بین الملل

علل عصبانیت سعودی ها

سعودیها برای آنکه بتوانند از نفوذ بیشتر ایران جلوگیری کنند، این بازی را شروع کرده اند و با برگزاری نشستهای مختلف با دعوت از معارضین و تجهیز گروههای تروریستی و داعش بازی، معادله ایران را به هم بزند.
عربستان در هفته های گذشته پس از جریان اختلافات ما با این کشور و اعدام شیخ نمر تلاش کرد ائتلاف همگرایی با محوریت کشورهای عربی ایجاد کند. گام اول عربستان همراهی کشورها در قطع رابطه با ایران بوده است. گام بعدی شکل گیری نشست های مختلف برای اتخاذ تصمیماتی در رابطه با ایران بود. اجرای برجام و فرایند سیاسی شدن تحولات در سوریه دو اتفاق خیلی مهم است که در حال وقوع است. عربستان در هر دو موضوع بازنده است و بیم آن دارد که ارتقای جایگاه ایران منجر به برهم خوردن شطرنج سیاسی منطقه شود. فرایند سیاسی در سوریه با آنچه که سعودی ها به دنبال آن هستند، همخوانی ندارد. لذا سعودیها به شدت عصبانی هستند و رفتارهای هیجانی نشان می دهند.

عربستان متغیرهای مختلفی را امتحان می کند تا مانع از وقوع حوادث و اتفاقاتی شود که در حال شکل گیری است و به نفع ایران پیش می رود. سعودیها برای آنکه بتوانند از نفوذ بیشتر ایران جلوگیری کنند، این بازی را شروع کرده اند و با برگزاری نشستهای مختلف با دعوت از معارضین و تجهیز گروههای تروریستی و داعش بازی، معادله ایران را به هم بزند. اما علیرغم هزینه هایی که عربستان کرده است اتفاق مهمی که آنها بتوانند از آن نهایت استفاده را کنند، رخ نداده است.

آنچه که دروز در مجلس تصویب شده و یا بحث هایی که بین مقامات ما وجود دارد اگرچه نمی تواند بی ارتباط با موضوع عربستان باشد اما موضوع مهمتر دیگری را نشانه گرفته است بحث مدیریت و امحای تروریسم در منطقه. آنچه که دیروز با عنوان مقابله با تروریسم در مجلس تصویب شد صرفا مربوط به عربستان نیست بلکه هدف ریشه کن کردن تروریسم در منطقه است. اظهارات و مذاکراتی که مقامات عربستان داشتند گنده گویی و مطالب غیر واقعی مانند جریان تمرکز ایران برای شیعه سازی در منطقه است. مقامات ارشد عربستان نکات غیرواقعی را مطرح می کنند و مقامات ایرانی نیز مجبور به واکنش هستند تا نشان دهند آماده مقابله با دشمنان هستند. بخشی از ادبیات مربوط به اظهارات خلاف واقع عربستان است و بخشی هم برای این است تا طرف ایرانی ثابت کند ضمن آنکه از منافع خودش دفاع می کند حاضر نیست مقابل رقیبی که ادبیات غیرمنطقی و گستاخانه دارد کوتاه بیاید. مقامات ما در برابر افراطی گرایی سعودی، رفتار عاقلانه در پپیش گرفته اند.

https://shoma-weekly.ir/9SdzNo