سیاسی

غوغاسالاری ، جوسازی و تهدید نظام راه شکسته خورده اصلاحات است

در دوره حاکمیت اصلاح‌طلب‌ها به‌ویژه جریان افراطی آن دنبال این بود که قدرت را برای همیشه در قبضه خود داشته باشد. در یک مقطعی دولت و مجلس در اختیارشان بود و حتی به دنبال این بودند که قوه قضائیه را در اختیار بگیرند. در مورد خبرگان خیلی تلاش کردند. این طور نبود که هیچ‌گاه دنبال کسب قدرت نباشند. همیشه بوده‌اند و حالا هم با وضعیتی که پیش آمد و افرادی از اینها در جاهایی مسئولیت گرفته‌اند، باز به بازگشت به قدرت امیدوار شده‌اند. نظام هم که هیچ‌گاه به دنبال حذف اینها نبود. اینها با عملکرد افراطی‌شان، قانون‌شکنی، قانون‌گریزی و قلدری در برابر قانون باعث حذف خودشان شدند و مردم را حذف کردند.
محمد مهدی مخلص الائمه - فعالیت اصلاح طلبان در دوره جدید و با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید با امید بیش تری نسبت به قبل دنبال می شود. ولی آیا واقعاً تدبیر هم در کار اصلاح طلبان هست یا آن ها باز هم با عجله و شتاب برنامه های خود را پیش می برند؟ نکته ای که واضح است آن که دوستان اصلاح طلب از همین حالا به فکر انتخابات هستند. انتخاباتی که شاید خیلی ها موضوع آن را هم نمی دانند، چه رسد به آن که بدانند سال برگزاری آن چه سالی است. به هر حال اصلاح طلبان حتی کاندیداهای خود را هم برای انتخابات خبرگان مشخص کرده و در حال رایزنی با آن ها هستند. خبرگانی که از تلاش جناح دوم خرداد سابق این طور می نماید که برایشان از مجلس شورای اسلامی هم مهم تر است. حجت الاسلام والمسلمین خرسند در این مصاحبه به نقد تلاش های اصلاح طلبان و سکوت اصولگرایان در مورد انتخابات پیش رو پرداخته است.

***

یکی از تئوریسینهای اصلاحطلب، گفته بودند اصلاحطلبها باید به فکر فتح سنگر به سنگر نظام باشند. در حال حاضر شاهد هستیم اصلاحطلبان هم برای مجلس خبرگان و هم برای مجلس شورای اسلامی برنامهریزی و امثال آقایان بجنوردی و خوئینیها را برای خبرگان آماده میکنند.

اصلاحطلبها همیشه از این صحبتها میکنند و در دوره حاکمیت اصلاحطلبها بهویژه جریان افراطی آن دنبال این بود که قدرت را برای همیشه در قبضه خود داشته باشد. در یک مقطعی دولت و مجلس در اختیارشان بود و حتی به دنبال این بودند که قوه قضائیه را در اختیار بگیرند. در مورد خبرگان خیلی تلاش کردند. این طور نبود که هیچگاه دنبال کسب قدرت نباشند. همیشه بودهاند و حالا هم با وضعیتی که پیش آمد و افرادی از اینها در جاهایی مسئولیت گرفتهاند، باز به بازگشت به قدرت امیدوار شدهاند. نظام هم که هیچگاه به دنبال حذف اینها نبود. اینها با عملکرد افراطیشان، قانونشکنی، قانونگریزی و قلدری در برابر قانون باعث حذف خودشان شدند و مردم را حذف کردند.

بنابراین الان هم به دنبال این هستند. البته آنها آنچه را که خواسته خودشان هست بیان میکنند، ولی این طور نیست که انسان هر چیزی را که دوست دارد واقعیت هم همان بشود. قطعاً مردم عملکرد گذشته جریانات سیاسی و افراد را فراموش نکردهاند و نمیکنند و الحمدلله مردم روشن، آگاه و با بصیرت هستند و در وقت خودش تصمیمات مناسب و درستی میگیرند. جریان اصولگرا هم باید از برخی اختلافات درونی که باعث تضعیف آن شده است درس بگیرد و انسجام خود را تقویت کند و تشکلها و جریانات اصولگرا مراودات و تعامل بیشتری با هم داشته باشند تا انشاءالله در وقت خود بتوانند نتیجه لازم را بگیرند.

اما بحث دیگر این است که بعضی از جریانات سیاسی افراطی بدشان نیاید فضای کشور همیشه یک فضای انتخاباتی باشد. انتخابات در اسفند سال 93 انجام خواهد شد. الان در آذر 92 هستیم، یعنی چهارده پانزده ماه تا انتخابات آینده فاصله داریم و مناسب نیست همیشه فضای کشور را یک فضای انتخاباتی کنیم. فضای انتخابات باید در وقت خودش مطرح و دنبال شود. جریانات و تشکلها میتوانند در درون خودشان رایزنیها و جلساتی داشته باشند، اما الان نباید فضای کشور را انتخاباتی کنند.

البته انتخابات خبرگان با مجلس خیلی متفاوت است. انتخابات خبرگان بسیار مهم و حساس است و شرایط خاص خودش را دارد و قطعاً هم مردم آگاه و هوشیار هستند و هم دستگاههای نظارتی بهویژه شورای نگهبان دقتهای لازم را دارد که افرادی که با نظام و رهبری زاویه دارند، نباید در این سنگر قرار بگیرند که برای نظام مشکل و دردسر درست کنند. بنابراین آقایان اصلاحطلب اگر واقعاً دلسوز کشور و نظام هستند، بهتر است به فکر حل مشکلات مردم و مشکلات اقتصادی کشور باشند که دارد بر گرده مردم فشار وارد میکند و این مباحث را در وقت خودش و به دور از غوغاسالاری و جوسازی و تهدید نظام ـمثل همین صحبتهایی که آقای حجاریان میکند که یک قوه بتواند مجلس را منحل کند و یا فتح سنگرهای نظامـ صورت بدهند. این راهی است که آقایان یک بار رفته و سرشان هم به سنگ خورده و بهتر است از شکستهای گذشته درس عبرت بگیرند. این حرفها و شعارها بهنوعی تقابل با دولت و شخص رئیسجمهور هم هست، چون شعار رئیسجمهور اعتدال است و این گونه تندرویها و موضعگیریها تقابل با دولت هم هست. یعنی در واقع اگر اینها هم بهطور مقطعی از دولت حمایت میکنند، دروغ میگویند و واقعیات را نمیگویند. همان طور که در اواخر دوران آقای خاتمی حرف ایشان را هم گوش نمیکردند و میگفتند ما آقای خاتمی را از قطار اصلاحات پیاده میکنیم و پیاده هم کردند و دیری نخواهد پایید که خواهند گفت آقای روحانی را هم از قطار اعتدال پیاده میکنیم.

بنابراین بهتر است آقایان مباحث را در ظرف زمانی خودش مطرح کنند، دچار افراط و تفریط نشوند و بدانند هم مردم، مردم با بصیرت و آگاهی هستند و اگر یک وقت هوای فتنه به سرشان زد، از ذوق غش نکنند. این ملت همان ملت 9 دی است که در وقت خودش واکنش لازم را نشان خواهد داد.

بنابراین به نظر شما زود است اصولگرایان هم به فکر انتخابات خبرگان باشند؟ آیا اصولگرایان از قافله عقب نماندهاند؟

اصولگرایان هم باید در فکر باشند، منتهی ما نباید در دامی که رقیب برای ما میگستراند بیفتیم و بخواهیم از موضع انفعال وارد شویم. باید کار خودمان را بکنیم، بر اساس وظیفه شرعیای که داریم با متانت کار را جلو ببریم. ما به انتخابات کاری هم نداریم. جریان اصولگرایی جریان ریشهداری است. جریانی است که در صدد خدمت به نظام بوده و هست، بنابراین چه انتخابات باشد و چه نباشد، این جریان باید انسجام و انضباط خود را حفظ کند و ارتباطش با بدنه جامعه همواره برقرار باشد، از نظرات نخبگان استفاده کند. فعالیت تشکیلاتی کند و تعامل تشکلها با هم خوب باشد. ظرفیت خودمان را بالا ببریم و برای انتخابات اداره کشور برنامه داشته باشیم و در فصل انتخابات هم وظیفهمان را انجام بدهیم.

این حرف ماست و حالا این که رقیب مواضع تند یا ساختارشکنانه اتخاذ میکند تا فضای جامعه ملتهب شود و در عین حال چراغ سبزی به بیگانگان نشان بدهند و بتوانند از حمایت بیگانگان برخوردار باشند، چون اتخاذ این نوع مواضع تند و افراطی برای جلب حمایت بیگانگان است، بنابراین باید دقت لازم را بکنیم و به وقتش وارد این مباحث شویم. جریان اصولگرایی باید همه مسائل، بهویژه بحث انتخابات را رصد کند.

آیا در این مقطع اصولگرایان دچار شکست شدهاند و باید خود را بازسازی کنند؟

اولاً اگر اصولگرایان به شکل منسجم وارد میشدند نتیجه انتخابات را میبردند، اما متأسفانه نامزدها با هم کنار نیامدند و نسبت به بزرگان اصولگرا و جریانات سابقهدار اصولگرایی بیتوجهی شد. مردم در این انتخابات به رئیسجمهوری رأی دادند که شعارش اعتدال بود، یعنی گفته است میخواهم بیایم و از افراد معتدل دو جناح سیاسی کشور استفاده کنم و رأی مردم به آقای روحانی یعنی نه به افراطیون. حالا افراطیون جریان اصلاحات نباید فکر کنند این رأی به نفع آنها بوده است. باز تکرار میکنم این جور مواضع تند دقیقاً در نقطه مقابل شعار اعتدال آقای رئیسجمهور است. مردم در همان انتخاباتی که به آقای روحانی رأی دادند، در شهرهای بزرگ برای شوراها به اصولگرایان رأی دادند. قبل از آن هم برای مجلس به اصولگرایان رأی دادند. به نظرم مقبولیت اصولگرایان در بین مردم هنوز خیلی بیشتر از اصلاحطلبان است، اما باید نقاط ضعف خودمان را بپذیریم و در مقام اصلاح آنها باشیم و در مقابله با رقیب از مدار انصاف و تقوا خارج نشویم و دنبال انجام وظیفهمان باشیم.

در حال حاضر نشریات سکولار در دوره جدید فعالیت بار دیگر سراغ چهرههای اصلاحطلب میروند و با آنها مصاحبه میکنند تا آنها را مطرح کنند. به نظر شما هدف نشریههای سکولار از مطرح کردن اصلاحطلبها چیست؟

اینها میدانند در جریان اصولگرایی جایگاهی ندارند. شعارهای ساختارشکنانه و غربگرایانه به ظاهر روشنفکرانه همیشه از اردوگاه اصلاحطلبان به گوش رسیده و در این اردوگاه هیچوقت انسجام خوب و مرتبی وجود نداشته است. امروز هم همین طور است و معلوم نیست چه کسی متولی این جریان است. بنابراین امیدشان به آن دو طرف بیشتر هست، والا بعضی از جریانات هستند که نظام اسلامی را قبول ندارند و یا بالطبع به سراغ جریانی میروند که طرز تفکرش به آنها نزدیکتر است.

https://shoma-weekly.ir/dm42wl