سیاسی

فرهنگ در حوزه بودجه همواره مظلوم است

حوزه ی فرهنگ نباید زیر مجموعه ی حوزه ی اقتصاد قرار می گرفت، باید از آن خارج می شد و به طور جداگانه در حوزه ی فرهنگ به موضوعات رشد و ارتقا فرهنگ عموم جامعه و سبک زندگی مردم توجه ویژه ای صورت می گرفت.
رهبر معظم انقلاب با نام‌گذاری سال ۱۳۷۸، به عنوان سال امام خمینی(ره) سنتی جدید را برای نام‌گذاری سال‌ها در کشور پایه نهادند. سنتی که پیش از این نیز در پیام‌های نوروزی ایشان به چشم می خورد اما به شکل مدون و تأثیر‌گذار که راهی را نشان بدهد و بتواند حرکتی در جامعه ایجاد کند از سال ۷۸ آغاز شد. این سنت حسنه از سال ۸۲ با نام‌گذاری سال مذکور به نام "خدمتگزاری” حالتی جدی‌تر به خود گرفت و موجبات تکاپو در بین مسؤولان برای رسیدن به خواسته‌های معظم‌ له که در حقیقت خواسته نهایی عموم جامعه بود را بیش از پیش کرد در سالهای اخیر نامگذاری سالها بیشتر با شعارهای اقتصادی همراه بوده است سالی که درآ ن قرار داریم سال اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی ، سال گذشته حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی و سال قبل تر هم تولید ملى، حمایت از کار و سرمایه‏ ى ایرانى نام داشتند؛ اما چرا بیشتر این سالها با شعارهای اقتصادی همراه بوده اند و نامگذاری این سالها چه تاثیری در عملکرد اقتصادی مسوولان داشته است .

حمید رضا ترقی فعال سیاسی با بیان اینکه، مقام معظم رهبری سیاست های اقتصاد مقاومتی را به دولت ابلاغ کرده اند، عنوان کرد: در حقیقت در راستای تحقق شعار اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی مقام معظم رهبری سیاست های اقتصاد مقاومتی را به دولت ابلاغ کرده اند و طبیعتا جا داشت که بعد از ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی در این سال همانطور که خود رهبری در رهنمودهایشان اشاره کردند دولت در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی گام هایی بر می داشت.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در ادامه افزود: در حقیقت ما باید در تقویت ظرفیت های داخلی و تولید و همچنین ایجاد کسب و کار در کشور در جهت واگذاری پروژه های اقتصادی به شرکت های داخلی قدم های محکمی بر می داشتیم.

ترقی، فرهنگ را زیر مجموعه ی اقتصاد ندانست و در این باره گفت: به عقیده ی بنده ی حوزه ی فرهنگ نباید زیر مجموعه ی حوزه ی اقتصاد قرار می گرفت، باید از آن خارج می شد و به طور جداگانه در حوزه ی فرهنگ به موضوعات رشد و ارتقا فرهنگ عموم جامعه و سبک زندگی مردم توجه ویژه ای صورت می گرفت.

وی با بیان اینکه، در بخش مقاومت اقتصادی هنوز اقدام های قابل توجه ای صورت نگرفته است، عنوان کرد: از عملکرد دولت در یکسال گذشته می توان اینگونه برداشت کرد در بخش اقتصاد مقاومتی هنوز آنطور که باید توجه شود، توجه و اقداماتی موثر صورت نگرفته و به عقیده ی بنده هنوز کارهای اساسی در این راستا انجام نشده است.

ترقی، برنامه های تدوین شده ای را در راستای اقتصاد مقاومتی حاضر دانست و در اینبا ره گفت: برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی برنامه های تدوین شده است اما عملا هنوز دولت به آن ها ورود پیدا نکرده و نمره ای که مردم نمره ای که به عملکرد دولت در این مورد داده اند بین 1 تا 9 بوده از 20 نمره و این نشان می دهد که تقریبا %50 مردم معتقدند که دولت در جهت این مسئله اقدامات کافی را انجام نداده است.

وی با بیان اینکه، در رشد اقتصادی نسبت به سال گذشته همواره موفق بوده ایم، عنوان کرد: در حقیقت نباید کتمان کرد که در رشد اقتصادی نسبت به سال گذشته دولت عملکرد خوبی داشته است و همچنان صادرات را شاهد هستیم اما از سوی دیگر بخش تولید در حال حاضر راکد است و این فشاری که به دلیل راکد بودن به کشور وارد شده، موجب تعطیلی برخی از بنگاه های اقتصادی در کشور شده است.

ترقی در ادامه افزود: من فکر می کنم در حوزه ی فرهنگ هم مردم رضایت کافی ندارند و تا به امروز تخفیف %1 جوابگوی نیاز فرهنگی کشور نخواهد بود و شاهد هستیم که این حوزه همواره در بودجه مظلوم است.

https://shoma-weekly.ir/krHJBt