سیاسی

غفوری فرد: رقابت و شور انتخاباتی نبود

آن شور و هیجانی که در انتخابات ایران هست، در آنجا کمتر به چشم می‌خورد، شاید به این دلیل بوده است که مطمئن بودند آقای علی‌اف انتخاب می‌شود و قبلاً هم پیش‌بینی شده بود ایشان با بیش از 75 درصد رأی انتخاب خواهد شد و از شب قبل هم مطمئن بودند.
حدود دو هفته قبل آذربایجان ششمین انتخابات ریاست جمهوریاش از زمان استقلال را برگزار کرد و الهام علیاف برای سومین بار رئیس جمهور شد، در حالی که ده سال قبل از وی نیز پدرش رئیس جمهور بود. در این انتخابات دکتر غفوری فرد به عنوان نماینده حزب موتلفه اسلامی در آی کپ ناظر بر صحت برگزاری انتخابات بود. مرور انتخابات یک کشور همسایه و تفاوتهایش با انتخابات ما خالی از جذابیت نیست. کم و کیف این انتخابات را با وی به گفتگو نشسته ایم.

چرا از شما برای نظارت دعوت به عمل آمد؟

 از احزاب آسیایی (ICAPP ) دعوت شده بود که به عنوان ناظر در این انتخابات شرکت کنند. البته ناظران دیگری هم از کشورهای اروپایی بودند، اما آنها ناظران خصوصی بودند، ولی از تشکیلات رسمی به نام احزاب آسیایی رسماً دعوت شده بود و این تشکیلات در آنجا شرکت کرد. بنده از ایران بودم، از فیلیپین،  کرهجنوبی، پاکستان و هم بودند.از بعضی از احزاب امریکای جنوبی هم دعوت شده بودند.

 ارزیابی شما از انتخابات چگونه بود؟

 ما دو سه بار بازدید داشتیم. انتخابات در شرایط نسبتاً آرامی برگزار شد. 10 کاندیدا حضور داشتند که از بین آنها آقای الهام علیاف با بیش از 85 درصد آرا انتخاب شد.

این نشان میدهد در آنجا رقابت جدیای وجود نداشته است، چون یکی از کاندیداها 85 درصد و 9 نفر باقیمانده مجموعاً 15 درصد رأی آوردند.

این دوره سوم انتخابات آقای علیاف هست. در آنجا دوره ریاست جمهوری پنج سال است و محدودیت هم ندارد و هر تعداد دوره میتوانند شرکت کنند. مثل ایران نیست که فقط دو دوره میتوانند شرکت کنند و ایشان برای سومین دور متوالی شرکت کرد و رقابت جدی نبود. البته نمایندگانی از طرف کاندیداها حضور داشتند.

چه تفاوتهایی در برگزاری انتخابات آذربایجان مشهود بود؟

در انتخابات آذربایجان هر فردی برای رأی دادن باید قبلاً ثبتنام کند و فقط در حوزهای که ثبتنام کرده است میتواند رأی بدهد. این طور نیست که افراد مثل ما بتواند به هر حوزهای برود و رأی بدهد، بلکه باید قبلاً در یک حوزهای ثبت نام کند.

اسامی افراد ثبتنام شده به دیوار زده شده بود و کسانی که بر رأیگیری نظارت میکنند، مراقبند فقط همان افرادی که اسامیشان در آنجا ثبت شده است، در حوزه شرکت کنند.

حدوداً 5 میلیون نفر ثبتنام، اما حدود 4 میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند. معمولاً در هر حوزهای حدود 1000 نفر شرکت میکنند. میشود حدس زد حدود 4000 حوزه داشتند که میشود 4 میلیون.

رأیگیری به صورت دستی بود. روی یک ورقه (A4) اسامی 10 نفر نوشته شده بود. شرح مختصری از زندگی هر کاندیدا با عکس او هم بود و افراد فقط میتوانستند جلوی یکی از اسامی را علامت بزنند و نیاز نبود اسم بنویسند.

 اشتیاق مردم برای انتخابات چگونه بود؟

 آن شور و هیجانی که در انتخابات ایران هست، در آنجا کمتر به چشم میخورد، شاید به این دلیل بوده است که مطمئن بودند آقای علیاف انتخاب میشود و قبلاً هم پیشبینی شده بود ایشان با بیش از 75 درصد رأی انتخاب خواهد شد و از شب قبل هم مطمئن بودند.

نتیجه رأیگیری هم تقریباً همان بود که از قبل اعلام کرده بودند. کلاً فاقد شور، هیجان، نشاط و طراوت انتخابات ایران بود و رقابت جدی نبود. پوسترهای تبلیغاتی اصلاً در شهر مشاهده نشد. ما هم موقع رأی دادن و هم زمان شمارش آرا به چند حوزه سر زدیم. یک فضای آرام بود. تقریباً یکی دو ساعت بعد اعلام شد. در هر حوزه حدود 600، 700 نفر رأی داده بودند که در ظرف یکی دو ساعت خوانده و همان شب نتیجه آرا اعلام شد.

https://shoma-weekly.ir/ueVgF1