سیاسی

فتح الفتوح امروز انقلاب اسلامی

به فعلیت رسیدن استعدادها و توانایی‌های جوانان کشور در سایه خودباوری و اعتماد به نفس ملی و حمایت بی  دریغ رهبر معظم انقلاب اسلامی، ثروت نیروی انسانی جوان و مستعد و توانمند کشورمان را افزایش داده و قادر خواهد بود با عبور از گردنه‌های خطرناک و پرمشکل جامعه اسلامی ایران را به قله سعادت برساند.
حمیدرضا ترقی- به فعلیت رسیدن استعدادها و توانایی‌های جوانان کشور در سایه خودباوری و اعتماد به نفس ملی و حمایت بی  دریغ رهبر معظم انقلاب اسلامی، ثروت نیروی انسانی جوان و مستعد  و توانمند کشورمان را افزایش داده و قادر خواهد بود با عبور از گردنه‌های خطرناک و پرمشکل جامعه اسلامی ایران را به قله سعادت برساند. روحیه نشاط و احساس مسئولیت جوانان امروز نخبه کشورمان بار دیگر یادآور صحنه‌های موفق جنگ تحمیلی را که با ایثار و فداکاری آنان تحقق یافت تداعی می‌کند. رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با شرکت کنندگان در همایش ملی نخبگان فرمودند: «امروز نیز روحیه نشاط و احساس مسئولیت جوانان نخبه نسبت به آینده کشور، همان فتح‌الفتوح انقلاب اسلامی است». 12/7/91

تبدیل سرمایه شخصی به سرمایه ملی
روحیه نشاط و احساس مسئولیت جوانان نخبه کشور مهمترین ثمره و نتیجه‌اش این است که این جوانان سرمایه نخبگی خود را به سرمایه ملی کشور تبدیل می‌کند و موجب می‌شود که نه تنها خود فرد از آن سود ببرد، بلکه جامعه اسلامی نیز از آثار و برکات نخبگی وی بهره‌مند گردد، جوانی که یک اختراع را انجام و پس از ثبت و تولید انبوه آن را وارد بازار تقاضای جامعه می‌کند هم خودش سود می‌برد و هم جامعه از آن منتفع می‌گردند. این استعدادها در کنار همدیگر سرمایه عظیم ملی می‌شوند که می‌توانند با ظرفیت خود نه تنها گامهای مهمی در راه پیشرفت کشور بردارند بلکه موانع و مشکلات راه توسعه و گسترش و پیشرفت کشور را هموار سازند.

عدم رضایت به وضع موجود
یکی از عوامل مؤثر در رشد و کمال و پیشرفت قانع نبودن به وضع موجود است،  انسانهایی که وضع مطلوب را برای خود فراتر و دورتر از آنچه امروز در آن هستند قرار می‌دهند انگیزه حرکت و تلاش را در خود افزایش داده و زنده نگه می‌دارند. درست است که پیشرفت‌های علمی و تکنولوژی در کشور ما در طی چند سال اخیر قابل تحسین است ولی هنوز با تمام این تلاشها در رده‌های بالای 10 هستیم، اگر هدف را رسیدن به ردیف‌های 1 و2 قرار دهیم قطعاً حرکت و تلاش ما چند برابر خواهد شد.
«رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند: یک نگرانی هم وجود دارد و آن اینکه با حرکت پرشتاب علمی در کشور حالت اقناع و رضایت ایجاد شود در حالی که ما در آغاز راه هستیم و ین شتاب علمی نباید کند و متوقف شود.»12/7/91 دلیل این مسئله کاملاً روشن است زیرا عقب ماندگی علمی کشور که در اثر بی لیاقتی حکام رژیم طاغوت بوجود آمده فاصله علمی ما را با دنیا زیاد کرده و با توجه به رقبای پرتلاش و در حال پیشرفت اگر همت مضاعفی توسط جوانان کشور بکار گرفته نشود و سرعت ما از سرعت متوسط جهانی بیشتر نباید نمی‌توانیم این عقب‌ماندگی را جبران کنیم.

الزامات پیشرفت علمی
پیشرفت علمی در کشور اسلامی ایران با دیگر کشورها متفاوت و از ماهیت و جوهره دیگری برخوردار است که رهبر معظم انقلاب بدان تأکید دارند:
1- درون‌زایی و درون جوششی علمی
2- تفاوت قائل شدن بین معیارهای نخبگی در علوم فنی و علوم انسانی
3- اولویت دادن به فراهم کردن میدان وسیع علمی و پژوهشی برای نخبگان
4- نگاه شبکه‌ای درون زا به نخبگان
5- رعایت مراحل
 الف - شناسایی و پرورش نخبگان
ب- انتخاب بهترین‌های نخبگان
ج- حفظ و ارتقاء نخبگان به مراتب بالاتر
د – استفاده از نخبگان برای پرورش دیگران
ه – پایداری و ماندگاری در طراز نخبگی و اثرگذاری در فضای پیرامونی خود
6- توجه به نیازهای کشور در فعالیتهای علمی و پژوهشی
7- اتخاذ روش سیستمی‌ای که معیار اصلی در همکاری با i.s.i  را ناظر بودن مقالات به نیازهای داخلی قرار دهد.
8- مرعوب نشدن در قبال پیشرفت‌های علمی غرب
الزامات فوق از نظر علمی و تخصصی بسیار عمیق و راهگشا و تعیین کننده است. علم درون‌زا موجب اقتدار کشور و جامعه می‌شود، در حالی که علم وارداتی که امروز متأسفانه در اکثر دانشگاههای ما مبنای تدریس است وابستگی پدید می‌آورد، معظم له در سال 86 نیز در جمع اساتید و دانشگاهیان مشهد تأکید کرده بودند که: علت تأکید ما بر مسأله تولید علم و لزوم شکستن مرزهای علمی، زمینه‌سازی برای علم درون‌زا و تولید بومی علم است.
توصیه رهبری به نخبگان
1- ارتقاء معنویت
2- تهذیب نفس
3- تفکر در مسائل اصولی و اساسی زندگی
4- تحلیل صحیح و دقیق از جایگاه کشور و نظام در شرایط کنونی جهان مبتنی بر:
الف) فشارهای سیاسی، امنیتی، نظامی و اقتصادی وارده بر نظام جمهوری اسلامی در طی 33 سال گذشته
ب) ایستادگی همراه با قوی‌تر شدن ملت ایران در برابر فشارها
ج) ارزیابی صحیح از توانایی‌ها و نقاط قوت نظام اسلامی و فشارهای جبهه دشمن و ناکامی‌های دشمن
د) علت اصلی همه فشارها علیه ایران را جایگاه مستقل و تسلیم نشدن ملت در برابر نظام سلطه دانستن
ه) اطمینان به عبور ملت ایران از گردنه‌های دشوار و گذرگاههای سخت پیش رو
توصیه‌های فوق به نخبگان جوان کشور ضامن موفقیت و ماندگاری آنان در عرصه پیشرفت کشور است که باید برای هر کدام از این توصیه‌ها برنامه و راهکارهایی توسط خود نخبگان و بنیاد مربوط تهیه و تدوین گردد و بند چهارم این توصیه چارچوبی است که می‌تواند برای نخبگان کشور اعم از علمی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مفید و مؤثر باشد

https://shoma-weekly.ir/3w6Jvh