بین الملل

غزه فدای قدرت طلبی وارث مبارک

افزایش تعداد هر روزه شمار شهدای حملات وحشیانه اسرائیل به غزه و بی‌تفاوتی عملی مصر به این کشتار، رویدادی که تحلیل‌ها و واکنش‌های بسیاری را تاکنون علیه مصر به همراه داشته است.
افزایش تعداد هر روزه شمار شهدای حملات وحشیانه اسرائیل به غزه و بیتفاوتی عملی مصر به این کشتار، رویدادی که تحلیلها و واکنشهای بسیاری را تاکنون علیه مصر به همراه داشته است.

باریکه غزه تنها امیدش به رسیدن کمک گذرگاه رفح بوده که این معبر نیز تاکنون توسط دولت مصر بسته نگه داشته شده است و این باعثث خشم فلسطینیها شده است. آنها معتقدند که تنها با یک رژیم کودک کش و گرگ صفت طرف نیستند و همزبانان اعراب خود به ویژه مصر آنها را در مواجه با اسرائیل به شدت تحت فشار گذاشته است.

مصر نه تنها گذرگاه رفح را برای کمک و امدادرسانی به غزه بسته است، بلکه اجازه پروازی نیز برای رسیدن کمک دیگر کشورها به مقصد غزه را هم از آسمان خود نمیدهد.

یکصد تن از کمکهای ایران به غزه در انتظار مجوز پروازی مصر

این خبری بود که حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران داده و از تأخیر طولانی قاهره در صدور مجوز پرواز حامل کمکهای غذایی و دارویی جمهوری اسلامی ایران به غزه از طریق مصر به شدت انتقاد کرد بود و از مقامات ذیربط قاهره خواست در صدور مجوز سرعت بخشند.

ناظران بین المللی معتقدند، در حملات اسرائیل به غزه و کشته شدن بیش از هزاران نفر در این حملات مصر در کجای جریان قرار دارد؟ آنها دقیقا‌‌ همان کاری را انجام میدهند که پیش از این نیز انجام میدادند. نگاه عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور فعلی مصر، به غزه دقیقا همانند نگاهی است که پیش از او محمد مرسی و حسنی مبارک روسای جمهور سابق مصر به این منطقه داشتند. آنها میخواهند فلسطین و به ویژه حماس را در اختیار داشته باشند، از گسترش درگیریها به سینا و بیثبات شدن آن جلوگیری کنند، مطمئن شوند که اسرائیل همچنان مسئول نوار غزه است و از ایفای نقش سایر قدرتهای خاورمیانه در غزه جلوگیری کنند.

به دلیل آنچه سیاست گذاران آمریکایی و دیگر ناظران بین المللی درباره مصر فکر میکنند، قاهره از آتش بسی حمایت میکند که تامین کننده اهداف ذکر شده در بالا باشد. واقعیت همین است و البته ممکن است برخی با آن موافق نباشند و یا آنکه این شرایط رخ ندهد.

حملات اسرائیل در سالهای ۲۰۰۹ و ۲۰۱۲ میلادی به غزه نیز دقیقا با چنین شرایطی به پایان رسید؛ یعنی شرایطی که تامین کننده منافع مصر باشد. در آن سالها سرویس اطلاعاتی مصر از طریق همکاری با دستگاههای اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل، آتش بسی را میان غزه و
تل
آویو برقرار کرد. و به موجب این آتش بس شرایطی برای مصر به وجود آمد که مرزها امن است. آنها به موجب درگیریهای غزه آسیب ندیدند و اسرائیل توانست قدرت نظامی حماس را کاهش بدهد.

سیسی از زمان بدست گیری قدرت اقدامات زیادی برای محدود کردن اخوان المسلمین انجام داده و با توجه به ارتباطات موجود میان حماس و اخوان، ادامه وضعیت کنونی در غزه به طور مستقیم موجب کاهش قدرت حماس و بطور غیر مستقیم موجب کاهش قدرت اخوانالمسلمین میشود، از همین رو ادامه حالت جنگی در غزه منافع «السیسی» را تامین میکند.

در مورد اینکه چرا تلاش دیگر کشورهای خاورمیانه از قبیل ترکیه و قطر برای برقراری آتش بس در غزه نیز بینتیجه مانده، باید گفت پاسخ همان نکتهای است که پیشتر به آن اشاره شد. یعنی مصر به هیچ وجه نمیخواهد پای دیگر قدرتهای خاورمیانه به غزه باز شود. در این میان البته آنکارا و دوحه کمکهایی را به حماس میکنند اما با این وجود شرایط منطقه به گونهای است که مصر همچنان تصمیم گیرنده اصلی در مورد غزه است.

https://shoma-weekly.ir/mcme7n