بین الملل

غرب با تحریم‌های غیرانسانی مردم ایران را نشانه گرفته است

یک روزنامه انگلیسی تحریم‌های غرب علیه ایران را غیرانسانی دانست و هدف اصلی آن را اثرگذاری بر مردم ایران، علی‌رغم ادعاهای مقامات غربی، دانست.
یک روزنامه انگلیسی تحریم‌های غرب علیه ایران را غیرانسانی دانست و هدف اصلی آن را اثرگذاری بر مردم ایران، علی‌رغم ادعاهای مقامات غربی، دانست. «گلن گرینوالد»، روزنامه نگار روزنامه گاردین، در مقاله‌ای رویکرد دوگانه غرب در اعمال تحریم‌ها علیه ایران را به چالش کشید و استدلال کرد غربی‌ها علی‌رغم نقاب‌هایی که پشت آن پنهان می‌شوند، هدف تحریم‌ها را دقیقاً مردم ایران قرار داده‌اند. این گزارش به نقل عبارتی از مجله اکونومیست می‌پردازد و می‌نویسد: «شش سال پیش هنگامی که آمریکا و اروپا اولین دور تحریم‌ها را علیه ایران اعمال می‌کردند تا این کشور را وادار کنند در برنامه هسته‌ایش شفاف عمل کند، صحبت از «تحریم‌های هوشمند» بود. در آن زمان تأکید شد که غرب با مردم ایران سر عناد ندارد ـ بلکه تنها با رژیمی درافتاده است که ظاهراً برای دستیابی به بمب اتمی یا توانمندی ساخت آن مصمم به نظر می‌رسید. با این حال، اکنون به نظر می‌رسد این مردم عادی هستند که دارند بهای این اقدامات تنبیهی را می‌پردازند». این روزنامه انگلیسی در ادامه می‌نویسد ایجاد فاجعه‌های انسانی را بخش مهمی از هدف تحریم‌ها ذکر می‌کند: «تحریم علیه کشورهای مسلمان، نه تنها اجتناب‌ناپذیر، بلکه بخشی از برنامه آنهاست».
گاردین می‌افزاید: «در سال 2006، داو ویسگلس، مقام ارشد اسرائیلی در اظهاری که توجهی به آن نشد، هدف از حصر غزه را با این توصیف بی‌پرده عنوان کرد: هدف ما این است که برای فلسطینی‌ها یک رژیم غذایی در نظر بگیریم، اما نه اینکه کاری کنیم که آنها از گرسنگی بمیرند.» گاردین به نمونه دیگری از سخنان غیرانسانی مقامات غربی هم اشاره کرده است: «برد شرمن، سیاستمدار جمهوری‌خواه تحریم‌ها علیه ایران را این گونه توصیف می‌کند: منتقدان تحریم‌ها می‌گویند این اقدامات بر مردم ایران فشار وارد خواهد کرد. کاملاً صادقانه بگویم، ما دقیقاً نیاز داریم این کار را انجام دهیم».به نوشته این روزنامه انگلیسی، یکی دیگر از نمونه‌های چنین اظهاراتی که توجهی به آن نشد، سخنان «مادلین آلبرایت»، وزیر خارجه پیشین آمریکاست که در سال 1996 در یک برنامه تلویزیونی وقتی مجری برنامه به وی گفت نتیجه تحریم‌های آمریکا مرگ 500 هزار کودک عراقی بوده است، گفت: «من فکر می‌کنم این انتخاب خیلی سختی است، اما بهایی است باید پرداخته شود و از نظر ما این کار ارزشش را دارد که چنین بهایی برای آن پرداخته شود». این گزارش اضافه می‌کند تحریم‌های آمریکا علیه عراق به حدی افراطی بود که «دنیس هالیدی» یکی از مقامات سابق سازمان ملل در اعتراض به آن استعفا کرد و گفت که سیاست تحریم‌های آمریکا مصداق بارز نسل‌کشی است. گاردین تأکید می‌کند علی‌رغم اینکه اثرات غیرانسانی تحریم‌های آمریکا مبرهن است این امر موضوعی است که سیاستمداران جریان اصلی سیاست آمریکا کمتر به آن اعتراف می‌کنند. به نوشته این روزنامه، علت اینکه آمریکایی‌ها پس از حملات 11 سپتامبر اینقدر حیرت‌زده شدند که چرا آمریکا باید اینقدر مورد تنفر باشد دقیقا همان علتی است که آنها روز به روز از تظاهرات‌های ضدآمریکایی در کشورهای مسلمان‌نشین شگفت‌زده می‌شوند: زیرا بسیاری از آمریکایی‌ها واقعا نمی‌دانند و کسی هم به آنها نگفته است که تحریم‌های دولت آنها باعث مرگ صدها هزار کودک عراقی شده است. این گزارش در پایان تأکید می‌کند حزب دموکرات آمریکا تا زمانی که درباره این تحریم‌ها صحبت می‌کند، احتمالاً تحسین آن به عنوان نمادی از اقتدار اوباما و تلاشش برای برآورده کردن منافع اسرائیل را هم در دستور کار خواهد داشت.

https://shoma-weekly.ir/fpetOm