سیاسی

فرانسه از پیشگامان جنگ اقتصادی با ایران است

فرانسه در جریان مذاکرات هسته‌ای سعی می‌کرد نقش پلیس بد را ایفا کند و بارها مذاکرات به خاطر رفتار فابیوس به چالش کشیده شد، گفت: فرانسه جزو پیشگامان تحت فشار گذاشتن ایران در حوزه‌های اقتصادی است.
محمدمهدی اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با سفر لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه به ایران اظهار داشت: فابیوس رابطه مستحکمی با اسرائیلی‌ها دارد و همین رابطه باعث شده وی در زمان مسئولیت‌های گوناگونش در فرانسه بیشترین خدمات را به صهیونیست‌ها برای تضعیف ایران ارائه دهد.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با بیان این که در زمان نخست وزیری فابیوس، فرانسه موشک‌های گوناگونی را در جنگ نفت‌کش‌ها به عراق داد که موجب تقویت گسترده دشمن بعثی ما شد، گفت: در دوره نخست وزیری فابیوس فرانسه، عراق را از برخی از حمایت‌های استراتژیکش بهره‌مند کرد که بدون سابقه بود.

اسلامی با اشاره به جنایت دیگر فابیوس علیه ملت ایران اظهار داشت: با صدور خونهای آلوده به ایران در زمان مسئولیت فابیوس، نزدیک به دو هزار ایرانی تحت تأثیر این اقدام شوم قرار گرفتند که هنوز آثار این جنایت باقی است لذا در خوش‌بینانه‌ترین حالت باید گفت فابیوس به منافع اقتصادی بیش از ارزش‌های انسانی اهمیت می‌دهد.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به این که نمی‌توان از رفتار فابیوس به عنوان وزیر امور خارجه یک کشور اروپایی چشم‌پوشی کرد، افزود: فرانسه در جریان مذاکرات هسته‌ای سعی می‌کرد نقش پلیس بد را ایفا کند، بارها مذاکرات به خاطر رفتار فابیوس به چالش کشیده شده است و حتی می‌توان گفت فرانسه جزو پیشگامان تحت فشار گذاشتن ایران در حوزه‌های اقتصادی است.

اسلامی با بیان اینکه فرانسه در سال‌های اخیر نشان داده در منطقه جنوب غرب آسیا برای کشورهایی مانند عربستان ارزش بیشتری قائل است، ادامه داد: فرانسه در بسیاری از موارد، منافع سیاسی آن‌ها را به منافع سیاسی ایران ترجیح می‌دهد.

به گفته اسلامی، پیشگامی حضور فابیوس در ایران پس از مذاکرات اخیر محل تأمل بیشتری باید باشد.

اسلامی با بیان این که فرانسوی‌ها در کوتاه‌مدت به دنبال اقدامات اصلاحی نسبت به ایران هستند، گفت: آن‌ها با وجود منافع اقتصادی که در کشورهای متخاصم با ایران دارند قطعاً این منافع را ترجیح خواهند داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه این هفته به ایران سفر و با رئیس جمهور کشورمان دیدار خواهد کرد.

وزیر امور خارجه فرانسه پیشتر و در پی جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در وین اتریش، از تصمیم خود برای سفر به ایران خبر داده اما زمان مشخص و جزئیاتی را در خصوص این سفر اعلام نکرده بود.

فابیوس در اعلام این خبر گفته بود: «محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران بار دیگر مرا به ایران دعوت کرد. وی پیشتر نیز از من برای سفر به ایران دعوت کرده بود اما من دعوت وی را نپذیرفته بودم. او بار دیگر مرا دعوت کرد و من به او گفتم که به ایران خواهم رفت، بنابراین به ایران سفر خواهم کرد.»

سفر فابیوس به ایران، نخستین سفر وزیر امور خارجه فرانسه به کشورمان از ماه می سال 2005 تاکنون خواهد بود.

فرانسه تا پیش از تشدید تحریم‌های ضدایرانی، روابط تجاری گسترده‌ای با ایران داشت. با این حال، خروج شرکت‌های فرانسوی از ایران، حجم مبادلات تجاری طرفین را که در سال 2004 4.3 میلیارد یورو بود، در سال 2013 به تنها 500 میلیون یورو کاهش داد.

https://shoma-weekly.ir/mV2uPC