بین الملل

علت عقب نشینی عربستان موضع قوی ایران بود

ایران از فضای داخل اوپک توانست پاسخ عربستان و برخی کشورهای عربی را در ارتباط با افزایش سهم تولید بدهد. علت عقب نشینی عربستان به این دلیل بود که حرف ایران قابل پذیرش بود و خیلی از کشورها حمایت کردند و به نوعی شاید پذیرش عمومی داشتند
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت:چالش های ایران و عربستان همچنان باقی می ماند؛ شاید بخواهند برخی مشکلات را در حوزه محدود حل کنند.

دکتر حسن لاسجردی، تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی آریا در خصوص تغییر مواضع عربستان در قبال ایران در اجلاس اخیر اوپک، گفت: موضع گیری عربستان در اجلاس اوپک که قابل توجه بود، ناشی از شرایط داخلی عربستان بوده است. با توجه به اختلاف نظر در خاندان آل سعود در رابطه با وضعیت اداره کشور، مسائل اقتصادی، سرمایه گذاری امنیت اقتصادی و استفاده از ذخایر ارزی، به نظر می رسد عربستان وارد بازی شده بود که اگر ادامه پیدا می کرد، فرجام خوبی نداشت.عربستان اکنون پی برده است که در آستانه ورود به ماه های سرد سال قرار دارد و به طور حتم تقاضا برای واردات نفت بالا می رود و اگر عربستان به روال قبل خود ادامه می داد، متضرر می شد. لذا پی برد که شرایط کنونی بر اساس روند سالیانه، فضایی است که می تواند افزایش قیمت نفت داشته باشد. لذا به نوعی این عقب نشینی سعودی ها به معنای بازسازی نگاه شان به فضای مدیریت نفت و جبران مباحث اقتصادی است. مجموعه کشورهای عضو اوپک همواره نسبت به سیاست های ایران حساس ودقیق بودند. لذا در حال حاضر اعضای مهم اوپک به این نتیجه رسیده اند که منطق اوپک قابل شنیدن و پذیرفتنی است. به این معنا که ایران معتقد است بر اساس تصمیم اوپک از سبد تولیدی برخوردار بود که این سبد به خاطر تحریم و فشارها افول کرد و ایران تغییری در این سبد مشاهده ننمود و در خود اوپک هم تصمیم نگرفتند که سهم ایران را کاهش دهند، لذا ایران باید به سهم قبلی خود بازگردد. به نظر می رسد ایران از فضای داخل اوپک توانست پاسخ عربستان و برخی کشورهای عربی را در ارتباط با افزایش سهم تولید بدهد. علت عقب نشینی عربستان به این دلیل بود که حرف ایران قابل پذیرش بود و خیلی از کشورها حمایت کردند و به نوعی شاید پذیرش عمومی داشتند. عربستان تصور می کرد می تواند با استفاده از عنصر نفت حمایت کشورهای بزرگ به ویژه آمریکا را در سیاست های منطقه ای خود همراه داشته باشد، اما به خاطر سیاست هایی که کاخ سفید در رابطه با منطقه دارد در این زمینه میان عربستان و آمریکا تنش ایجاد شد. این عوامل بیش از همه عربستان را وادار کرد تا در سیاست های خود تجدیدنظر کرده و عقب نشینی کند.

این کارشناس در خصوص آینده مناسبات عربستان و آمریکا در دولت بعدی آمریکا اظهار داشت: اکنون فضای روابط آمریکا وعربستان تیره شده و آن طراوت و بده - بستان ها را شاهد نیستیم و در این میان می توان به اجرای طرح جاستا اشاره کرد که می تواند تاثیراتی بر روابط دو کشور داشته باشد. در برخی حوزه ها به جهت آنکه آمریکا در منطقه با بازیگران مختلف بازی می کند، دیگر برای واشنگتن، عربستان اولویت نیست. قانون جاستا برای سعودی ها حائز اهمیت است چون شکایت خانوده های قربانیان 11 سپتامبر می تواند فضای داخلی آمریکا و بین المللی را علیه عربستان بشوراند. عربستان از 11 سپتامبر تاکنون تلاش کرده است فضای بین المللی علیه عربستان شکل نگیرد اما با قانونی که در آمریکا تصویب شد که خانواده های قربانیان بتوانند شکایت کنند و به دادگاه بروند، فضای عمومی بر علیه عربستان پیش رفت. اگر چه عربستان علیه گزارش 28 صفحه ای کنگره اقدامات و تهدیداتی انجام داد اما در این زمینه قانون جاستا می تواند موثر باشد. از سوی دیگر اگر ترامپ رئیس جمهور شود، مواضع ضد سعودی وی تعدیل خواهد شد. فضای رقابتی انتخابات آمریکا در حال جمع کردن رای است. به این مفهوم که کسانی که انتخابات آمریکا را رصد می کنند، می دانند که الان حوزه مناظره ها حوزه جلب افکار عمومی است. لذا این حرفها، حرفهایی نیست که خیلی در فردای انتخابات آمریکا اعمال شود و به سیاست تبدیل شود. نگاهی که در ترامپ است خیلی عملیاتی نخواهد بود چرایی آن نیز به جهت پیوندهایی است که عربستان با آمریکا دارد. اگر فرض کنیم ترامپ رئیس جمهور شود و سیاست های عربستان را اعمال کند، چون آمریکا در خاورمیانه با یک پکیج درهم تنیده مواجه است، نمی تواند یک سیاست متوازن را بکار نگیرد. صحبت های ترامپ دچار تغییر خواهد شد و تعدیل می شود. اما در ارتباط با ایران چالش ما با عربستان به جهت پرونده هایی که در منطقه داریم خیلی از چشم انداز مثبتی برخوردار نیست و با توجه به اختلافات عمیق ایران و عربستان حتی اگر آمریکا هم اعمال فشار کند، با توجه به تیم کم تجربه ای که در عربستان حاکم است این انتظار می رود که چالش ها همچنان باقی بماند. در حالت خوشبینانه شاید بخواهند برخی مشکلات را در حوزه محدود حل کنند مانند بحث حج و هماهنگی در بحث نفت با عربستان. لذا به جهت تشدید حوزه های اختلافات، به سادگی با عربستان به تفاهم نخواهیم رسید.

دکترلاسجردی همچنین در خصوص مواضع عربستان درباره بحران سوریه نیز گفت: بحران سوریه از فرایند نظامی به فرایند سیاسی تغییر فاز داده است. پس از ورود روسیه و ایران در فرایند میدانی، مسائل نظامی و همچنین اتفاقاتی که در حلب و جاهای دیگر افتاد، بازیگران اصلی به این نتیجه رسیده اند که فرایند نظامی را خیلی جدی نگیرند و یا حداقل اولویت نخست نباشد.عربستان اکنون در فاز سیاسی شکل گیری روش های مسالمت آمیز، کنار آمدن و مذاکره، پیدا کردن راه حل و نوشتن قطعنامه و رفتن به فرایندی است که در آن گفتگوها انجام شود. نکته دوم این است که همه هم وغم دو قدرت بزرگ یعنی روسیه و آمریکا بر این مبناست که فرایند سیاسی در سوریه شکل بگیرد و در این راستا آتش بس را تجربه کردند. ورود ایران، ترکیه و دیگر کشورها در فرایند سوریه و تغییر نقش ها موجب شد فرایند سیاسی با جدیت دنبال شود. مجموعه متغیرها و عناصر نشان می دهد که روزها و ماه های آینده سوریه به طرف فضای جدید مرتبط با فرایندهای سیاسی مسالمت آمیز مانند بحث و گفتگو،جدول انتخابات و تناسب میان بازیگران موافق و مخالف پیش رود که احتمالا محصول آتش بسی است که در پس توافق آمریکا و روسیه شکل گرفت که یک توافق نامه محرمانه است و برخی از بندها اکنون در حال اجراست. آتش بس ها و کمک های انسانی نیز در این فضا معنی می دهد .

https://shoma-weekly.ir/obMQbV