سیاسی

عسگراولادی خواستار عذرخواهی اصحاب فتنه برای بازگشت به دامان نظام بود

آقای عسگر اولادی گفت اینها رأس فتنه نیستند، این‌ها فریب خورده‌های مفتون فتنه هستند. آن‌ها اول خیال کردند که آقای عسگر اولادی ازشان حمایت کرده است و آقای مهاجرانی هم یک چیزی نوشت که آقای عسگر اولادی یک جواب تند به او داد. آنچه که مرحوم عسگراولادی طبق وظیفه شرعی‌اش به آن رسید این بود که بگوید شماها اگر می‌خواهید برگردید، به آقا نامه بنویسید و عذرخواهی بکنید و حلالیت بطلبید از ملت، برگردید در انقلاب اگر راست می گویید.
سایت خبری مشرق نیوز مصاحبه ای تاریخی تفصیلی با دکتر اسدالله بادامچیان، نایب رییس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی داشت که بخشی از آن به مسائل سیاسی روز ارجاع داشت. این فراز از آن مصاحبه در ادامه تقدیم می گردد:

** فکر می‌کنید رفتار آقای احمدی‌نژاد همچون حضور بر سر قبر کوروش در دهه فجر ناشی از چیست؟

از جهت اینکه می‌خواهد رأی جمع کند.

** مگر مقام معظم رهبری به ایشان نگفته که در انتخابات ورود نکنند؟

بقیه‌اش پای خودتان. اینکه همین الان می‌رود آنجا، این پیام سیاسی دارد. گردش که نیست که. پیام سیاسی دارد. برای گردش خیلی جاها می‌شود گردش کرد. می‌شود بدون سر و صدا هم رفت، بدون اینکه کسی بفهمد. یواشکی دم سحری، نصف شبی، جهت نماز شب خواندن می‌شود رفت. (خنده) اما این مسأله که انجام می‌شود، یعنی چه؟

این‌ها واقعاً یک کسانی هستند که علاقمند هستند در قدرت بمانند. شاید هم بعضی‌هایشان بحق فکر می‌کنند در قدرت بمانند می‌توانند خدمت کنند.

ببینید ولی امر می‌فرماید اهانت نکنید، انتقادتان را بکنید، مسائل را باز کنید، تحلیل بدهید، به ملت آگاهی بدهید، ولی عده‌ای شما می‌بینید فقط جنجال می‌کنند و بعد می‌آیند در قطب مقابل ولایت، دو قطبی می‌کنند کشور را. این مورد رضایت ولایت نیست دیگر.

** هدفشان چیست از ایجاد دو قطبی؟ هدف فقط قدرت طلبی است یا ...؟

متفاوت است. بعضی‌ها واقعاً تعصبات خاص خودشان را دارند، بعضی‌ها دنبال قدرت‌طلبی‌اند، می‌دانند عموماً، رأی می‌خواهد. خانواده‌اش چادری است، ولی طوری رفتار می‌کند که رأی کم حجاب را هم جمع کند برای خودش.

** به نظرتان این نوع رفتار کردن ریاکاری و نفاق نیست؟

قضاوت پای خود شما است من اهل این حرف‌ها نیستم. من باید مطالب را بگویم. بگویم در انقلاب این خطوط را داشتیم. آنچه که لازم است اینکه دعوا و تخریب و حرکت تضادی نکنیم. چه کار کنیم؟ بیاییم حرکت سالم و صحیح خودمان را مطرح بکنیم، آن ارزش‌های زیبای اسلامی را نشان دهیم، وقتی این ارزش‌ها مطرح شد، دیگر طرف گل سرخ را که بهش بدهی و ببیند زیباست، معطر هم هست، مخصوصاً گل سرخ محمدی، دیگر نمی‌آید سراغ گل خرزهره (خنده).

اما اینکه ما با اینها چگونه رفتار کنیم؟ محور همه این امور ولی امر است. اگر امام فرمود، روز نیمه شب چراغانی نکن، من باید چراغانی نکنم.

اگر فرمود در حکومت نظامی بریز در خیابان، برو در خیابان. حتی اگر احتمال کشتار دسته جمعی بود، باید برویم.

آن کسی کارش درست است که همه امورش را با آهنگ ولایت تنظیم می‌کند.

خدا رحمت کند آیت‌الله العظمی بهجت را، گفت هر کار می‌خوای بکنی سه چیز را رعایت کن و انجام بده با خیال راحت. اول ببین از این کار و رفتارت خدا راضی است؟ ببین امام زمان (عج) راضی است؟ و سه ببین ولی فقیه که نایب امام زمان است و حجت خدا بر ماست، راضی است؟ اگر این سه تا راضی هستند با خیال راحت انجام بده این می‌شود خط اساسی.

** خود حزب مؤتلفه الان مواضعش گویا نسبت به قبل کم‌رنگ‌تر شده در حوزه‌های انقلابی‌گری. علتش چیست؟

شما این را یک فرصت بگذارید، آن مواضع کم‌رنگ شده را بفرمایید. ما هر هفته موضع اعلام می‌کنیم. دبیرکل ما موضع گیری می‌کند. دیگر اینکه در مواضع گوناگون بله موضع می‌گیریم. مواضع مؤتلفه سه تا محور دارد، یک ولایت، دو فقاهت، سه مصلحت نظام؛ عزت، حکمت، مصلحت.

اگر هر جایش را شما دیدید که غیرانقلابی است به ما بفرمایید مستدل، سعی می‌کنیم اصلاح کنیم. ما خیلی هم خوشحال می‌شویم. این بخش را هم اتفاقاً بیاورید در مصاحبه من هیچ مشکلی با این ندارم. می‌خواهم به شما بگویم موتلفه نه تنها انقلابی‌گری‌اش کم نشده ... .

** ببینید مثلاً در بحث فتنه مرحوم آقای عسگر اولادی اینطور که شما به صراحت انتقاد و محکوم می‌کنید، ایشان یک مقدار لطیف‌تر برخورد کردند با این موضوع.

نه. در جریان فتنه موضع مؤتلفه سه بخش داشت. بخش اول این بود که نگذاریم این گول خورده‌های فتنه، به دامن استکبار بیفتند. حتی با نظر بزرگانمان با آقای میرحسین و اینها هم دیدار کردند. من نکردم. من از اول به میرحسین مشکوک بودم. در حزب هم مشکوک بودم. او هم از دست من بسیار عصبانی بود.

** چرا مشکوک بودید؟ نکته خاصی دیده بودید؟

من او را آدم و ابزاری برای استکبار می‌یافتم. افکارش را قبول نداشتم. آن کتاب تفسیر آیه قرآنی را من دارم هنوز. اون یک بحثی است. اینکه من می‌دانستم که مقام معظم رهبری نخست‌وزیری ایشان را نمی‌خواست. قانونی اگر کسی می‌خواست عمل کند، باید نظر رییس جمهور را عمل کند. او بازوی رییس جمهور است، مگر نیست؟ بازوی ولی فقیه است رییس جمهور. این آقا می‌فهمید که آقا نمی‌خواد او را اما طوری بازی در آورد که امام مصلحت دید و آن قضیه 99 نفر پیش آمد که یک روزی آن را شاید باز کردم برایتان.

رفتار و مواضع میرحسین در آن مقطع دقیقاً بازی بود؛ بنابراین در این مسأله فتنه، این بخش اول موضع موتلفه بود. بخش دوم موضع ما این بود که دقیقاً آگاهی بدهیم به توده‌های مردم و این فتنه‌گریها و فتنه گرها را روشن کنیم و فتنه را. محکم هم ایستادیم و یک ذره هم کم نیامدیم. در 9 دی هم حضور نیروهای عظیم ما، نه به نام مؤتلفه، وقتی حرکت ملی است، همه مردم باید باشند، یک حزب نباید بیاید بگوید این منم. حرکت مردمی بود. چون مقابل استکبار می‌خواهد بایستد.

مسأله سوم ما موضع مرحوم آقای عسگر اولادی بود. در این رابطه من به شما بگویم، عسگر اولادی یک راه بسیار پخته سیاسی را رفت. چرا؟ استکبار یکی از کارهایش این است که می‌آید یک مهره بدلی را، به قول شهید آیت می‌کند زندان. مثل خانم آنگ سان سو چی در میانمار. او مهره غرب است. اصلاح طلب نیست که. می‌بینید که هنوز سر کار نیامده چه جنایتی نسبت به مسلمان‌ها انجام می‌دهد. این مأمور آمریکاست. خوب این را می‌برد زندان استکبار، او را چهره می‌کند. مثل آن خانمی در کدام کشور بود که شوهرش را کشتند و خانمش را آوردند چهره کردند و بعد این موقعیت پیدا کرد، به او میدان دادند، شد رییس جمهور آنجا و شروع کرد به کارهای خودش. در نیکاراگوئه بود.

پس استکبار می‌آید این عناصر را به صورت چهره مقابل رژیم در می‌آورد، موقعیت به آنها می‌دهد، از آنها تعریف می‌کند و همراهی می‌کند با ایشان و گاهی هم حمله و گاهی مقابله می‌کند، در مجموع آنها را در آب نمک می‌خواباند و بعد از مدت‌ها می‌آورد بالا.

آقای عسگر اولادی گفت اینها رأس فتنه نیستند، این‌ها فریب خورده‌های مفتون فتنه هستند. آن‌ها اول خیال کردند که آقای عسگر اولادی ازشان حمایت کرده است و آقای مهاجرانی هم یک چیزی نوشت که آقای عسگر اولادی یک جواب تند به او داد. آنچه که مرحوم عسگراولادی طبق وظیفه شرعی‌اش به آن رسید این بود که بگوید شماها اگر می‌خواهید برگردید، به آقا نامه بنویسید و عذرخواهی بکنید و حلالیت بطلبید از ملت، برگردید در انقلاب اگر راست می گویید.

این کار را کردند؟ نه. ثابت شد که حتی نصیحت آقای عسگر اولادی را قبول نکردند و کار به جایی رسید که دیگر اگر کسی بهانه داشته باشد، می‌گوییم آقا آخرین اتمام حجت را هم آقای عسگر اولادی با آنها کرد ولی برنگشتند. پس اینها غرق شده‌اند. آن راهی که عسگر اولادی رفت، نرفت از اینها حمایت کند، آن اتمام حجت برای اینها بود. لذا می‌گفت من تکلیف شرعی‌ام است و نامه‌هایش را همه را برای آقا هم فرستاد و آقا هم بعد از فوت ایشان گفتند، این نامه‌ها را دیدم همه‌اش را. هر کاری او کرد روی ایمانش کرد.

** برای ریاست جمهوری قصد ورود ندارید؟

نه. ما که نامزدمان را هم معرفی کردیم و اعلام کردیم.

** آقای بادامچیان نامزد آلترناتیو نیست؟

اصلاً ما اهل این حرفها نیستیم. ما همه با هم یک هستیم. ما برای خدا آمدیم، نه برای چیز دیگر.

** الان که جبهه مردمی تشکیل شده و مؤتلفه نامزدش را معرفی کرده، وضعیت چگونه است؟ اگر خروجی این جبهه فرد دیگری باشد موضع شما چیست؟

ما امیدواریم که انشاء الله این جبهه مردمی بیاید هر کس را که نامزد است بگذارد در فهرست و بررسی کند که چه کسی اصلح است، افضل است.

https://shoma-weekly.ir/bdC1sU