سیاسی

فراکسیون های حزبی متکی به پشتوانه های مطالعاتی هستند

فراکسیون ها قاعدتا در دل یک تشکلی به نام مجلس عنوان می شود، که این فراکسیون ها به صورت فراکسیون های حزبی ، تخصصی ویا صنفی شکل می گیرند. گاهی این فراکسیون ها تخصصی است و به یک تخصص خاص تعلق دارد، مثلا فراکسیون ورزش، داروسازان و... .
عبدالرضا مصری رئیس فراکسیون حزب موتلفه اسلامی در گفتگو با شما در رابطه با وجه تمایز فراکسیون حزبی با سایرفراکسیون ها در مجلس اظهارداشت: فراکسیون ها قاعدتا در دل یک تشکلی به نام مجلس عنوان می شود، که این فراکسیون ها به صورت فراکسیون های حزبی ، تخصصی ویا صنفی شکل می گیرند. گاهی این فراکسیون ها تخصصی است و به یک تخصص خاص تعلق دارد، مثلا فراکسیون ورزش، داروسازان و... .

وی افزود: درفراکسیون های حرفه ای و تخصصی، افراد به نوعی با حرفه ای خاص سرو کار دارند و برای پوشش و حمایت از تخصص خود این فراکسیون را ایجاد می کنند.

رئیس فراکسیون حزب موتلفه اسلامی در ادامه گفت: فراکسیون های دیگری در مجلس وجود دارد، که این فراکسیون ها سیاسی هستند که می توان به نوعی فراکسیون حزبی هم رقم زد. فراکسیون های سیاسی بر اساس سلیقه سیاسی در مجالس ایجاد می شود که یک نوع نگرش اما با دامنه گسترده را دنبال می کنند. مانند طیف اصولگرا که دامنه از یک تا صد است که همه آن در یک فراکسیون با عنوان فراکسیون سیاسی قرار می گیرند .

وی تصریح کرد: فراکسیون حزبی نسبت به فراکسیون سیاسی دامنه کمتری را دارد. زیرا همه در غالب آن تفکر سیاسی منش یک حزب را پذیرفته اند ، قاعدتا حزب دامنه اش محدود تر است یعنی در یک حزب دیدگاه ها، عقاید، برداشتها و تحلیلها افراد خیلی به هم نزدیکتر است. به طور کلی فراکسیون حزبی دامنه محدودتر و جمع هم نظرتری نسبت به فراکسیون سیاسی دارد .

مصری خاطر نشان کرد: البته باید گفت این تعاریف در کشورما معنا دارد، در کشورهای دیگر تطبیقی بر روی فراکسیون حزبی و فراکسیون سیاسی وجود دارد اما در کشور ما چون دیدگاه سیاسی به دو یا سه نظر در دسته بندی های سیاسی نمی گنجند لذا فراکسیون سیاسی بزرگتر است .

عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی یاد آور شد: در فراکسیون سیاسی ممکن است چند حزب به اتفاق حضور داشته باشند و چند حزب تشکیل این فراکسیون را تشکیل بدهند اما در فراکسیون حزبی اعضای آن حزب هستند که تشکیل آن فراکسیون را می دهند که تفاوت عمده بین فراکسیون حزبی و فراکسیون سیاسی همین اصل است .

مصری با بیان ضرورت و اهمیت وجود فراکسیون های حزبی در مجلس خاطر نشان کرد: فراکسیون حزبی یک پشتوانه حزبی دارد که این پشتوانه حزبی مبنای استفاده از یک عقبه حزبی برای کارشناسی دارد . به طور مثال هنگامی که یک فراکسیون حزبی داریم پشت این فراکسیون یک حزبی وجود درد که شاخه اقتصادی آن می تواند خروجی ها و مطالعات خود را در اختیار آن فراکسیون خود در مجلس قرار بدهد. همچنین در مسایل سیاسی و اجتماعی هم بدین صورت عمل کند

وی ادامه داد: اما در فراکسیون سیاسی که معمولا از چند فراکسیون تشکیل می شود از چنین عقبه ای برخوردار نیست چون این فراکسیون یک دیدگاه را دنبال می کند و الزاما حزب نیست که دارای تشکیلات و دفاتر مختلف داشته باشد تا بتواند آن را پشتیبانی بکند یک فراکسیون سیاسی یک سلیقه کلی است بنابراین در مسایل تخصصی و کارشناسی یک فراکسیون حزبی موثرتر می تواند عمل نماید.

رئیس فراکسیون حزب موتلفه اسلامی در رابطه با نحوه تشکیل این فراکسیون و اعضای آن اظهار داشت : فراکسیون حزب موتلفه اسلامی در مجلس از دوره هشتم تشکیل شد و در مجلس نهم ادامه پیدا کرده است . اعضای این فراکسیون به دو دسته تقسیم می شوند ، یک دسته نمایندگانی هستند که عضو خود حزب موتلفه اسلامی هستند و در مجلس نیز به عنوان عضو فراکسیون حزب فعالیت می کنند و دسته دیگر افرادی هستند که منش و عقاید و دیدگاه های حزب موتلفه اسلامی را قبول دارند و در فراکسیون حضور دارند و فعالیت می کنند.

وی یاد آور شد: این افراد الزاما عضو حزب موتلفه اسلامی نیستند اما مبانی و دیدگاههای حزب را قبول دارند .تعداد دوستان در فراکسیون حزب موتلفه اسلامی بین90 تا 100 نفر است اما در تمامی جلسات همه این عزیزان شرکت نمی کنند و در جلسات مهم و کلی حضور می یابند ولی بین 30 الی 100 نفر در این تشکل حضور دارند .

مصری با اشاره به مصداق های فعالیت فراکسیون حزب موتلفه اسلامی و تاثیر آن در نظر مجلس گفت: برنامه های یک فراکسیون حزبی در شرایط مختلف متفاوت است . یعنی زمانی که اکثریت با دیدگاه آن فراکسیون در مجلس همراه نباشند یک نوع رفتار خواهد داشت و هنگامی که اکثریت غالب به تفکر و دیدگاه آنها نزدیک باشد قضیه متفاوت می شود.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی افزود: فراکسیون حزب موتلفه اسلامی در زمانی که اکثریت سیاسی و غالب درمجلس اصولگرا باشد که دارای یک دیدگاه نزدیک به حزب باشد ، فراکسیون سعی دارد در شاکله کلی دیدگاههای کی کشور را در نظر بگیرد و با آنها همراه و هماهنگ باشد . اگر زمانی دیدگاه ما در اقلیت باشد قاعدتا حزب سعی دارد تا مبانی حزبی خود را بیشتر در برنامه ریزی ها لحاظ کند. این موارد به یکدیگر وابسته و در ارتباط است .

وی خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی دیدگاه کلی و سیاسی در مجلس اصولگرا است لذا فراکسیون حزب موتلفه اسلامی بیشتر با آن تفکر سیاسی که در مجلس حاکم است سعی دارد که همراهی داشته باشد ، اگر هم در چنین مواردی اختلاف نظر باشد سعی می کنیم این اختلاف نظر با گفتگو به نتیجه ای برسد که موجب اشقاقی در آن خط کلی پیش نیاورد ./

https://shoma-weekly.ir/q29b5F