سیاسی

عملکرد دولت مانع تقویت اعتماد بین دولت و مردم است

وقتی دولت در موضوع بورسیه‌ها صداقت ندارد؛ در اعلام میزان پولهای بلوکه شده بخاطر تحریم تناقض گوئی می‌کند؛ در قضیه منا و کشته شدن حجاج در عربستان منفعل است؛ منتقدین را ترسو و بزدل و بی‌سواد می‌خواند چطور احزاب رو رسانه‌ها می‌توانند این بی‌اعتمادی را بازسازی کنند؟
حمیدرضا ترقی، عضو بین الملل حزب موتلفه اسلامی در نشستی با عنوان نقش احزاب در رسانه‌ها در اعتماد بین دولت و ملت که عصر روز دوشنبه در تالار شیخ انصاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد پس تسلیت ایام اربعین و تجلیل از راهپیمایان که تجلی قدرت نرم شیعیان هستندبا اشاره به نام گذاری سال‌ها توسط مقام معظم رهبری گفت: حدود ۲۱ سال است که رهبر معظم انقلاب اسلامی همه ساله شعار محوری‌ای را به تناسب شرایط و اقتضائات زمانی یعنوان نقشه راه کشور و جهت صحیح و لازم دادن به حرکت دستگاههای اجرائی و مردم اعلام و آنرا تبیین و ابلاغ می‌کنند، که نقش بسزائی در پیشبرد اهداف کلان نظام اسلامی و طی فرآیند انقلاب اسلامی داشته و دارد.

وی افزود: معظم له با اطلاعات و گزارشهائی که از سراسر کشور دریافت می‌کنند و مطالعات و تجربه‌ای که دارند ودرک و دریافتی که از معارف اسلامی و قرآنی دارند براساس اشراف به مسائل کشور، مردم و مسئولان را به یک ارزش مهم‌تر و سرنوشت ساز جلب می‌کنند.

این نام گذاری نه تنها موجب اعتلای فرهنگ عمومی شده است بلکه جهت گیری احزاب و رسانه‌ها مسئولین و مردم را نیز بسوی این ارزش‌ها در حدی تنظیم می‌کند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه بررسی نقش رسانه‌ها و احزاب در خصوص شعار سال نیازمند توجه به چند نکته با اهمیت است گفت:

اول باید به این سوال پاسخ داد که این نامه گذاری نوعی سیاست گذاری است یا حکم حکومتی؛ یا منبعث از وظائف مندرج در اصل ۱۱۰ قانون اساسی و درراستای تعیین سیاستهای کلی و نظارت بر حسن اجرای آنست یا اصلا ارشادی و هدایتی است و یا اینکه منبعث از ولایت امر و همهء مسئولیت‌ها ی ناشی از آنست.

که بنظر بنده این نامگذاری؛ سیاست گذاری یا حکم حکومتی نیست بلکه در چارچوب وظایف مقام معظم رهبری و در راستای هدایت مسئولان به سوی اجرای سیاست‌های کلی نظام از باب مسئولیتهای ناشی از ولایت امری ایشان صورت می‌پذیرد.

وی از جمله مصادیق این مسئولیتهای ناشی از ولایت، علاوه بر مفاد اصل ۱۱۰ قانون اساسی را؛

۱-حفظ نظام و انقلاب.

۲-مدیریت کلان ارزشی جامعه

۳- تصحیح اشتباهات فکری و عملی مسئولان

۴ گره گشایی از مشکلات و معضلات کشور

۵-هدایت مردم و اعتلای فرهنگ عمومی جامعه

۶-جلوگیری از ساز ناهماهنگ قوا با نظام و سیاستهای کلی

دانست و یادآور شد: از این رو جا دارد این نام گذاری مورد توجه احزاب رسانه‌ها و همه مردم بویژه دولت‌ها قرار گیرد.

ترقی دومین نکته قابل توجه را شناخت مخاطب اصلی این نام گذاری دانست و با توجه به شعار‌های: وجدان کاری، انضباط اجتماعی و اقتصادی، صرفه جوئی، خدمتگزاری، همبستگی ملی، مشارکت عمومی، اتحاد ملی، انسجام ملی، نوآوری، اصلاح الگوی مصرف، وحمایت از کار و سرمایه ایرانی، حماسه سیاسی و اقتصادی، مدیریت جهادی و همدلی و همزبانی بین دولت و ملت و.. که در این سال‌ها اعلام شده در درجه اول مردم و درجه بعد مسئولان دانست و اظهار داشت:

بر این اساس احزاب و رسانه‌ها با چند نوع عملکرد در قبال این نام گذاری ظاهر شده‌اند:

۱- برخی احزاب و رسانه‌هاو فعالان سیاسی و دولت‌ها شعار سال را باور دارند و در اجرای آن اهتمام می‌ورزند.

۲- دسته دیگر از احزاب و رسانه‌هاوفعالان سیاسی ودولت‌ها، آنهایی هستند که شعار سال را خیلی باور نداشته و در حد رفع تکلیف به آن می‌پردازند و در بازه زمانی حداکثر یک تا سه ماهه به آن توجه دارند.

۳- دسته دیگر احزاب و فعالان سیاسی ورسانه‌ها ودولت‌هایی هستند که این شعار را نه باور دارند و نه آن را تبلیغ می‌کنند حتی به دنبال جایگزین کردن شعارهایی به جای شعار سال هستند.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: در بررسی عملکرد احزاب در جهت تحقق شعار سال متاسفانه عمده احزاب ما با مطالبات مردم و شعار سال فاصله دارند و صرفا فعالان سیاسی وابسته به آن‌ها در این خصوص اعلام موضع می‌کنند ولی عملا احزاب نه کاره‌ای هستند و نه کارکردی قابل توجه دارند.

در مورد رسانه‌ها فقط رسانه ملی فعال‌ترین رسانه در تبیین شعار سال استکه توانسته دههای گفتگوی سیاسی و اقتصادی و فرهنگی را در رادیو و تلویزیون به این امر اختصاص دهدو در تصاویر مرتب آنرا یادآوری کند.

وی افزود: اما مطبوعات و رسانه‌های مکتوب بر اساس رصدی که انجام شده نشان می‌دهد:

مطبوعات وابسته به اصلاحات نوعا از کنار شعار سال عبور می‌کنند و مسائل دیگری را تی‌تر درشت کرده‌اند مثلا:

در سال ۹۳ روزنامه آرمان دیدار محرمانه رئیس جمهور در قم و عبارت هجمه به آیت اله در سال ۹۳ را تی‌تر اول کردو شعار سال رهبری را تی‌تر پنجم بلحاظ فونت قلم کرد.

روزنامه اعتماد نیز تی‌تر اولش «آماده باش برای یارانه‌ها» بود وشعار سال را خیلی کمرنگ آورده بود

شرق تی‌تر اولش «وطن چشم براه چهار مرزبان» بود و جمله رهبری و رئیس جمهور را مساوی و بعنوان تی‌تر سوم درج کرد.

روزنامه ایران تی‌تر اولش «سال ۹۳ پایان رکود اقتصادی» مربوط به رئیس جمهور بود و تی‌تر چهارم را به شعار سال اختصاص داد. البته روزنامه هاو رسانه‌های اصولگرا مثل همشهری – کیهان – جام جم – رسالت و... تی‌تر اولشان را به شعار سال اختصاص داده بودند. اما دولت که مهم‌ترین مخاطب شعار سال ۹۳ بود در مورد «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی طبق ارزیابی مقام معظم رهبری در آغاز سال ۹۴ متاسفانه اقدام بایسته‌ای نکرده بود.

نه رشد اقتصادی اقناع کننده‌ای داشتیم، نه اقتصاد مقاومتی عملی شد، نه از رکودی که رئیس جمهور وعده داد خارج شدیم ونه در حوزه فرهنگ تحول خاصی رخ داد و نه مدیریت‌ها جهادی شد، البته مردم عزم ملی خودرا در روز قدس و ۲۲بهمن نشان دادند.

ترقی با اشاره به شعار امسال مبنی بر همدلی و هم زبانی دولت و ملت اظهار داشت: دولت مهم‌ترین مخاطب شعار این سال‌های اخیر بوده است و در این راستا وظایفی در ایجاد همدلی و هم زبانی دارد.

وی علت و دلیل ضرورت این نام گذاری درسال ۹۴ را، مقاصد شوم دشمن در جهت ایجاد نارضایتی در حوزه مطالبات معیشتی و کارآمدی دولت با استفاده از حربه تحریم اقتصادی و ضرورت کمک مردم به دولت برای عبور از این بحران دانست که موجب شد مقام معظم رهبری سال همدلی و هم زبانی بین دولت و ملت نام بگذارند

این کار‌شناس مسائل سیاسی تحقق همدلی و هم زبانی بین ملت و دولت را برای رسیدن ملت به ۵ آرزوی بزرگ دانست که عبارت بودند از:

۱-پیشرفت اقتصادی،

۲-اقتدار منطقه‌ای و بین المللی،

۳-جهش علمی،

۴-عدالت قضائی و اقتصادی

۵-تقویت ایمان و معنویت در جامعه

ترقی درادامه سخنان خوذ افزود: امسال هم صدا و سیما در جهت تبیین و ترویج این شعار سنگ تما م گذاشت و تا اواخر مرداد همچنان رادیو گفتگو و برنامه‌های سیما فعال بودند وتعدادی از رسانه‌ها مقالات متعددی نوشتند وبه آن پرداختند

احزاب در جلسات افطار رئیس جمهور برای نشان دادن همدلی شرکت کردند، فعالان سیاسی مصاحبه‌های زیادی داشتند ولی مطبوعات اصلاح طلب باز هم علی رغم اینکه شعار سال به نفع آن‌ها بود تی‌تر اولشان را در بعد از نوروز بجای شعار سال به بیانیه لوزان و دیپلماسی خنده اختصاص دادند و همچنان شعار سال کمرنگ بود، البته رسانه‌های اصولگرا هم قدری دیر به طرح وترویج این شعار پرداختند چون همدلی و همزبانی‌ای را با دولت احساس نمی‌کردند. در حالی که رهبر معظم انقلاب می‌خواستند با تحقق این شعار:

انسجام ملی و اجتماعی تقویت شود

به دولت با توجه به چالشهای موجود کمک شود

به حقوق دوجانبه ملت و دولت توجه شود

انتقادات بجا و مناسب از دولت موجب بی‌اعتمادی ملت و اهانت به دولت نشود

دولت از تحقیر و اهانت به منتقدین خود پرهیز کند

به بهانه دغدغه و دلواپس بودن دولت را متهم نکنند

مشکلات کشور با همکاری متقابل مردم و دولت حل شود.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی لازمه تحقق این اهداف رهبری را:

وجود صداقت در تعامل بین دولت و ملت و درک متقابل دولت از ملت و هم افزائی بین دولت و ملت و توجه دولت به مطالبات واقعی مردم و عدم غفلت از توطئه‌های دشمن دانست و در پایان سخنان خود گفت:

اعتماد به دولت سرمایه اجتماعی‌ای است که طی ۳۷سال گذشته به مرور و با تلاش همه دولت‌ها و مسئولان نظام بدست آمده است؛ اگر هر دولتی که روی کار آمد عملکر گذشته را سیاه نمائی کند چیزی از این سرمایه اعتماد باقی نمی‌ماند.

مردم همیشه اعتماد خودشان را به دولت ابراز داشته‌اند؛ چه با انتخاب رئیس جمهوری چه از طریق رای اعتماد نمایندگانشان در مجلس شورای اسلامی به وزرای دولت. پس این دولت است که باید این اعتماد را با همدلی و همزبانی با مردم حفظ و تقویت کرده و پایدار کند.

وی ادامه داد: وقتی دولتی عملکرد دولتهای قبلی را زیر سوال ببرد به سرمایه اجتماعی اعتماد مردم اسیب خواهد رساند چرا که هر دولتی نقاط ضعف و قوتی دارد که دولت‌ها باید در جهت رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت گام بردارند.

: سیاسی کردن و یا تبدیل کردن پرونده‌های اقتصادی به سریال تلویزیونی موجب سلب اعتماد عمومی جامعه خواهد شد؛ در هیچ جای دنیا پرونده‌های اقتصادی خود را سیاسی نمی‌کنند.

وقتی دولت وعده‌های غیر واقعی می‌دهد و سال ۹۳ می‌گوید سال خروج از رکود است و نیمه سال ۹۴ مشاور عالی دولن می‌گوید هنوز از رکود خارج نشده‌ایم این موجب آسیب به اعتماد ملت نسبت به دولت می‌شود.

ایجاد اعتماد بین ملت با دولت در شرایطی که به ظرفیتهای مردم در داخل کشور اعتنائی نمی‌شود و دولت چشم به بیرون دوخته چگونه می‌سر می‌شود؟

ما در کشور بیش از ۵۰ شرکت نفتی بین المللی قوی داریم ولی شرکت نفت رفته قرارداد‌ها را به نفع شرکتهای خارجی اصلاح کرده! این یعنی بی‌اعتمادی دولت به مردم.

وقتی مسئول بالای دولتی می‌گوید دزدی هائی در دولت قبل شده که در یک قرن اخیر سابقه ندارد. حالا احزاب و رسانه هرچه برای این اعتماد سازی تلاش کنند فایده‌ای ندارد.

وقتی مردم می‌بینند دولت ۶ وزیر دارد که سرمایه‌شان صد‌ها میلیارد است چگونه می‌توانند همدل باشند و اعتماد کنند.

دولت در تعیین مالیات غیر کارمندان به مردم اعتماد ندارد و دفتر حساب آن‌ها را قبول ندارد و خودش مالیات وضع می‌کند! چطور با ید مردم به دولت اعتمادشان افزایش یابد؟

وقتی رسانه‌ها می‌بینند دولت به مجیز گویان و حامیان مطبوعاتی خودش یارانه می‌دهد ولی به منتقدین دلسوزش نمی‌دهد چگونه می‌توانند در این اعتماد سازی بین دولت و ملت قلم بزنند.

وقتی دولت در موضوع بورسیه‌ها صداقت ندارد؛ در اعلام میزان پولهای بلوکه شده بخاطر تحریم تناقض گوئی می‌کند؛ در قضیه منا و کشته شدن حجاج در عربستان منفعل است؛ منتقدین را ترسو و بزدل و بی‌سواد می‌خواند چطور احزاب رو رسانه‌ها می‌توانند این بی‌اعتمادی را بازسازی کنند؟

بنظر من دفاع از کیان دولت‌ها سیاست رهبری است و احزاب و رسانه‌ها و مردم باید به دولت برای حل مشکلات کشور کمک کنند ولی دولت هم باید اعتماد خود به مردم را با واگذاری اقتصاد و تصدی‌های دولتی به مردم نشان بدهد وبا صداقت بامردم و توجه به نیاز‌ها و مشکلاتشان سرمایه اجتماعی اعتماد را افزایش دهد.

https://shoma-weekly.ir/6GNIZr