سیاسی

غفوری فرد: حزب فراگیر با حرف درست نمی شود

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی معتقد است، نباید انتظار داشت که تمام اصولگرایان زیر یک پرچم جمع شوند. این انتظار بی‌جایی است.
دکتر حسن غفوری فرد تصریح کرد:عرصه سیاست بازنشستگی ندارد. سیاست به معنای نحوه زندگی است، همان طور که کسی نمی تواند خود را از نفس کشیدن بازنشسته کند درباره حوزه سیاست هم نمی تواند این کار را انجام دهد. امکان دارد یک شخصیت سیاسی برای تصدی یک جایگاه تصمیم بگیرد کاندیدا نشود اما نمی تواند درباره مسائل سیاسی بی طرف باشد یا از حق خود یا مظلوم دفاع نکند. این وظیفه ما است که در هر حالتی از مظلوم دفاع و با ظالم تقابل کنیم.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی به خبرآنلاین گفت: حالا ممکن است مصداق مظلوم کسی شود که روی او شمشیر کشیدند یا یک فردی باشد که حق اجتماعی، قضایی، اقتصادی یا علمی‌اش غصب شده است. این موارد موضوعی نیست که یک شخصیت سیاسی رسیدگی به آنها را رها کند. حالا شاید این شخصیت سیاسی سروصدا نکند یا دنبال پست و مقامی نباشد اما دفاع از حقوق سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مردم را برای خود اصل بداند. البته گاهی اوقات وقتی شخصیت سیاسی صحبت و مصاحبه می کند این ذهنیت برای برخی پیش می آید که او دنبال مطرح شدن برای گرفتن جایگاه مدیریتی یا مسئولیت سیاسی است حال آنکه می تواند این طور نباشد.

وی درباره تداوم مدل جمنا در آینده ابراز کرد: نباید انتظار داشت که تمام اصولگرایان زیر یک پرچم جمع شوند. این انتظار بی‌جایی است. در کشوری که بیش از 200-300 حزب رسما مجوز فعالیت دارند خیلی انتظار دو از واقعیتی است که فکر کنیم همه اینها ظرف مدت کوتاهی حاضر باشند زیر دو پرچم جمع شوند. از اول هم من انتظار نداشتم همه بزرگان و طیف وسیع تشکل های اصولگرا زیر نظر جمنا قرار بگیرند. آن هم مجموعه ای که یک دفعه 10 نفر نشست خبری گذاشتند و گفتند ما جمنا هستیم و همه به ما بپیوندند.

غفوری فرد افزود: اگر هم بخواهد این اتفاق بیفتد یک پروسه طولانی را می طلبد، در وهله اول نیز باید افراد دعوت شوند تا به مرور زمان بتوانند این همه عقاید دور هم جمع کنند. نکته دوم باور اصولگرایان این بود که هر لیستی بدهند مثل انتخابات مجلس چهارم و پنجم کاندیداهای حاضر در آن فهرست رأی می آورند بنابراین بسیاری از معیارها را فراموش کردند، به همین خاطر در انتخابات مجلس هفتم و هشتم کسانی که رأی داشتند از لیست کنار گذاشته شدند اما برخی افراد که برای مردم ناشاخته بودند در لیست قرار گرفتند. باید اصولگرایان توجه کنند که مردم می خواهند برای خود در مجلس نماینده انتخاب کنند نه آنکه نماینده گروه ها را برگزینند، پس دنبال کسانی باشند که حداقل کف رأی را بین مردم داشته باشند. به عبارت دیگر نامزدهایی در فهرست نهایی قرار بگیرند که به آنها کمک شود تا رأی شان افزایش پیدا کند، نه آنکه فردی ناشناس در لیست قرار گیرد و تصور کنند حتما او رأی می آورد. اصولگرایان این اشتباه را چند مرتبه انجام دادند.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی تصریح کرد:‌همه گروه های سیاسی استراتژی شان برای ورود به انتخابات آن است که پیروز رقابت باشند اما هر گروهی باید روی اصول خود بماند.

وی درباره تشکیل حزب فراگیر هم گفت: این بحث قدیمی است و تازه نبود. به نظرم اگر هم درست شود 300 حزب فعلی رسمی و مجوزدار کشور می شود 301 حزب. یعنی به همین راحتی نیست که افراد به سمت تشکیل یک حزب فراگیر بیایند. موتلفه حزب سراسری است ولی هنوز نتوانسته فراگیر باشد. اگر حزبی به نام فراگیر درست فقط یک حزب به 300 حزب کشور اضافه می‌شود. مگر موتلفه فراگیر نیست. حزب فراگیر با حرف درست نمی شود. باید معیارهایی تعریف کرد تا همه آن را قبول داشته باشند اما هنوز به این مرحله نرسیدیم.

https://shoma-weekly.ir/uY47tn