سیاسی

عنایات مراجع عظام تقلید به موتلفه

سیاری از مراجع عظام در طول سالهای پس از انقلاب بر این امر که بین تشکیلات حزبی موتلفه با سایر تشکلها تفاوت وجود دارد و این تفاوت انگیزه بیشتر تعامل و علاقه و ارتباط نمی‌باشد، هدیه‌ای برای سلامت دینی این حزب ولایی بوده و خواهد بود.
نصر عزیزی - واکاوی رابطه موتلفه با مراجع عظام تقلید و تأثیر سیاسی آن از دو جهت حائز اهمیت است:
1- نقش تعیین کننده‌ای که مراجع تقلید در جامعه و بخصوص جامعه‌ای با مختصات حکومت دینی دارند.
2- نوع جهت‌گیری این حزب و مراودات و ارتباطی که با مرجعیت داشته است.
اگر حزبی ادعای اسلامیت دارد و این ادعا را نه تنها در عمل، بلکه در مرامنامه و اساسنامه خود به ثبت رسانده، حتماً باید از اسلام‌شناسان حقیقی در تنظیم روابط حزبی خود استفاده نماید. با توجه به اینکه یکی از آرزوهای آرمانی مرجعیت شیعه در عصر غیبت تشکیل حکومت اسلامی بوده و این آرزو با رهبری امام راحل محقق گردید، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، هم در زمان حیات حضرت امام و هم در دوران رهبری جانشین ایشان، دشمن درصدد القاء و یا تلاش به اختلاف برخی مراجع با رهبری داشته‌اند.اگر چه در این رابطه در اشکالات شخصیتی آقای سید کاظم شریعتمداری متمرکز شده و بنای زاویه اختلافی را پیگیری می‌کردند، ولی هیچگاه موفق نشدند با مرجع تراشی و یا سوء استفاده از یک یا چند مسئله فقهی خدشه‌ای در وحدت وصف ناشدنی مراجع با رهبری بوجود آورند. لذا موتلفه اسلامی با این نگاه که مراجع عظام تقلید ستون‌های خیمه ولایت هستند، مراودات خود را با چند جهت‌گیری تنظیم نمودند:
الف- دین را باید از زبان دین‌شناس و متخصص آن شناخت و از دیدگاه موتلفه مراجع تقلید دین شناسانی هستند که حیطه تأثیرگذاری‌شان کل جامعه بوده و برای فعالیت در چنین جامعه‌ای لازم است از خرمن آنها خوشه‌چینی نمود.
ب‌- از آنجایی که کار سیاسی در کلان جامعه باید آثار مثبت و مفید برای کل جامعه داشته باشد، اگر به نحوی به رهنمودهای مرجعیت متصل باشد، صبغه دینی خود را حفظ می‌کند در همین جا لازم است بیان شود در نگاه انتخاباتی موتلفه اسلامی که یکی از شاخص‌های برجسته کار سیاسی است، تفاوت زیادی در جهت‌گیری، معیارها، مصادیق، اشخاص، مواضع و رأی و تبلیغات با دیگران وجود دارد که موتلفه همواره از رهنمودهای مراجع تقلید در لوای رهنمودهای رهبری استفاده نموده و این بزرگان هم هیچگاه از این عنایت دریغ نورزیدند.
ج‌- قبل از پیروزی انقلاب در دوران خفقان و سخت مبارزه آشکار و پنهان رابطه موتلفه‌ای‌ها با مراجع زمان رابطه‌ای تنگاتنگ بوده که در تاریخ و نقل خاطرات به وضوح آمده است. مهمترین نمود این رابطه را می‌توان به مجوز حکم اعدام انقلابی حسنعلی منصور خائن نخست وزیر آمریکایی شاه در غیاب و تبعید حضرت امام راحل اشاره کرد که توسط موتلفه‌ای‌ها برای حجت شرعی از آیت الله میلانی در مشهد گرفته شد.
د‌- علاوه بر رابطه ویژه‌ای که از بدو تأسیس موتلفه‌ای‌ها با امام راحل داشته‌اند در ارتباط با مراجع تقلید، قبل و بعد از پیروزی انقلاب اخبار و اطلاعات و تحلیل‌های روز را محضر آن بزرگواران تقدیم و گاهی پیشنهاداتی را که مقبول و مؤثر بوده، نیز ارائه و منشاء بسیاری از توفیق‌ها در فضای سیاسی کشور شده است.
ه‌- از نظر ساختاری و تشکیلاتی و برنامه‌های کاری سالانه در دفاتر استانی و شهرستانی ارتباط برادران و خواهران موتلفه‌ای با مراجع مناطق و سایر علمای بزرگوار یک اصل و ضرورت پذیرفتنی است که علاوه بر تأثیرات ملی، اثرات مفید منطقه‌ای را نیز به دنبال دارد.
و‌- اظهارنظرهای مراجع عظام تقلید در وصف موتلفه اسلامی اخیراً در جزوه‌ای جمع آوری و منتشر گردید که جهت اطلاع محققان و اندیشمندان و علاقه‌مندان الگوی مناسبی برای شناسایی و همراهی و هماهنگی با یک حزب ولایی است و این رهنمودها در اختیار دفاتر حزب در سطح کشور قرار دارد. نکته حائز اهمیت این است که بسیاری از مراجع عظام در طول سالهای پس از انقلاب بر این امر که بین تشکیلات حزبی موتلفه با سایر تشکلها تفاوت وجود دارد و این تفاوت انگیزه بیشتر تعامل و علاقه و ارتباط نمی‌باشد، هدیه‌ای برای سلامت دینی این حزب ولایی بوده و خواهد بود.

https://shoma-weekly.ir/vs6K9G