بین الملل

علل قدرت گیری تروریست ها در لیبی

لیبی از سال 2011 میلادی تاکنون و پس از سرنگونی رژیم «معمر قذافی» با هرج و مرج و جنگ داخلی دست به گریبان است. فقدان قدرت مرکزی موجب شده گروه های شبه نظامی بعضاً تروریستی و نیز قبایل مسلح بر نقاط مختلف این کشور مسلط شوند.اکنون دو دولت معارض هم در طرابلس و بندر مصراته مدعی اداره لیبی هستند.
حسن لاسجردی- در حال حاضر دغدغه اصلی کشورهای غربی در لیبی چگونگی مقابله با داعش در فضای ملتهب این کشور است.

در این مبارزه پیش از هر چیز باید در جست وجوی علل قدرت گیری تروریست ها در این کشور بود. مهم ترین علت حضور و تاخت و تاز تروریست ها در لیبی بی گمان نبود دولتی مقتدر و ساختارهای کهنه برجای مانده از دوران قذافی است. اما عوامل دیگری هم در این مساله دخیل هستند؛ عواملی همچون جابه جایی قدرت در لیبی و روی کار آمدن مقام های دولتی ضعیف که از پشتیبانی جدی داخلی بی بهره اند. حال در این میان کشورهای غربی به یکباره نظاره گر جولان تروریست ها درست در آن سوی آب های مدیترانه که فاصله مکانی زیادی با اروپا ندارد، شده اند. این ناآرامی ها برای آنها معنای افزایش شمار پناهجویان و مهم تر از آن ورود تروریست ها به اروپا است. از همین رو اخیراً شاهد تلاش های اتحادیه اروپا برای ورود نظامی به لیبی هستیم اما باید توجه داشت، علاقه آنها به مداخله نظامی به معنای مداخله جدی نظامی نیست زیرا در اصل فاقد شرایط برای انجام چنین کاری هستند و قدرت و شرایط لازم را برای اقدام نظامی ندارند. امریکا با توجه به این وضعیت بود که به گزینه بمباران گزینشی و هدفدار روی آورد و با تعیین مناطق خاص که بیشتر محل حضور شبه نظامیان داعش است، دست به اقدام زد اما در کل می توان تاکید کرد غرب آمادگی حمله سراسری به لیبی را ندارد و سناریوی عراق و سوریه در این کشور رخ نخواهد داد.با گذشت بیش از 5 سال از آغازجنگ داخلی در لیبی، ناآرامی ها کماکان در این کشور ادامه دارد، ناآرامی هایی که اکنون غربی ها به بهانه آنها درصدد ورود نظامی به این کشور هستند.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن اعلام آمادگی اعضای اتحادیه برای ورود نظامی، خواستار درخواست رسمی از سوی دولت قانونی لیبی در این رابطه شد. این در حالی است که دولت قانونی لیبی با محکوم کردن حملات هوایی اخیر امریکا خواستار احترام به حاکمیت ملی لیبی شد.

به گزارش ایرنا، «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: اروپایی ها برای مداخله نظامی در لیبی علیه گروه «داعش» باید منتظر درخواست رسمی دولت این کشور باشند.

موگرینی در مصاحبه با هفته نامه فرانسوی «ژورنال دو دیمانش» گفت: باید منتظر بود تا دولتی مشروع در لیبی تشکیل شود و درخواست رسمی خود را برای مقابله با داعش ارائه دهد تا اروپایی ها بتوانند به مداخله نظامی در این کشور اقدام کنند. از این رو اروپا در صورت درخواست دولت جدید لیبی، آماده ارائه هرگونه کمک فنی جهت آماده سازی نهادها و بویژه نیروهای امنیتی و پلیس و تقویت شهرداری های لیبی است.

وی همچنین افزود: مقابله موثر با داعش نمی تواند جز از طریق دولتی مشروع در لیبی، محقق شود. در همین خصوص «فائز مصطفی السراج»، نخست وزیر لیبی برنامه کاری دولت جدید وحدت ملی را به پارلمان «طبرق» که جامعه جهانی آن را به رسمیت می شناسد، ارائه کرد. طرح مداخله نظامی در لیبی در حالی مطرح می شود که دیروز دولت لیبی ضمن محکوم کردن حمله امریکا به مقر داعش در شهر صبراته این حمله را نقض حاکمیت خود دانست. دولت لیبی در بیانیه ای اعلام کرد: ما حملات نیروی هوایی امریکا به پایگاه های مشخصی در شرق صبراته را محکوم می کنیم چرا که حمله امریکا بدون هماهنگی و مشورت با آنها صورت گرفته است. علاوه بر دولت لیبی، کشور الجزایر نیز که هم مرز با لیبی است از مداخله نظامی در لیبی انتقاد کرد.

از اردوگاه تروریست های داعش نیز خبر می رسد که گروه تروریستی داعش در شهرهای «سرت» و «درنه» اولین روزنامه عرب زبان خود تحت عنوان «نبا» را منتشر کرد. این گروه تروریستی پیش از این مجله اینترنتی «دابق» را به زبان انگلیسی منتشر می کرد. لیبی از سال 2011 میلادی تاکنون و پس از سرنگونی رژیم «معمر قذافی» با هرج و مرج و جنگ داخلی دست به گریبان است. فقدان قدرت مرکزی موجب شده گروه های شبه نظامی بعضاً تروریستی و نیز قبایل مسلح بر نقاط مختلف این کشور مسلط شوند.اکنون دو دولت معارض هم در طرابلس و بندر مصراته مدعی اداره لیبی هستند.

https://shoma-weekly.ir/MVm237