رهبری مدیریت بر فضای مجازی را شکل داده و هوشمندانه اقدام به ساماندهی و سیاستگذاری در این زمینه کردهاند؛ چرا که فضای مجازی، فرهنگ امروز ما را میسازد.

میرسلیم در بخش دیگری از سخنان خود به مسائل مطرح در سطح دولت اشاره کرد و اظهار داشت: در دوران نخست وزیری میر حسین موسوی، جنگ تحمیلی را تجربه کردیم ضمن آنکه این دوره مصادف با دور اول تحریمها بود ولی چون با خودکفایی عجین شده بود، این دوران به خوبی مدیریت شد. وی دوره بعد را همزمان با ریاست جمهوری آیت الله رفسنجانی و دوران سازندگی دانست و گفت: در این دوران غلبۀ ابعاد فعالیت های اقتصادی را بر سپهر فرهنگی کشور تجربه کردیم. به علاوه در این دوران نیز تصدی گری دولت در امور اقتصادی ادامه داشت.

میرسلیم، ایجاد انحراف در شهرداری تهران را از دیگر رویدادهای این دوران ذکر کرد و افزود: شهرداری وابسته به اعتبارات دولتی بود که در این دوران مسئولان شهرداری به ویژه با اتکاء به تراکم فروشی خواستار جداسازی اعتبارات این نهاد از اعتبارات دولتی شدند که این امر مقدمه ای بر بروز انحرافاتی شد که امروزه تشدید شده و باعث مفاسدی گردیده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به دولتهای حجتالاسلام و المسلمین خاتمی اشاره و ابراز عقیده کرد: در این دوران توسعۀ سیاسی مطرح شد که این امر محملی برای تجدید نظر طلبی، البته با عنوان اصلاحات شد. اصلاحات مطرح شده در این دوران همان چیزی بود که در دوران عثمانی با عنوان «تنظیمات» مطرح بود که این امر رخداد قضایای فتنۀ اول را در پی داشت.

وی با اشاره به آماده سازی سیاستهای اصل 44 در زمینۀ خصوصی سازی در دوران ریاست جمهوری حجتالاسلام و المسلمین خاتمی گفت: سیاستهای این اصل با تصویب مقام معظم رهبری ابلاغ شد ولی تنها حدود 5 تا 10 درصد آن اجرایی شد و ما نتوانستیم در زمینۀ خصوصی سازی موفق عمل کنیم.

میرسلیم، شعار اساسی دوران ریاست جمهوری احمدینژاد را عدالت و مهرورزی ذکر کرد و گفت: در این دوران شاهد اوج گیری عوام زدگی و خرج کردن از بیتالمال برای جلب آرای مردمی بودیم.

وی با اشاره به اجرای هدفمندی یارانه ها در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد خاطر نشان کرد: قانون هدفمندی یارانه ها دارای 14 بند است که در این دوران به ویژه بند آخر آن که شامل اعطای مستقیم یارانه به مردم بود، اجرایی شد.

میرسلیم، نهادینه شدن خلاف فروشی را ازدیگر رخدادهای این دوران عنوان کرد و اظهار داشت: در صورت عدم چارهاندیشی این امر موجب فرو ریختن پایه های تمدن خواهد شد چرا که فساد همانند موریانه پایههای هر تمدنی را ویران می کند.

https://shoma-weekly.ir/hlPebX