سیاسی

عسگراولادی:بزودی تجدید سازمان خواهیم کرد

من به آینده فوق العاده خوشبین هستم. با مدد خداوند ما بزودی تجدید سازمان خواهیم کرد و در میدان رقابت های سیاسی جدّی تر حضور خواهیم یافت عدم توفیق ظاهری در انتخابات هم نباید اثری در روحیه جمعی ما داشته باشد.
امیر زینلی - حبیب الله عسگراولادی همان گونه که از سابقون مبارزین علیه طاغوت پهلوی است، از سابقون اصولگرایی هم به شمار می رود، دبیرکلی جبهه پیروان خط امام (ره) و رهبری که خود متشکل از  15 تشکل اصولگرا است، سند این مدعا است. تلاش او در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری برکسی پوشیده نیست. این روزها که عده ای اصولگرایی را به دلیل شکست در انتخابات ریاست جمهوری تمام شده می دانند او همچنان بر راه استوار اصولگرایی پا فشاری می کند. گفتگوی کوتاه ما را با عسگراولادی بخوانید.
آینده اصولگرایی را چگونه ارزیابی می کنید؟
آینده اصولگرایی آینده ای روشن و امیدوار کننده است اصولگرایی یک گفتمان است آثار وجودی این گفتمان، برگفتمان رقیب در انتخابات سایه انداخته است و آنها این سایه را نمی توانند نادیده بگیرند.  شما ملاحظه کنید رقیب ما در سال 88  راه افراطرا در پیش گرفت و کشور را تا لب پرتگاه پیش برد، امّا مقاومت مردم آنها را سر عقل آورد و اکنون هیچ کس از آن اعمال بی منطق و احساس خود بزرگ بینی دفاع نمی کند.
 اینکه پرچم اعتدال بالا رفته است این خود یکی از آثار وجودی گفتمان اصولگرایی معتدل است، لذا این آثار را در اعلام نتایج و واکنش اضلاع به پذیرش نتایج می بینید. این آرامش و امنیت که الآن ملاحظه می کنید از آثار گفتمان اصولگرایی است. قرار نیست اصولگرایان تا قیامت مورد اقبال مردم قرار بگیرند. مفهوم جمهوریت آن است که قدرت دست به دست شود لذا ما حضور جدّی در صحنه خواهیم داشت تا حداقل 4 سال دیگر یا حداکثر  8 سال دیگر با بازسازی سازمان رأی خود انشاءالله برگردیم.
به نظر شما خطوط قرمزو اصول اولیه اصولگرایی نباید از ابتدا تعریف شود؟
چنین نیازی نیست اصول اولیه اصولگرایی ثابت است امّا اصولگرایان نیاز به بازخوانی و بازتولید گفتمان خود دارند کاری که در انتخابات گذشته مورد غفلت قرار گرفت.
انسجام داخلی اصولگرایی در شرایط فعلی مطلوب است؟
تکثر در اضلاع اصولگرایی یک تهدید است ما باید آنرا تبدیل به فرصت کنیم. اصولگرایان از فردای اعلام نتایج انتخابات باید از آسیب های تکثر درس بگیرند و آهنگ همگرایی و وحدت را در دستور کار خود قرار دهند. لذا بخشی از اوقات ما باید اختصاص به این مهم باشد.
از تندرو های اطراف آقای هاشمی تا تند رو های اطراف احمدی نژاد، اصولگرا نامیده می شوند. به نظر شما نیاز به یک پالایش جدی حس نمی شود؟
مایل نیستم از کسی ، شخصی و اشخاصی اسم بیاورم. امّا اگر گفتمان اصولگرایی را بازتولید کنیم به طور طبیعی کسانی که خارج از این گفتمان قرار گیرند مورد پالایش قرار می گیرند.
برخی مجلس آینده  را در صورت ادامه مشی فعلی اصولگرایان ، اصلاح طلب می دانند. نظر شما چیست؟ و در این صورت راه های پیشگیری از آن چیست؟
 اگر روند واگرایی بین اصولگرایان تداوم یابد چنین خطری وجود دارد امّا من معتقدم اصولگرایان به اندازه کافی از نتایج انتخابات اخیر درس گرفته اند لذا همگرایی و وحدت اصولگرایان امری حیاتی است این را بزرگان اصولگرا خوب درک میکنند و همه باید دقت لازم را داشته باشیم.
در انتخابات ریاست جمهوری همه نامزدهای اصولگرایان به جز آقای جلیلی تکراری بودند. این نشاندهنده عدم کادر پروری و چهره سازی در اصولگرایان نیست؟
 یکی از مباحثی که اکنون مطرح است این است که اصولگرایان باید از کادرهای ورزیده جوان خود رونمایی کنند تا نسل جدید رهبران اصولگرا بتوانند حداقل دو دهه کاروان اصولگرایی را درست رهبری کنند.
شما از وضعیت تحزب در اصولگرایی راضی هستید؟  
نه راضی نیستم باید با فکر و ایده جدید در این باره سرمایه گذاری کنیم.مدلهای تحزب که در دهه 40 ، 50 ، 60 یا حتی 70 وجود داشته امروز کارآمدی ندارد. الان گردش ارتباط و نوع ارتباطات به گونه ای است با دهه های قبل کاملاً متفاوت است. ما باید در عصر خودمان زندگی کنیم شاید بنده این توفیق را نداشته باشم امّا کادرهای جوان اصولگرایی این ضرورت را حس می کنند وانشاءالله به سمت آن حرکت خواهند کرد.
آیا راه بهبود تحزب، حزب فراگیر است؟
مشکلات داشتن یک حزب خوب فراتر از این حرفهاست که برخی با تمسک دوکلمه حزب «فراگیر» می خواهند بر آن سرپوش بگذارند. مشکلات عدم شکل گیری حزب مطلوب در درجه اول در درون تک تک ماست اول یک نفر باید با خودش جمع شود تا بعد توفیق پیدا کند با دیگران زیر یک سقف کار حزبی و گروهی کند. روح تفرد در انسان مانع جمع شدن، وحدت و همگرایی است. ما باید مجهز به هوش اجتماعی شویم تا بتوانیم مصالح خودمان و مصالح جمع مان و از همه مهمتر مصالح و منافع ملی را تشخیص دهیم و آنرا درک کنیم و برای آن برنامه ریزی عملی داشته باشیم.
با توجه به وضعیت اصولگرایان آینده مؤتلفه راچگونه ارزیابی می کنید؟
 آینده موتلفه اسلامی روشن است. موتلفه یک کلمه طیبه است و همانند نهری جاری است. حیات موتلفه بخاطر آن است که امام(ره) با دست مبارک خود آنرا بنیان نهاده است ما هنوز گرمی دست حمایت امام(ره) را بر این تشکل حس می کنیم. ممکن است ما فراز و فرودهایی را تجربه کنیم امّا تا انقلاب هست بخواست خداوند حزب موتلفه هم هست چون حزبی خدائیست و ریشه دار و فراگیر بوده و با تقدیر خداوند خواهد بود.
ما به اصول امام و انقلاب اسلامی و رهبری و نظام جمهوری اسلامی وفا داریم و تا پای جان در این آرمان      ایستاده ایم. نسل جدید موتلفه قدرت را در دست گرفته و انشاءالله بصورت کامل خواهد گرفت و براساس آرمان امام(ره) و بنیان گذاران خود عمل خواهد کرد.
من به آینده فوق العاده خوشبین هستم. با مدد خداوند ما بزودی تجدید سازمان خواهیم کرد و در میدان رقابت های سیاسی جدّی تر حضور خواهیم یافت عدم توفیق ظاهری در انتخابات هم نباید اثری در روحیه جمعی ما داشته باشد.

https://shoma-weekly.ir/VsUoRH