سیاسی

غربی ها در حال بازی پرده آخر شکست خود هستند

امروز که در حال بازی پرده پایانی شکست خود هستند بار دیگر ممکن است به مذاکره روی بیاورند. آن‌ها سعی کردند که مذاکرات را به عنوان برگ آخر برای خود حفظ کنند و همه پل‌ها را پشت سر خود خراب نکنند. در عین حال من امیدی به شکل‌گیری دوباره مذاکرات و تاثیر بر حل و فصل مسائل کشور ندارم. جز اینکه فقط از طریق خنثی کردن تحریم‌ها باید با فشارهای غرب مقابله کنیم

حمیدرضا ترقی قائم مقام دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با همشهری آنلاین گفت: ایران می‌تواند با توسعه روابط اقتصادی، تجاری و امنیتی با روسیه اتحادیه یا تفاهم اقتصادی منطقه‌ای با قدرت‌های شرقی و آسیایی شکل دهد.

مشروح این گفت وگو را پیش رو دارید؛

جمهوری اسلامی و به ضرر سلطه غرب در حال کامل شدن است. البته باید موانع آن در داخل برطرف شود و در عرصه بین‌المللی نیز این تقابل‌ها و دشمنی‌ها همچنان ادامه خواهد داشت و نباید به آن‌ها توجهی کرد. این مسیری است آینده جهان به آن نیازمند است.

برخی معتقد هستند نزدیکی ایران به روسیه در آینده باعث می‌شود تبعات جنگ اوکراین دامن‌گیر ایران نیز شود. به نظرتان نقش ایران در این میان چطور باید باشد؟

تبعات جنگ تقریبا همه جهان را تحت تاثیر قرار داده است. تامین‌کننده نزدیک به ۴۰ درصد غلات منطقه روسیه و اوکراین هستند و موضوعات دیگری همچون گاز و انرژی و غیره نیز وجود دارد. بنابراین کشورهایی که تلاش می‌کنند تا جنگ ادامه پیدا کند کمک‌ می‌کنند تا این معضلات نیز ادامه پیدا کند. بنابراین موضع جمهوری اسلامی به طور طبیعی مخالفت با این جنگ است. همچنین جمهوری اسلامی مخالف توسعه‌طلبی‌های ناتو برای ورود به حوزه امنیتی روسیه را نیز تحریک‌کننده جنگ می‌داند.

متاسفانه آمریکا و ناتو عامل اصلی بروز این جنگ و جدال است. ما نیز یا باید در مقابل سیاست‌های توسعه‌طلبانه ناتو ساکت باشیم و عقب بنشینیم یا همانطور که مخالف توسعه‌طلبی دیگر کشورها هستیم و معتقد هستیم که باید حقوق ملت‌ها به رسمیت شناخته شود باید در مقابل این حرکت ناتو نیز بایستیم. چراکه اگر این باب و دروازه به روی ناتو باز شود گریبان بسیاری از کشورهای منطقه را خواهد گرفت و نظم جهانی که مورد نظرماست تحقق پیدا نخواهد کرد. بنابراین طبیعی است که منافع ملی و منطقه‌ای ما ایجاب می‌کند که مانع پیشروی ناتو در منطقه شویم و اجازه ندهیم که آن‌ها سلطه نظامی و امنیتی خود را بر منطقه گسترش دهند و به قدرت روسیه در این منطقه نزدیک شوند.

https://shoma-weekly.ir/unXxuA