بین الملل

عربستان «تنها» است

در حال حاضر و با توجه به موضع گیری های ترکیه و پاکستان علیه مداخله ی نظامی در یمن تنها امید عربستان به مصر است که تمام هزینه های اقتصادی آن را پس از سعود محمد مرسی بر عهده گرفته است
حسن پاکزاد- تجاوز عربستان به یمن با تغییرات مهمی روبرو بوده است و مهمترین آنان مخالفت بزرگترین همپیمان دینی، نظامی و اقتصادی عربستان یعنی پاکستان با دخالت نظامی در یمن بود علاوه بر آن اسلام آباد اعلام کرد تا برای حل سیاسی بحران یمن تلاش خواهد کرد از سوی دیگر ترکیه که در بسیاری از مسائل منطقه از جمله سوریه، مصر و لیبی با عربستان همراه بود از تأیید مواضع ایران درباره یمن و همراهی با تهران برای حل سیاسی بحران این کشور سخن به میان آورده است.

این در حالی است که هیچ یک از اهداف تعیین شده عربستان از حمله هوایی به یمن محقق نشده و هنوز منصور هادی که آنان وی را رئیس جمهور قانونی یمن میشمارند در ریاض حضور دارد و هیچ تأثیری در صحنه سیاسی یمن ندارد. در این میان تنها موضع مصر است که امکان دارد عربستان را از چالش روبروی آن نجات دهد ولی این موضوع نیز تاکنون مشخص نشده و مصر همچنان از دخالت زمینی در یمن بدون حضور نیروی قدرتمندی مانند پاکستان، بیم دارد.

عملیات هوایی عربستان تاکنون حتی کوچکترین تأثیری بر قدرت نظامی و حضور انصار الله و ارتش در میدانهای نبرد یمن نداشته است و جنگندههای عربستان تنها در زمانی که گروه القاعده در شهرهای مختلف در خطر نابودی توسط ارتش و نیروهای مردمی قرار دارند به کمک آنان میآیند و مواضع ارتش را هدف قرار میدهند تا از
پیش
روی بیشتر آنان جلوگیری کنند. آخرین اقدام عربستان در حمایت از القاعده حمله به مواضع ارتش یمن در استان شبوه بود که دو روز گذشته از وجود عناصر القاعده پاکسازی شد و این موضوع بزرگترین ضربه به القاعده بود زیرا استان شبوه تا سالهای متمادی پایگاه اصلی این گروه در جنوب کشور محسوب میشد.

بعد از چند روز بحث و گفتگو در پارلمان پاکستان درباره درخواست عربستان به منظور همکاری نظامی اسلام آباد و ریاض در حمله نظامی به یمن، نمایندگان پاکستانی با اکثریت آراء ضمن رد درخواست عربستان بر بیطرف بودن این کشور در تحولات یمن تأکید کرد و دولت اسلام آباد را موضف کرد تا از طریق دیپلماتیک راه حل سیاسی بحران یمن را پیدا کند زیرا ادامه بحران یمن، تأثیر بسیار بدی بر استقرار و امنیت منطقه خواهد گذاشت.

از سوی دیگر نیز پارلمان پاکستان از گروههای داخلی یمن خواست تا اختلافات خود را از طریق گفتگوی ملی و بدون توجه به مواضع کشورهای خارجی حل کنند. این اولین باری بود که سیاست خارجی پاکستان پشت درهای بسته اتخاذ نشده و توسط پارلمانی که مردم آن را انتخاب کردهاند تصمیم گیری شده است این اظهارات را وزیر اطلاع رسانی پاکستان اعلام کرد.

«احمد العسیری»، سخنگوی اتاق عملیات عربستان در واکنش به مخالفت پارلمان پاکستان با همکاری با ریاض مدعی شد؛ «حضور نظامی پاکستان برای ما اهمیتی ندارد و ما نیروی کافی برای ادامه حملات به یمن را در اختیار داریم از سوی دیگر «انور قرقاش»، وزیر دولت امارات در سیاست خارجی ضمن ابراز تأسف درباره موضع ترکیه و پاکستان در صفحه توئیتر خود با عنوان «سریال خیانت» نوشت: به نظر میرسد پاکستان و ترکیه، ایران را به تمام روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای عربی خلیجفارس ترجیح میدهند

در حال حاضر و با توجه به تمام موضع گیریهای ترکیه و پاکستان علیه مداخله نظامی در یمن تنها امید عربستان به مصر است که تمام هزینههای اقتصادی آن را پس از سقوط محمد مرسی بر عهده گرفته است ولی با وجود تمام جلسات میان مقامات نظامی دو کشور هنوز قاهره موضع مشخصی درباره حمله به یمن اتخاذ نکرده است.

بسیاری از تحلیلگران علت عدم همکاری مصر با عربستان را تصمیم ریاض برای استفاده ابزاری از مصر در جنگ یمن می دانند به معنای دیگر، عربستان قصد دارد در حمله زمینی به یمن تنها از نیروهای خارجی مانند ارتش مصر، پاکستان یا افغانستان استفاده کند تا از این طریق، از ضربه خوردن به توان ارتش خود جلوگیری کند.

با توجه به روند جهتگیری سیاسی کشورهای منطقه و همچنین بیهدف بودن حملات عربستان به یمن، ریاض در این عملیات تنها خواهد بود و با وجود تمام کمکهای مالی عربستان و خرج میلیاردها دلار برای تثبیت حضور خود در کشورهای منطقه هیچ تأثیری بر مواضع سیاسی این کشورها نداشته است
https://shoma-weekly.ir/3VBsFl