بین الملل

عربستان تاکنون اینقدر «منزوی» نبوده است

سردبیر یک خبرگزاری آفریقایی در گفتگو با شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان روسیه تصریح کرد: عربستان سعودی بیش از پیش در حال منزوی‌شدن است که حاکی از شکست سیاست خارجی آمریکا در منطقه است.
سردبیر یک خبرگزاری آفریقایی در گفتگو با شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان روسیه تصریح کرد: عربستان سعودی بیش از پیش در حال منزویشدن است که حاکی از شکست سیاست خارجی آمریکا در منطقه است.

به گزارش شبکه تلویزیونی راشا تودی، مجری این شبکه ابتدا گفت: شاهزاده محمد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان سعودی که معاون ولیعهد این کشور نیز به حساب میآید، در حالی به دعوت مقامات روسیه برای دیدار رسمی از این کشور وارد شهر سنپترزبورگ شد که دو کشورِ روسیه و عربستان سعودی از لحاظ دیپلماسی درباره چندین موضوعات باهم اختلافنظرهای جدی دارند.

مثلا در رابطه با جنگ داخلی سوریه، عربستان سعودی و روسیه در دو نقطه کاملا متضاد با یکدیگر قرار دارند. علاوه بر این، روسیه از همکاران دیرینه ایران است و این در حالی است که عربستان سعودی، به صورت تاریخی، از رقبای جدی ایران به شمار میرود. به علاوه، روسیه از عملیات بمباران یمن به سرکردگی عربستان سعودی، بهشدت انتقاد کرده است و این در حالی است که شاید این مهمترین عملیاتی باشد که وزیر دفاع جوان عربستان سعودی تاکنون عهدهدار مسئولیت آن شده است.

از سوی دیگر، روسیه و عربستان سعودی هر دو از تولیدکنندگان بزرگ نفت خام در جهان محسوب میشوند؛ اما نقطه نظراتشان در رابطه با چگونگی تثبیت قیمت نفت خام در بازارهای جهانی ممکن است با هم تفاوت داشته باشد.

آبایومی آزیکیوِه، سردبیر خبرگزاری پانافریکن در گفتگوی اختصاصی با مجری این شبکه درباره سفر وزیر دفاع عربستان سعودی به روسیه گفت: به نظر من، این بسیار قابل ملاحظه است که آنان (دولتمردان سعودی) مقامی به این ارشدی را به سن پترزبورگ فرستادهاند.

این کارشناس آفریقایی سپس تاکید کرد: عربستان سعودی بیش از پیش در حال منزویشدن است و نیاز دارد که خود را از این انزوا بیرون بکشد، تا بتواند به بقای خود ادامه دهد. متحدبودن با آمریکا ناپایدار است. مثلا وقتی ما به شرایط کنونیِ یمن نظر میافکنیم، شکست سیاست خارجی آمریکا در منطقه برای ما کاملا روشن میشود. امید میرود که عناصری در عربستان سعودی وجود داشته باشند که این شکستها و عدم پایداری را تشخیص دهند و به آن اذعان کنند. امیدوارم همین عناصر به نیاز مبرم برای تجدیدنظر در سیاست خارجی عربستان سعودی پیبرده باشند.

دولت سعودی باید در مناسبات خود با روسیه - به انضمام سایر کشورهایی که روسیه با آنان روابط دوستانه دارد - تجدید نظر کند. از اینرو، سفر وزیر دفاع عربستان سعودی به روسیه محکی خواهد بود تا با توجه به آن معلوم شود که آیا پایه و اساسی برای همکاریهای اقتصادی میان روسیه و عربستان سعودی وجود دارد یا خیر.

https://shoma-weekly.ir/abPMCj