بین الملل

فاصله گرفتن عراق از تفکرات پان عربیستی تعاملات را افزایش داده است/ باید از ظرفیت تسهیل کننده عراق در تحریم ها استفاده شود

فاصله گرفتن عراق از تفکرات پان عربیستی و روی آوردن به سیاست‌های مستقلانه، خود آغاز یک رویه معقول یا یک فضای مناسب برای تعاملات با عراق بوده است.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با تاکید بر این که باید زمینه‌های روابط اقتصادی‌مان را با عراق استحکام بخشیم تا در شرایطی که رقابت برای رفتن به عراق ایجاد شده عقب نیفتیم، گفت: عراق این قابلیت را دارد تا در مسائل مربوط به تحریم تسهیل کننده باشد تا بتوانیم از بخشی از تحریم‌ها عبور کنیم.

حسن لاسجردی در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از سفر رئیس پارلمان عراق به تهران در جهت تقویت مناسبات دو جانبه گفت: روابط ایران و عراق بعد از صدام به گونه‌ای بوده که توانسته تقریباً ترتیبات منطقه‌ای را تحت تأثیر قرار دهد، به این معنا که اولاً عراق از سیطره کشورهای عربی در آمده و دیگر این‌که عراق به‌عنوان یک نیروی مؤثر یا متکی به خود تلاش کرده در منطقه سیاست‌های خود را دنبال کند.

وی تصریح کرد: همچنین فاصله گرفتن عراق از تفکرات پان عربیستی و روی آوردن به سیاست‌های مستقلانه، خود آغاز یک رویه معقول یا یک فضای مناسب برای تعاملات با عراق بوده است.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: به نظر می‌رسد در شرایط فعلی تغییر و تحولاتی که در عراق به وجود آمده و حضور افراد جدیدی که رأس هرم این کشور قرار گرفتند که علاقه مند هستند که هم فضای تصمیم سازی و تصمیم‌گیری مستقلانه داشته باشند و هم این که در منطقه بتوانند به عنوان یک بازیگر مؤثر و فعال نقش آفرینی کنند.

لاسجردی در ادامه بیان کرد: در رابطه با ایران به طور مشخص عراقی‌ها در چند ماه گذشته تحت فشار شدید آمریکایی‌ها بودند، لذا هم بحث‌های مربوط به موضوعات امنیتی برای آمریکایی‌ها مهم بود و هم بحث‌های مربوط به تحریم که در هر دو این‌ها چه برهم صالح به عنوان رئیس‌جمهور و چه نخست وزیر و چه افراد پارلمان عراق و جریان‌های سیاسی نقش آفرینی مؤثری کردند برای این که چتر فشار آمریکایی‌ها را از روی عراق بردارند که به نظر می‌رسد تا حدود زیادی موفق شدند.

این عضو شورای سردبیری خبر آنلاین همچنین یادآور شد: در عین حال اتفاقاتی مانند تحولات در بصره و اعتراض‌ها و تظاهرات‌هایی که در برخی از شهرهای عراق در تابستان گذشته صورت گرفت فضا را علیه ایران کرد و برخی از کج‌روی‌های اجتماعی مانند توریسم عراقی- ایرانی نیز مضاف بر علت شد تا در مجموع فضا علیه دو کشور تند شود ولی تدابیری که دو کشور اندیشیدند به نظر می‌رسد تا حدود زیادی این فضا را الان آرام کرده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به سفر رئیس جمهوری کشورمان به عراق اظهار کرد: بعد از سفر برهم صالح رئیس جمهور عراق به منطقه به ویژه ایران و قراردادها و پیمان‌ها و مذاکراتی که صورت گرفت اکنون مرحله تکمیلی این توافقات قرار است در سفر آقای روحانی انجام شود و به نظر می‌رسد که ما با اولویت مباحث امنیتی، اقتصادی و تجاری در حوزه‌های انرژی و توریسم و تبادلات دو جانبه کالاها در مناطق مرزی بتوانیم با عراقی‌ها این پازل را برای آرامش منطقه تکمیل کنیم.

وی همچنین بیان کرد: اهمیت روابط در سطح آن است، هم رئیس جمهور عراق به ایران سفر کرده و هم رئیس جمهور ما می‌خواهد به عراق سفر کند لذا از نظر سطح مقامات نفرات اول دو کشور در سطح اجرایی سفر می‌کنند و این نشان دهنده اهمیت روابط است.

لاسجردی تصریح کرد: از نظر هم مرزی و اشتراکات متعدد فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و از همه مهم‌تر علاقه دو طرف به این که می‌خواهند فضای جدیدی را از دوستی‌ها و همکاری‌ها داشته باشند سبب شده با عراقی‌ها روابط نویی را بنیان‌گذاری کنیم.

وی ادامه داد: در فضای منطقه‌ای و بین‌المللی موضوع انرژی با عراق و همکاری‌های انرژی چه در بخش نفت یا آب و معادن و دیگر مباحث مربوط می‌تواند از موضوعات مهم باشد، در بحث‌های مربوط به حوزه کالا و مایحتاج روزانه و آنچه مربوط به معیشت مردم است به طور حتم فعالیت شرکت‌های لبنی ما یا غلات یا دانه‌های صنعتی و … با توجه به حجم زیاد زائرانی که از عراق به ایران می‌آیند و بالعکس در تقویت حوزه‌های همکاری بازرگانی و تجاری مؤثر است.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: حوزه دیگر بحث فناوری و انتقال تکنولوژی است، در هر حال عراق در دوره بازسازی قرار دارد و ایران تلاش کرده در زیرساخت‌های عراق مثل حوزه مخابرات، جاده، ساختمان و ابنیه و یا زیرساخت‌های پالایشگاهی و نیروگاهی وارد شود که حوزه مؤثر و خوبی است.

وی ابراز کرد: نکته‌ای که فکر می‌کنم در قالب تحولات منطقه می‌گنجد این که عراقی‌ها این قابلیت را دارند در مسائل مربوط به تحریم‌ها تسهیل کننده باشند یعنی شرایطی را به وجود آوردند تا بتوانیم از بخشی از این تحریم‌ها عبور کنیم.

این کارشناس مسائل خاورمیانه یادآور شد: در حوزه مسائل امنیتی به ویژه داعش همکاری نزدیک داشتیم و تجربه خوبی بین نیروهای نظامی با آن‌ها بوده لذا این توافق می‌تواند کمک کند به این که در حوزه تجهیزات و امکانات نظامی با عراقی‌ها همکاری داشته باشیم، البته پیش از این همکاری‌ها کلان نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: عراقی‌ها در دوره جدید که برهم صالح رئیس جمهور این کشور شده به دنبال آرامش در منطقه، پرهیز از ورود به هیجانات و تلاطم‌های منطقه‌ای و ترجیح دادن به بازسازی عراق هستند و می‌خواهند از همه عناصر منطقه‌ای استفاده کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان گفت: بنابراین در دوره‌ای که برای رفتن به عراق رقابت از سوی کشورهای مانند ترکیه، عربستان، هند و چینی‌ها وجود دارد، در سفر رئیس جمهور باید زمینه‌های استحکام روابط تجاری و اقتصادی خودمان را با عراق به گونه‌ای طراحی کنیم تا در این رقابت خیلی عقب نیافتیم.

https://shoma-weekly.ir/NUUZVD