بین الملل

غرب در برابر ایران هسته‌ای صادق نیست

از سویی لابی های یهودی با فشارهای خود سنا را از لغو هرگونه تحریم بازدارند تا جایی که رسانه های آمریکا اعلام کردند، ده هزار یهودی با ارسال ایمیل های تهدید آمیز به کنگره خواهان افزایش تحریم علیه جمهوری اسلامی شده اند. با این حال و با تمام خوش بینی ها به نظر می رسد، غرب و به خصوص آمریکا هم چنان در قضیه پرونده هسته ای ایران صداقت ندارند.
علیرضا بخشی- ایران که از کشورهای امضا کننده پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی (انپیتی) است همواره ادعاهای غرب را رد کرده است. این پیمان به کشورهای عضو، حق غنیسازی اورانیوم برای مصارف صلحآمیز را میدهد و تهران تأکید میکند هدفش از غنیسازی اورانیوم مصارف پزشکی و تولید انرژی است. ایران همچنین از کشورهای عضو آژانس بینالمللی انرژی اتمی است که بارها از تأسیسات هستهای ایران بازدید کردهاند، اما هرگز مدرکی دال بر انحراف برنامه هستهای این کشور به سمت مقاصد نظامی نیافتهاند. موضوعی که کار را برای دولت اوباما دشوار میکند این است که این هیئت سنا ممکن است با وضع این تحریمها فرصتها برای توافق با ایران در مذاکرات هستهای هفته آینده در ژنو را از بین ببرند.

از سویی لابی های یهودی با فشارهای خود سنا را از لغو هرگونه تحریم بازدارند تا جایی که رسانه های آمریکا اعلام کردند، ده هزار یهودی با ارسال ایمیل های تهدید آمیز به کنگره خواهان افزایش تحریم علیه جمهوری اسلامی شده اند. با این حال و با تمام خوش بینی ها به نظر می رسد، غرب و به خصوص آمریکا هم چنان در قضیه پرونده هسته ای ایران صداقت ندارند.

نتایج نامعلوم مذاکرات کارشناسی!

«بهدنبال دیدار یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی و سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، هیئتهای آژانس و جمهوری اسلامی ایران، جلسه بسیار مفیدی درباره موضوعات گذشته و حال برگزار کردند. ایران پیشنهاد جدیدی را درباره اقدامات عملی ارائه کرد که به عنوان یک مشارکت سازنده برای تقویت همکاریها و گفتگو با رویکرد حل تمامی مسائل باقیمانده در آینده است. در پیگفتگوهای محتوایی تصمیم گرفته شد که نشست بعدی در 11 نوامبر (20 آبان) در تهران برای پیشبرد این همکاریها برگزار شود.»منابع خبری، نتیجه اولین دیدار عباس عراقچی و یوکیو آمانو رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی، دو مقام بلند پایه ایران و آژانس پس از روی کار آمدن دولت یازدهم را آن گونه منعکس کردند که فضای دوستانه ای برای حل پرونده هسته ای ایران به جریان افتاده است. این نکته که رویکردآژانس نسبت به ایران تغییر کرده است، در کلماتی که از زبان آمانو ادا می شد به وضوح معلوم بود. اتفاق های به ظاهر خوشایندی که پس از گفتگوهای ایران و پنج به علاوه یک در ژنو ، مسیر پرونده هسته ای ایران در آینده را رقم می زد.این لحن دوستانه نسبت به ایران ازسوی ترووارژورانتا، معاون مدیر کل آژانس و مسئول بازرسیهای بینالملل در پایان دیدار با مقامات ایرانی هم بروز کرد. آنجا که گفت «ایران و آژانس دیدار بسیار ثمربخشی را درباره موضوعات گذشته و کنونی داشتند.» از سوی دیگر رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس هم، اعلام کرده بود که تهران ایدههای جدیدی را برای فائق آمدن بر مناقشه ارائه کرده که حول تردیدهای آژانس درباره اینکه ایران علیرغم عضویت در معاهده منع اشاعه هستهای درباره ساخت بمب اتمی تحقیق کرده، تدوین شده است. وی در حالیکه در کنار وارژورانتا ایستاده بود به این نکته اشاره کرده بود که «من معتقد هستم که با ارائه پیشنهاد جدید از جانب ایران قادر شدهایم فصل جدیدی را در همکاریها باز گشاییم. هدف نهایی حل و فصل مسائل باقیمانده است.»

وسعت همکاری های ایران و آژانس اما در سه ساعت جلسه گروه کارشناسی آژانس و جمهوری اسلامی ایران در مقر آژانس، درباره مسائل محتوایی بطور مفصل بحث هایی صورت گرفت و چون زمان پایان یافت قرار شد مذاکرات به جلسهای دیگرموکول شود. در همان روز عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و عضو تیم مذاکرات هستهای اعلام کرد که در مذاکراتش با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس
بین
المللی انرژی اتمی پیشنهادات جدیدی از سوی ایران ارایه کرده است.وی پس از پایان مذاکراتش با آمانو گفت: قرار شد تیمهای مذاکراتی ایران و آژانس پس از گفتگوهای من و آقای آمانو، چارچوب جدیدی برای همکاری ترسیم کنند.

عراقچی مذاکراتش با مدیرکل آژانس را بسیار مثبت و سازنده توصیف کرد و گفت: در این مذاکرات در خصوص رویکرد جدید ایران توضیحات مفصلی داده است. معاون وزیر خارجه ایران افزود : در مذاکره با آمانو همچنین تأکید شد که جمهوری اسلامی ایران علاقهمند است همکاریهای خود با آژانس را وسعت بخشد. وی ادامه داد: در مذاکره با مدیرکل آژانس همچنین آمادگی ایران را برای پاسخ به تمام سئوالات و ابهامهای آژانس در یک دوره کوتاه اعلام کردیم. عراقچی در عین حال تصریح کرد: این امر مستلزم آن است که ایران و آژانس با رویکرد جدید و نگاه نو به جلو پیش بروند.

ادامه گفتگوها برای رفع اختلافات«یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی هم پس از دیدار خود با عباس عراقچی ، معاون وزیر امور خارجه کشورمان در وین، پایتخت اتریش، دست از مواضعی که تاکنون بر آن تاکید داشت شست و تاکید کرد که پیشرفت در مذاکرات هستهای تهران برای طرفین بسیار مهم است. بدون شک دوازدهمین دور مذاکرات فنی و حقوقی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در حالی در مقر این سازمان در وین اتریش آغاز شد که این دور از مذاکرات به خاطر حضور دیپلماتهای برجسته متمایز شده بود. دیدار عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه و نیز یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی قبل از این گفتگوها با اهمیت تلقی می شود. یک مسئول بخش رسانه ای آژانس به ایتارتاس گفت «گفتگوها با اشاره به طرح پیشنهادی ایران در ژنو برای حل و فصل اختلافات ادامه خواهد یافت.» از سوی دیگر به اعتقاد تحلیلگران نحوه ادامه روند مذاکرات با اعضای 1+5 به گفتگوها با آژانس مرتبط است. کشورهای میانجی مذاکرات ایران و گروه 1+5 اعلام کردهاند سطح پایینی از اعتماد دوجانبه بین ایران و طرفهای مذاکره ایجاد شده است. عراقچی نیز در ارتباط با این مذاکرات تاکید کرد این گفتگوها در خصوص ادامه همکاریها با آژانس و ارائه رویکرد جدید ایران در مذاکره با آژانس و حل و فصل ابهامات و سئوالات فیمابین ایران و آژانس است. هر چند انتظار میرود کارشناسان نتایج این نشست را به اطلاع مقامات کشور خود رسانده تا برای نشست بعدی که در تاریخ 16 و 17 آبان شرکت خواهند کرد آمادگی کافی را داشته باشند.اما یک نقطه مشترک میان نشست ژنو و وین وجود داشت. سید عباس عراقچی، پس از بازگشت از وین با اشاره به سوابق همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: «روندهای ژنو و وین همزمان شروع به حرکت کردهاند.» نکته مهم اینجاست که وی گفت: روندهای ژنو و وین کاملاً مستقل هستند ولی بر هم تأثیر دارند بهصورتی که پیشرفت هریک به پیشرفت دیگری کمک میکند. وی افزود: کشورهای 1+5 هم تاکنون درباره منتشر نکردن جزئیات مذاکرات پایبندی داشتهاند و این امر نشان میدهد که آنها جدی هستند.

نقاط مبهم در ژنو و وین هر چند معاون وزیر خارجه گفت: محتوای این مسیر بین ما و آنها مورد بحثهای خیلی جدی، دقیق و با جزئیات قرار گرفت و توافق کردیم تا بهعلت حساسیت بالا، این جزئیات منتشر نشود، ازاینرو خبرهایی که از محتوای مذاکرات عمدتاً در رسانهای صهیونیستی منتشر میشود، هیچکدام صحت ندارد و ساخته و پرداخته ذهن مغرضین است.این مسئله یکی از نقاط مشترک بین ژنو و وین است که دو طرف به دلایل نامعلوم، از بروز اخبار مربوط به آن چه در دو نشست اتفاق افتاده، امتناع می کنند. اتفاقی که دلیلی برای آن وجود ندارد و چرایی این که چرا مردم به عنوان محرم اسرار نباید از مسائل و صحبت هایی که در این دو نشست سرنوشت ساز میان مذاکره کنندگان رد و بدل شده است ، باخبر شوند.این مسئله که یک نوع مخفی کاری تلقی می شود شاید یکی از آفات مهمی است که از نشست ایران و1+5 آرام آرام به دیپلماسی ایران تبدیل شده و در نشست وین هم نشانه های آن بروز پیدا کرده است.اما نکته جالب توجه آن جاست که به نظر می رسد کشورهای غربی علاوه بر عدم پایبندی به تعهد خود مبنی بر عدم رسانه ای کردن، نتیجه مذاکرات در رسانه های خود، هم چنان بر روند سیاست چالش بر انگیز خود علیه ایران در محیط بینالمللی تاکید دارند.

بایدن مامور متقاعد کردن سنا جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا و مقامات بلندپایه دولت اوباما تعدادی از سناتورها را برای تعلیق دور جدید تحریمهای ضد ایرانی متقاعد کردهاند. طبق گزارش آسوشیتدپرس، در جلسه چند ساعتهای که پشت درهای بسته انجام شد، تمامی سناتورهای مشارکتکننده متقاعد به همراهی با این تصمیم نشدهاند، اما احتمال اینکه کمیته بانکی سنا در هفته آینده تحریمهای جدیدی علیه ایران وضع کند، تا اندازه زیادی کاهش یافت اما هیچ اطمینانی در این خصوص داده نشده است.مایک یوهانس، سناتور جمهوریخواه پس از اتمام این جلسه گفت: «به عنوان یکی از اعضای این کمیته نظر من این است که اتفاقاتی میافتد که ممکن است به نتایج مثبتی ختم شوند؛ ببینیم اوضاع چطور میشود.» سناتور «دین هلر» نیز گفته است تصمیم دولت برای تعویق دور جدید تحریمهای ضد ایرانی، تصمیم خوبی است؛ وی در عین حال گفت که هنوز تصمیمش را در این مورد نگرفته است. نمی توان از این مسئله چشم پوشی کرد که تحریمهای آمریکا و متحدان این کشور با هدف آنچه واشنگتن آن را مرتفع کردن نگرانیها از برنامه هستهای ایران مینامند، وضع شدهاند. آنها ادعا میکنند برنامه هسته‌‌ای ایران جنبههای نظامی دارد و در راستای تولید سلاحهای اتمی است.

https://shoma-weekly.ir/MKq47c