بین الملل

عربستان، پازل نابودی رژیم صهیونیستی را تکمیل می‌کند

عربستان سعودی از روابط عمومی بسیار عالی خود در کمپین جنگی خویش علیه انصارالله بهره می‌برد. ایالات متحده، دوست و متحد دیرینه عربستان، روش خودش را در منطقه ما تثبیت کرده است. آمریکا به‌صورت خودکار از عربستان سعودی پشتیبانی می‌کند و حتی اطلاعات امنیتی مربوط به جنگجویان شبه نظامی را هم در اختیار این کشور قرار می‌دهد. این کار را فرانسه هم انجام می‌دهد که میلیارد‌ها دلار تجهیزات نظامی و دانش و اطلاعات امنیتی را به عربستان می‌فروشد.
زهرا توحیدیان- پایگاه اینترنتی «المانیتور» در یادداشتی به قلم یک تحلیلگر اسرائیلی، به بررسی تعامل و همکاری تل آویو و ریاض در زمینه حمله نظامی به یمن پرداخته و با انتقاد از خشنودی رژیم صهیونیستی از این اقدام که موجب کشتار مردم غیرنظامی شده، همراهی دولت اسرائیل با اکثر دیکتاتورهای جهان را مایه «سرافکندگی» این رژیم دانسته و نوشته است:

برخی از سیاستمداران اسرائیل از حمله عربستان به یمن ابراز رضایت ژرفی میکنند. بهنظر میرسد دیگران هم از این حمله به وجد آمدهاند. آیا واکنش طبیعی و خودکار ما بهعنوان اسرائیلی نسبتبه شبه نظامیان انصارالله، حتی وقتی چیزی درباره آنها نمیدانیم، باید خصومت و دشمنی باشد؟ انصارالله یک جریان شیعه مذهب هستند که همین امر موجب میشود بدون آنکه واقعا آشکار باشد، آنها بهعنوان شعبهای از ایران در نظر گرفته شوند و اگر ایران دشمن اسرائیل است، ما میتوانیم با خیال راحت فرض کنیم، هر گروهی که تحت حمایت دشمن ما است، نیز دشمن ما است. ما اغلب کنار آدمهای خوب میایستیم و در این باره بهخصوص آدمهای خوب داستان، سعودیها هستند!

اما واقعیت موضوع نسبتا متفاوت است. گزارشهای اطلاعاتی غربی پیشتر به نقش محوری که عربستان سعودی در ایجاد شبه نظامیان تکفیری در عراق پس از صدام حسین ایفا کرده است، اشاره کردهاند. این‌‌‌ همان شبه نظامیانی هستند که اغلب از طریق منفجرکردن اتومبیلهای بمبگذاری شده در مناطق پرجمعیت اقدام به کشتار غیر نظامیان بیگناه کردهاند. در همین حال در سوریه نیز این عربستان سعودی است که جنگ علیه دولت بشار اسد را هدایت میکند، گروههای مخالف رئیسجمهور سوریه را تأمین مالی میکند و عملیات زمینی آنها را با سازمانهای اطلاعاتی فرانسه و ایالات متحده هماهنگ میکند.

عربستان سعودی همیشه یک راهبرد پیچیده و چند لایه اتخاذ میکند. این راهبرد با کنترل از راه دور عملیاتی میشود و به طور همزمان یک کمپین روابط عمومی موفق هم برای آن شروع بهکار میکند. با این وجود، در طی یک دهه گذشته عربستان سعودی بازیکن کلیدی تمام منازعات خونین در منطقه بوده است.

بدون انگیزه و امکاناتی که عربستان سعودی فراهم میکند، در اینکه گروههایی مثل جبهه النصره در سوریه یا القاعده در عراق میتوانستند چنین نقش عمدهای در خونریزیها ایفا کنند تردید جدی وجود دارد. دبیرکل حزبالله لبنان، حسن نصرالله، در خطبههای نماز جمعه ٢٧ ماه مارس این چنین عربستان سعودی را سرزنش میکند: «شما تنها برای ساقطکردن رژیم سوریه، یک کشور را به تمامی نابود کردید.»

دولتهای اسرائیل به حمایت از دیکتاتورها شهره هستند. زمانی که شرکای آنها یک دیکتاتور است، تنها یک آدرس و یک مخاطب برای همه ارتباطات و برای هر نوع سرمایه‌‌گذاری مورد نیاز برای توسعه رابطه وجود دارد. این البته به این دلیل نیز هست که مستبد فوقالذکر هیچ التزامی به مردم خود ندارد تا به حکومتداری شفاف، پایبند و متعهد باشد. به عبارت دیگر، دیکتاتور هیچ نگرانی از بابت همکاری پراکنده و مقطعی با برخی از شرکا یا دیگران ندارد، حتی اگر آن شریک توسط انتخابکنندگان و موکلان او بهعنوان دشمن شناخته شود.

به این ترتیب، شفافیت تنها در تحقیقاتی که توسط مخالفان یا روزنامهنگاران فضول هدایت شده باشد، دیده میشود. از سوی دیگر، یک رژیم استبدادی، رژیمی فاسد است و هیچ راهی هم برای محدود نگاهداشتن فساد به درون مرزهای کشور وجود ندارد. فساد و روابط فاسد به بیرون نشت میکند و رابطه بین دیکتاتور و همسایگانش را تحت تأثیر خود قرار میدهد.

رژیم عربستان به منظور محدودکردن اقدامات ایران، ظاهرا هیچ مشکلی برای همکاری با اسرائیل در عرصههای بینالمللی ندارد. سالهاست که گزارشهای متعددی دال بر برقراری تماس پنهانی بین ریاض و اورشلیم وجود دارد. با این حال، عربستان سعودی رژیم سوریه را تضعیف کرده است. عربستان این کار را به طور دائم در چهار سال گذشته انجام داده است، اقدامی که میتواند منجر به گشودن یک جبهه تروریستی جدید خطرناک در امتداد مرزهای شمالی اسرائیل در بلندیهای جولان شود. با داشتن دوستان بیشتری شبیه به عربستان سعودی که از سقوط رژیم بعثی سوریه حمایت میکنند، ما از بین خواهیم رفت.

عربستان سعودی از روابط عمومی بسیار عالی خود در کمپین جنگی خویش علیه انصارالله بهره میبرد. ایالات متحده، دوست و متحد دیرینه عربستان، روش خودش را در منطقه ما تثبیت کرده است. آمریکا بهصورت خودکار از عربستان سعودی پشتیبانی میکند و حتی اطلاعات امنیتی مربوط به جنگجویان شبه نظامی را هم در اختیار این کشور قرار میدهد. این کار را فرانسه هم انجام میدهد که میلیاردها دلار تجهیزات نظامی و دانش و اطلاعات امنیتی را به عربستان میفروشد.

البته در چنین شرایطی، فرانسه همچنان به خدمترسانی به عربستان ادامه میدهد. مصر هم علاوه بر اینکه به طور مستقل از این عملیات پشتیبانی میکند، از طریق اتحادیه عرب نیز که در آن نقش رهبری را بازی میکند در عملیات مشارکت دارد. قاهره از این نگران است که تنگه باب المندب در دماغه جنوبی دریای سرخ ممکن است تحت کنترل نیروهای وفادار به ایران در بیاید. این تنگه برای ترافیک دریایی به و از کانال سوئز اهمیت حیاتی دارد. از دستدادن امکان حمل و نقل کالا از طریق کانال سوئز ضربه بزرگی به اقتصاد مصر وارد خواهد کرد.

https://shoma-weekly.ir/Y2MXMn