بین الملل

فرانسه جنگ در مالی را به زمین کشید

ژنرال ادوار گیلارد رییس ستاد ارتش فرانسه شامگاه سه‌شنبه اعلام کرد که فرانسه طی چند ساعت آینده وارد نبرد زمینی با شورشیان مالی خواهد شد: «من نمی‌توانم بگویم که یک ساعت بعد یا 72 ساعت دیگر ولی قطعاً ما به‌طور مستقیم وارد نبرد خواهیم شد.» او که با رادیو اروپا یک گفت‌وگو می‌کرد، گفته که سربازان فرانسوی در کنار ارتش مالی نبرد خواهند کرد. دولت مالی روز سه‌شنبه هم یک شهر دیگر(کونا) را از دست داد.
چند روز حمله هوایی فرانسه به شورشیان مالی که خود را لحظه به لحظه به پایتخت نزدیک میکنند مؤثر نبود و پاریس از دیروز وارد نبرد زمینی با شورشیان مخالف دولت مالی شد. سهشنبه شب پاریس اعلام کرده بود که احتمالاً طی ساعتهای آینده وارد نبرد زمینی خواهد شد.

ژنرال ادوار گیلارد رییس ستاد ارتش فرانسه شامگاه سهشنبه اعلام کرد که فرانسه طی چند ساعت آینده وارد نبرد زمینی با شورشیان مالی خواهد شد: «من نمیتوانم بگویم که یک ساعت بعد یا 72 ساعت دیگر ولی قطعاً ما بهطور مستقیم وارد نبرد خواهیم شد.» او که با رادیو اروپا یک گفتوگو میکرد، گفته که سربازان فرانسوی در کنار ارتش مالی نبرد خواهند کرد. دولت مالی روز سهشنبه هم یک شهر دیگر(کونا) را از دست داد.

این در حالی است که هواپیماهای فرانسوی طی چند روز گذشته سعی کردند از پیشروی شورشیان جلوگیری کنند. در همین راستا، منابع خبری نیروهای فرانسوی چهارشنبه در چهارچوب عملیاتی با هدف جلوگیری از پیشروی شورشیانی که منطقه دیابالی در غرب مالی را تصرف کردهاند، اطراف شهر نیونو در مرکز این کشور مستقر شدند. عصر روز سهشنبه هم شبکه خبری بیبیسی خبرداد که نیروهای فرانسوی برای اولینبار وارد نبرد خیابانی در مقابل شورشیان در شهر دیابالی شدهاند. فرانسوا اولاند رئیسجمهور فرانسه که کشورش از روز جمعه قبل وارد رویارویی هوایی با شورشیان مالی شد، در کنفرانسی خبری در پاریس گفت: «اگر فرانسه دست به این اقدام نمیزد اکنون مالی به طور کامل در اختیار شورشیان قرار داشت و تروریستهای این کشور امروز در مسند قدرت بودند.»

اولاند پذیرفت که تصمیم فرانسه برای مداخله در مالی پیامدهایی را نیز برای این کشور از جمله گروگانگیریها در آفریقا به همراه دارد اما افزود جدیت برای شکستدادن گروگانگیران بسیار مهم و حیاتی است. شورشیان مالی در تلاش برای تصرف دیابالی جبهه دوم نبردی را در شهر کونا در هفتصد کیلومتری شمال شرقی باماکو بهوجود آوردند. در پی سقوط شهر کونا به دست شورشیان مالی طی چند روز اخیر، فرانسه مداخله نظامی خود را در این کشور آغاز کرد.

https://shoma-weekly.ir/3NnA72